• Här och nu

Om en kompis anser att ni ska göra som henne/honom; t ex inte äta kött

Inspirerad från annan tråd. Om din nyblivna? kompis är nykterist, har växt upp i med föräldrar som supit, är vegetarian, barnlös, muslim/jude o inte äter fläsk o vill att ni undviker samma sak som henne/honom; i fallet barnlöshet med att inte prata barn ALLS; hur bemöter du detta? Ta gärna fler exempel.

Själv skulle jag säga att jag respekterar personens val, men att hon/han också får respektera mitt. Har själv varit ofrivlligt barnlös o uppskattade om man höll ingen NÅGOT på barnsnacket, vilket jag själv skulle göra om nån annan var drabbad.

• Svar på tråden Om en kompis anser att ni ska göra som henne/honom; t ex inte äta kött
  • Pentagram

Man måste inte vara en buffel och hävda sin rätt att bete sig som man vill i alla sociala sammanhang.

• pluppfamiljen

Så ber jag henne fara åt helvete... 

Blivande 6 barns mamma
  • bananflugekärlek
    Pentagram skrev 2011-08-09 15:14:37 följande:
    Man måste inte vara en buffel och hävda sin rätt att bete sig som man vill i alla sociala sammanhang.
    Precis. Man kan gå undan om det inte passar, och det gäller alla parter.
  • Här och nu
    Pentagram skrev 2011-08-09 15:14:37 följande:
    Vem syftar du på? Den som vill kräva nåt eller den som inte går med på vad den andre kräver?
  • Här och nu
    pluppfamiljen skrev 2011-08-09 15:15:28 följande:
    Så ber jag henne fara åt helvete... 
    Kan man inte säga ifrån snällt?
  • LarsS

Det är väl fortfarande en kompis det gäller. En person man gillar att umgås med? Och man har ju börjat med umgänget för att man var rätt lika, på något sätt. Om nu inte någon stor förändring plötsligt inträffat som gör att man börjar omvärdera personen.... tex gått med någon obskyr sekt, blivit vegetarian, bränner kattungar.... Så har man ju redan anpassat sig. Om tex tidigare tvättade håret varje torsdag men pga av sin kompis är på fotoföreningen den dagen, så har man anpassat sig.

• Här och nu
    LarsS skrev 2011-08-09 16:57:41 följande:
    Det är väl fortfarande en kompis det gäller. En person man gillar att umgås med? Och man har ju börjat med umgänget för att man var rätt lika, på något sätt. Om nu inte någon stor förändring plötsligt inträffat som gör att man börjar omvärdera personen.... tex gått med någon obskyr sekt, blivit vegetarian, bränner kattungar.... Så har man ju redan anpassat sig. Om tex tidigare tvättade håret varje torsdag men pga av sin kompis är på fotoföreningen den dagen, så har man anpassat sig.
    Jag skrev NYBLIVEN kompis. Vad menar du med sista meningen?
  • asta66

Hemma hos andra tar jag seden de har. Hemma hos oss bjuds det ofta på vin till maten. Men vi har alkoholfritt alternativ. Skulle nån bli sur för att vi dricker lite vin hemma hos oss är det deras bekymmer.

• Här och nu
    asta66 skrev 2011-08-09 17:01:53 följande:
    Hemma hos andra tar jag seden de har. Hemma hos oss bjuds det ofta på vin till maten. Men vi har alkoholfritt alternativ. Skulle nån bli sur för att vi dricker lite vin hemma hos oss är det deras bekymmer.
    Så ska det ju vara. Om jag hade blivit hembjuden på fest till en muslim eller annan som inte drack, hade jag frågat hur personen ville ha det hemma hos sig. Ifall man skulle ha med egen dricka alltså.
  • bananflugekärlek
    LarsS skrev 2011-08-09 16:57:41 följande:
    Och jag väljer att inte vara kompis med folk jag inte känner mig bekväm med. Bekant är en sak, men kompisar? Nej, jag skulle inte stå ut.
Svar på tråden Om en kompis anser att ni ska göra som henne/honom; t ex inte äta kött