• Anonym

Kan tandsten hålla fast en egentligen lös tand?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Kan tandsten hålla fast en egentligen lös tand?
  • Anonym

Ja, eftersom tandsten är som hårt lim....

• zygoma girl

Japp, men det krävs rejält med tandsten och jag har bara sett det i underkäksfronten vad jag kan minnas.

• Queenie70

Shit..bäst att behålla sin tandsten då....Vilken chock att gå å putsa bort den och sen sitter varenda tand löst....*ryser*

• Anonym

Usch, nu blev jag rädd =( Ska man våga gå till tandläkaren ens!

• zygoma girl
    Queenie70 skrev 2011-08-09 14:00:43 följande:
    Shit..bäst att behålla sin tandsten då....Vilken chock att gå å putsa bort den och sen sitter varenda tand löst....*ryser*

Tar du bort tandstenen så minskar risken för att tänderna ska bli lösa.  

Dock är den mest skadliga tandstenen den som sitter under tandköttskanten (och inte syns) och den fungerar inte som något cement eller lim för tänderna, det gör däremot den ljusa, lite smuliga tandstenen som oftast sitter bakom framtänderna i underkäken. Den är inte lika skadlig för tändernas fäste (på kort sikt i vilket fall) men är ett bra fäste för bakterier och ska därför tas bort.
  • Anonym
    zygoma girl skrev 2011-08-09 14:07:07 följande:
    Tar du bort tandstenen så minskar risken för att tänderna ska bli lösa.  

Dock är den mest skadliga tandstenen den som sitter under tandköttskanten (och inte syns) och den fungerar inte som något cement eller lim för tänderna, det gör däremot den ljusa, lite smuliga tandstenen som oftast sitter bakom framtänderna i underkäken. Den är inte lika skadlig för tändernas fäste (på kort sikt i vilket fall) men är ett bra fäste för bakterier och ska därför tas bort.
    Är på underkäken jag har, ett "ganska" tjockt lager på baksidan om tänderna. Den fungerar som lim alltså? Har även framför tänderna i nedre käken. Usch nu blev jag rädd =( Har tandläkarskräck å.
  • zygoma girl
    Anonym skrev 2011-08-09 14:09:13 följande:
    Är på underkäken jag har, ett "ganska" tjockt lager på baksidan om tänderna. Den fungerar som lim alltså? Har även framför tänderna i nedre käken. Usch nu blev jag rädd =( Har tandläkarskräck å.

Det är långt ifrån säkert att det DU tycker är mycket tandsten är vad även JAG tycker är mycket tandsten. Det bästa du kan göra är att få tandstenen borttagen.

OM tänderna visar sig sitta löst kan man antingen avvakta (när tandköttet runt tänderna blir friskt igen så stabiliserar det tänderna) eller limma ihop tänderna.

Nu vet jag itne hur gammal du är (medelåldern på FL är rätt låg) men det är ovanligt att personer under 50 har lösa tänder idag. Och MYCKET ovanligt att personer under 30 har det. Men som sagt - gå och få det undersökt och ta bort tandstenen, den är inget att spara på!    
  • Anonym
    zygoma girl skrev 2011-08-09 14:14:45 följande:
    Det är långt ifrån säkert att det DU tycker är mycket tandsten är vad även JAG tycker är mycket tandsten. Det bästa du kan göra är att få tandstenen borttagen.

OM tänderna visar sig sitta löst kan man antingen avvakta (när tandköttet runt tänderna blir friskt igen så stabiliserar det tänderna) eller limma ihop tänderna.

Nu vet jag itne hur gammal du är (medelåldern på FL är rätt låg) men det är ovanligt att personer under 50 har lösa tänder idag. Och MYCKET ovanligt att personer under 30 har det. Men som sagt - gå och få det undersökt och ta bort tandstenen, den är inget att spara på!    
    Kan ta en bild höll jag på att säga men skäms för mycket... =( Tycker det är mycket tandsten!

Hur lång tid tar det för tandkött att bli friskt igen? Limma ihop tänderna?

Jag är 23 år, blir 24.
  • zygoma girl
    Anonym skrev 2011-08-09 14:19:45 följande:
    Kan ta en bild höll jag på att säga men skäms för mycket... =( Tycker det är mycket tandsten!

Jag är 23 år, blir 24.

Du får gärna ta en bild, jag kan lova att efter mer än 10 år som tandläkare har jag sett värre oavsett hur det ser ut...

Tandkött blir friskt på ca en vecka - 10 dagar om man får bort tandstenen och borsta noga efter det.

Med tanke på din ålder håller jag det för osannolikt att dina tänder är lösa och framför allt att de är bortom all räddning. Men som sagt, du bör kontakta en tandläkare för kontroll, jag kan ju bara spekulera här bakom skärmen.      
  • Anonym
    zygoma girl skrev 2011-08-09 14:24:00 följande:
    Du får gärna ta en bild, jag kan lova att efter mer än 10 år som tandläkare har jag sett värre oavsett hur det ser ut...

