Inlägg från: zygoma girl |Visa alla inlägg
  • zygoma girl

Kan tandsten hålla fast en egentligen lös tand?

Japp, men det krävs rejält med tandsten och jag har bara sett det i underkäksfronten vad jag kan minnas.

• zygoma girl
    Queenie70 skrev 2011-08-09 14:00:43 följande:
    Shit..bäst att behålla sin tandsten då....Vilken chock att gå å putsa bort den och sen sitter varenda tand löst....*ryser*

Tar du bort tandstenen så minskar risken för att tänderna ska bli lösa.  

Dock är den mest skadliga tandstenen den som sitter under tandköttskanten (och inte syns) och den fungerar inte som något cement eller lim för tänderna, det gör däremot den ljusa, lite smuliga tandstenen som oftast sitter bakom framtänderna i underkäken. Den är inte lika skadlig för tändernas fäste (på kort sikt i vilket fall) men är ett bra fäste för bakterier och ska därför tas bort.
  • zygoma girl
    Anonym skrev 2011-08-09 14:09:13 följande:
    Är på underkäken jag har, ett "ganska" tjockt lager på baksidan om tänderna. Den fungerar som lim alltså? Har även framför tänderna i nedre käken. Usch nu blev jag rädd =( Har tandläkarskräck å.

Det är långt ifrån säkert att det DU tycker är mycket tandsten är vad även JAG tycker är mycket tandsten. Det bästa du kan göra är att få tandstenen borttagen.

OM tänderna visar sig sitta löst kan man antingen avvakta (när tandköttet runt tänderna blir friskt igen så stabiliserar det tänderna) eller limma ihop tänderna.

Nu vet jag itne hur gammal du är (medelåldern på FL är rätt låg) men det är ovanligt att personer under 50 har lösa tänder idag. Och MYCKET ovanligt att personer under 30 har det. Men som sagt - gå och få det undersökt och ta bort tandstenen, den är inget att spara på!    
  • zygoma girl
    Anonym skrev 2011-08-09 14:19:45 följande:
    Kan ta en bild höll jag på att säga men skäms för mycket... =( Tycker det är mycket tandsten!

Hur lång tid tar det för tandkött att bli friskt igen? Limma ihop tänderna?

Jag är 23 år, blir 24.

Du får gärna ta en bild, jag kan lova att efter mer än 10 år som tandläkare har jag sett värre oavsett hur det ser ut...

Tandkött blir friskt på ca en vecka - 10 dagar om man får bort tandstenen och borsta noga efter det.

Med tanke på din ålder håller jag det för osannolikt att dina tänder är lösa och framför allt att de är bortom all räddning. Men som sagt, du bör kontakta en tandläkare för kontroll, jag kan ju bara spekulera här bakom skärmen.      
  • zygoma girl
    Queenie70 skrev 2011-08-09 15:53:32 följande:
    Är det inte väldigt ologiskt att inte borsta tänderna noga när man har tandläkarskräck. Själv har jag sån skräck att jag inte kan gå till tandläkaren utan lustgas, men då ser jag ju också till att borsta just för att kunna undvika tandläkarbesök så gott det går. Har hört detta fenomen förut och är nyfiken på hur man tänker?

Vad jag förstår kan det bli så att ALLT som kan förknippas med tandläkare (dvs även ens egna tänder) blir så laddade med "negativ energi" att man helst inte vill tänka på det och därför struntar i det helt.

I vilekt fall är det inte alls ovanligt att just de som är mest tandvårdsrädda är de med dåligt tandstatus. Och då får de ju bekräftat för sig att tandläkare är hemska - de får göra rotfyllningar och ta ut tänder och har infektioner som gör att bedövningen tar sämre... så är man inne i en nedåtgående spiral som måste brytas.  
Svar på tråden Kan tandsten hålla fast en egentligen lös tand?