• Dunderklumpen

Förkortad arbetstid

Till vintern börjar dottern på förskola och tanken är att jag (och maken med för den delen) ska förkorta vår arbetstid till 80 %. Nu undrar jag lite hur ni andra har gjort?

Jag jobbar på kontor 08-17 och har tidigare tänkt att korta arbetsveckan med en dag men kommit fram till att det kanske inte är det bästa för dottern utan är mer inne på att korta varje arbetsdag med ca. 1,5 timmar.

Saken är den att jag i helgen var ledig lördag, söndag, måndag och OJ vad det var härligt för oss. Vi hann med mycket som familj och jag fick gjort massor för egen del med. Så nu är jag inne på att varannan vecka jobba 1,5 timma kortare varje dag och varannan vecka endast jobba 4 dagar.

Någon annan som har det så eller som kan komma med andra värdefulla insikter?

Julia 2010-08-08
  • Svar på tråden Förkortad arbetstid
  • MissMy

Jag har jobbat 80% sedan dottern började dagis vid ett års ålder. tycker att jag får mycket mera tid med henne och orkar och mår bättre. Jag jobbar 3 skifts jobb, så ibland är jag endast ledig en dag i veckan och andra ggr kan jag vara ledig 5 dagar isträck.. mannen jobbar må-fre hela tiden..så hon går oftast 3 dagar i veckan på dagis..

• FCBJ

Min chef gick med på att jag började min dag redan kl 7 på morgonen, vilket gjorde att jag kunde gå hem tidigare och därmed inte behöva ta ut så mycket föräldrarledighet. Ända sen jag började jobba igen har jag dessutom varit ledig en dag i veckan och det är guld värt. Nu fyller snart min dotter 2 år och föräldrardagarna börjar sina så tyvärr måste jag offra min lediga dag, men fortsätter att gå hem lite tidigare på dagarna. Det är rätt skönt att få en timmes lek med dottern efter att ha hämtat henne från dagis och inte behöva gå in med en gång för att laga mat.

• FCBJ

Kan tillägga om någon undrar att det är min sambo som lämnar på morgonen och jag hämtar.

• jazzkatten

Jag jobbar 75% och eftersom jag har 1½ timmes pendling enkel väg så är det inte så mycket mening med att korta ner dagarna någon timme (de blir ju långa ändå) så jag kör tre långa dagar på kontoret och två dagar hemma (då kan jag jobba in de timmar som eventuellt fattas).

Om båda föräldrarna kan flexa så kan man ju ofta lösa det så att det blir relativt korta dagar för barnet även om föräldrarna jobbar hela dagar, så isf är det kanske bättre att bara jobba 4 dagar i veckan.

• Pymsan

Min son är 2 år och har gått på dagis 1 år (första fem månaderna jobbade jag bara halvtid). Jag hade samma frågeställning och hade personligen valt 1 dag ledigt i veckan men det kändes som det blev för långa dagar för honom. Pga att min man jobbar flera mil åt "fel håll" är det oftast jag som hämtar och lämnar. Jag jobbar 75% och har förlagt min tid så här:

Mån 8.30 - 15
    Tis 8 - 16.30 eller 10.30 till 19 - oavsett så hämtar maken kl 16
    Ons - Tors 8 - 14.30
    Fre 9 - 13

Det har funkat bra för oss so far! En helledig dag vore guld värt men då blir de andra dagarna så långa känner jag, det kanske vi ändrar till när han är lite större.

Håller med FC05 att det är skönt att få lite tid tillsammans efter hämtning på dagis, att man inte måste tokstressa hem med trött unge och direkt ställa sig vid spisen.

• cosinus

När dottern (4e barnet) börjar dagis höst kommer vi jobba 80 % var där en varje vecka hämtar på dagis kl 15  mån-tors och den andra är ledig fredag.

Sen veckan efter så byter vi så att vi får turas om att hämta och laga middag och vara ledig heldag.

Mitt arbetsschema kommer altså se ut så här.

v1: Må-to 8-15, fre 8-17 (eller möjligen 18 om jag hamnat på minusflex tidigare under veckan)
    v2: Må-to 8-17, fre ledig
    och sen upp till vecka 1 igen.

• cosinus
    cosinus skrev 2011-08-11 12:35:40 följande:
    När dottern (4e barnet) börjar dagis höst kommer vi jobba 80 % var där en varje vecka hämtar på dagis kl 15  mån-tors och den andra är ledig fredag.

Sen veckan efter så byter vi så att vi får turas om att hämta och laga middag och vara ledig heldag.

Mitt arbetsschema kommer altså se ut så här.

v1: Må-to 8-15, fre 8-17 (eller möjligen 18 om jag hamnat på minusflex tidigare under veckan)
    v2: Må-to 8-17, fre ledig
    och sen upp till vecka 1 igen.
    Och barnen kommer då gå 8-15 mån-tors. Vi har knappt någon pendlingstid att tala om...
  • pappa2009

Jag undrar en sak. Min son är 2,5 år och jag har funderat en tid på att nyttja rätten att gå ned till 75% för att få vara med honom mer. En normal arbetsdag för mig är 10-19 eller 10-20. Om jag går ned så vill jag ju givetvis använda det till att kunna gå hem tidigare från jobbet och inte att de slänger in det så att jag får jobba t ex 13-20. Eftersom min sons dagis vill att han lämnas senast 9-9:30, så skulle det inte ge oss en minut mer ifall de gör på detta viset och eftersom det är själva syftet med lagen så bör jag ju ha någon form av rätt att använda den förkortade arbetstiden uteslutande under kvällstid. Eller? 