Tandkött blir friskt på ca en vecka - 10 dagar om man får bort tandstenen och borsta noga efter det.

Med tanke på din ålder håller jag det för osannolikt att dina tänder är lösa och framför allt att de är bortom all räddning. Men som sagt, du bör kontakta en tandläkare för kontroll, jag kan ju bara spekulera här bakom skärmen.      
    Vill inte riktigt lägga upp här, för publikt =( Skäms redan!

Är rädd för att dom är lösa för skojjar inte att jag gått såhär i säkert snart 10 år, i omgångar. Tappat tandsten där emellan och borstar sällan noga där för att jag är rädd för och tappa.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2011-08-09 14:29:27 följande:
    Vill inte riktigt lägga upp här, för publikt =( Skäms redan!

Är rädd för att dom är lösa för skojjar inte att jag gått såhär i säkert snart 10 år, i omgångar. Tappat tandsten där emellan och borstar sällan noga där för att jag är rädd för och tappa.
    Är det inte väldigt ologiskt att inte borsta tänderna noga när man har tandläkarskräck. Själv har jag sån skräck att jag inte kan gå till tandläkaren utan lustgas, men då ser jag ju också till att borsta just för att kunna undvika tandläkarbesök så gott det går. Har hört detta fenomen förut och är nyfiken på hur man tänker?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-09 14:19:45 följande:

Jag är 23 år, blir 24.
    Jag har alltid haft lite tandfobi, är livrädd för att tänderna ska bli lösa och ramla ut, även om jag vet att det är mycket ovanligt. Numera går jag till tandläkaren varje år och besöker tandsköterskan som putsar upp tänderna då jag får mycket tandsten. Sedan gäller det att hålla rent själv. Du har nog jättefina tänder, gå och putsa upp dem nu innan det blir värre och håll efter sedan med tandtråd elelr plackers regelbundet.
  • zygoma girl
    Queenie70 skrev 2011-08-09 15:53:32 följande:
    Är det inte väldigt ologiskt att inte borsta tänderna noga när man har tandläkarskräck. Själv har jag sån skräck att jag inte kan gå till tandläkaren utan lustgas, men då ser jag ju också till att borsta just för att kunna undvika tandläkarbesök så gott det går. Har hört detta fenomen förut och är nyfiken på hur man tänker?

Vad jag förstår kan det bli så att ALLT som kan förknippas med tandläkare (dvs även ens egna tänder) blir så laddade med "negativ energi" att man helst inte vill tänka på det och därför struntar i det helt.

I vilekt fall är det inte alls ovanligt att just de som är mest tandvårdsrädda är de med dåligt tandstatus. Och då får de ju bekräftat för sig att tandläkare är hemska - de får göra rotfyllningar och ta ut tänder och har infektioner som gör att bedövningen tar sämre... så är man inne i en nedåtgående spiral som måste brytas.  
  • Anonym

Jag är livrädd som sagt, därav även denna fobi antar jag... med att jag inte borstar. Har tagit bilder men vågar inte publicera här...

• Anonym (lii)

Jag har också problem med tandsten och infektioner. Ändå borstar jag jättemycket varje dag. Så nuförsöker jag borsta mindre eftersom att tandläkaren säger att det är dåligt för tandköttet när jag borstar för mycket. Jag har svårt att brosta fortare än 10 minuter. 

Jag är rädd för att gå till tandläkaren. Men jag vill hellre få möjlighet att kunna få hjälp av dem. Jag vill hellre att de ser att en tand är dålig så att de kan göra något åt det eller ersätta den på något vis. Än att jag tappar en tand när jag är hemma och inte vet vad jag ska göra.  

• Queenie70
    zygoma girl skrev 2011-08-09 15:58:51 följande:
    Vad jag förstår kan det bli så att ALLT som kan förknippas med tandläkare (dvs även ens egna tänder) blir så laddade med "negativ energi" att man helst inte vill tänka på det och därför struntar i det helt.

I vilekt fall är det inte alls ovanligt att just de som är mest tandvårdsrädda är de med dåligt tandstatus. Och då får de ju bekräftat för sig att tandläkare är hemska - de får göra rotfyllningar och ta ut tänder och har infektioner som gör att bedövningen tar sämre... så är man inne i en nedåtgående spiral som måste brytas.  
    Ja så kan det kanske bli men från mitt perspektiv blir det väldigt svårt att förstå. Såg en dokumentär från england för några år sedan om ett syskonpar (tror jag) som var extremt tandläkarrädda. Men inte heller borstade de tänderna med resultat att de båda hade svarta små piggar i munnen istället för tänder redan i 20 års åldern. Hemskt.
Svar på tråden Kan tandsten hålla fast en egentligen lös tand?