15 månaders tjej som biter sin mamma
Hej!
Min 15 månader gamla dotter är på väg att utvecklas till ett bitbarn. Hittills biter hon bara mig – sin mamma – men hon gör det flera gånger om dagen i alla möjliga sammanhang, både när hon är glad och när hon är arg. Framför allt kommer det ett bett när jag säger ifrån om något, men det kan lika gärna komma när vi umgås och har det bra. Det är som om hon tror att hon leker eller retas, och ju argare jag säger ifrån, desto roligare tycker hon att det är, vilket så klart är oerhört frustrerande för mig.
Nästa vecka börjar inskolningen till förskolan, och nu är vi rädda att hon kommer att bita de andra barnen. Hon kommer att vara minstingen och varken går eller gör sig förstådd via talet ännu, och är det inte just såna saker som kan göra att ett barn börjar bita sina förskolekompisar?
Har du några tips på vad vi kan göra?
Annan info som kan vara bra att veta: Jag och pappan har delat lika på föräldraledigheten, vilket innebär att jag har jobbat sedan årsskiftet. Trots – eller kanske på grund av – det är hon rätt mammig i perioder. Sommaren har dessutom varit lite upp och ner i min och min mans liv, med mycket kärlek men också mycket tårar. Kanske har hon påverkats mer av det än vi vill erkänna.
Tack på förhand!
//M.