• Binan

Jag har gått ner till 80% och har en dag ledig i veckan.
    Har valt onsdag eftersom då får sonen ett break från tempot mitt iveckan.
    Vi båda pendlar 1h enkelväg så att korta ner dagarna var ingen idé. skulle bli långa dagar ändå.

Han lämnas 8 hämtas 17 alla fyra dagarna. om ja skulle gått ner i tjänst skulle han bara minska en timme om dagen och gå 5 dagar vilket är lite tufft för honom 
    (sonen e 20 månader) 

• mandelblomma
    pappa2009 skrev 2011-11-23 22:55:36 följande:
    Jag undrar en sak. Min son är 2,5 år och jag har funderat en tid på att nyttja rätten att gå ned till 75% för att få vara med honom mer. En normal arbetsdag för mig är 10-19 eller 10-20. Om jag går ned så vill jag ju givetvis använda det till att kunna gå hem tidigare från jobbet och inte att de slänger in det så att jag får jobba t ex 13-20. Eftersom min sons dagis vill att han lämnas senast 9-9:30, så skulle det inte ge oss en minut mer ifall de gör på detta viset och eftersom det är själva syftet med lagen så bör jag ju ha någon form av rätt att använda den förkortade arbetstiden uteslutande under kvällstid. Eller? 
    du har inte rätt alls faktiskt att bestämma själv när den förkortade arbetstiden läggs, utan sista ordet i det har din arbetsgivare.
    Min man ex kan inte korta ner dagarna alls, utan vill han gå ner i tid får han ta bort dagar i stället.
  • tidigareplatt

Måste man ta ut föräldrapenning de dagar eller timmar man är ledig? Bara en dum fråga nån kanske kan svara på :)

• Hannaliv
    tidigareplatt skrev 2011-12-01 21:03:41 följande:
    Måste man ta ut föräldrapenning de dagar eller timmar man är ledig? Bara en dum fråga nån kanske kan svara på :)
    Nej det måste du inte. Då skulle man ju inte kunna hålla på så länge innan de tar slut heller. Arbetsgivaren har inte att göra med om du får pengar från försäkringskassan eller om du har 25% obetalt. Lagen säger att du får jobba 75% tills barnet fyller 7 år (oavsett hur många föräldradagar du har.)
  • tidigareplatt

Bra. Vet inte vad jag fått tanken ifrån :)

Förlåt för OT och tack för svar :)

• pigglet

Vill du däremot skydda din sgi (och alltså behålla den på heltidslönen, den ligger till grund för bl.a. fp, tfp, sjukpenning osv) så behöver du fylla ut med fp upp till 100%. Dvs jobbar du 80% behöver du ta 20% (1 hel dag) fp.

• ploten
    mandelblomma skrev 2011-11-24 10:59:34 följande:
    du har inte rätt alls faktiskt att bestämma själv när den förkortade arbetstiden läggs, utan sista ordet i det har din arbetsgivare.
    Min man ex kan inte korta ner dagarna alls, utan vill han gå ner i tid får han ta bort dagar i stället.

Det där stämmer inte. Vid förkortad arbetstid ska arbetstiden - enligt lagen - förläggas enligt arbetstagarens önskemål, så länge det inte medför påtalig störning i arbetsgivarens verksamhet. Det är upp till arbetsgivaren att bevisa påtaglig störning, och det finns ganska många fall som gått till domstol som visar på att det ska mycket till innan arbetsgivaren kan hävda påtaglig störning.
  • mandelblomma
    ploten skrev 2011-12-02 18:39:30 följande:
    Det där stämmer inte. Vid förkortad arbetstid ska arbetstiden - enligt lagen - förläggas enligt arbetstagarens önskemål, så länge det inte medför påtalig störning i arbetsgivarens verksamhet. Det är upp till arbetsgivaren att bevisa påtaglig störning, och det finns ganska många fall som gått till domstol som visar på att det ska mycket till innan arbetsgivaren kan hävda påtaglig störning.
    ja och det är sällan svårt för arbetsgivaren att bevisa. Många arbetsplatser har svårt att korta passen och då får man lediga dagar i stället. Sista ordet har alltså arbetsgivaren.
  • ploten
    mandelblomma skrev 2011-12-02 18:56:59 följande:
    ja och det är sällan svårt för arbetsgivaren att bevisa. Många arbetsplatser har svårt att korta passen och då får man lediga dagar i stället. Sista ordet har alltså arbetsgivaren.
    Må hända är det så på vissa arbetsplatser, men när du skriver att "du har inte rätt alls faktiskt att bestämma" låter det ju som att man rakt av måste acceptera de arbetstider som arbetsgivaren tilldelar en. Som lagen är formulerad är det arbetstagaren som framför sina önskemål, och arbetsgivaren måste acceptera dessa så länge han/hon inte kan bevisa att de skulle medföra påtaglig störning för verksamheten.
  • mandelblomma
    ploten skrev 2011-12-02 19:52:28 följande:
    Må hända är det så på vissa arbetsplatser, men när du skriver att "du har inte rätt alls faktiskt att bestämma" låter det ju som att man rakt av måste acceptera de arbetstider som arbetsgivaren tilldelar en. Som lagen är formulerad är det arbetstagaren som framför sina önskemål, och arbetsgivaren måste acceptera dessa så länge han/hon inte kan bevisa att de skulle medföra påtaglig störning för verksamheten.
    ja och för många branscher är det väldigt enkelt att fixa, medan det för andra inte är möjligt att dela på passen och är det så har arbetsgivaren som jag skrev sista ordet vad den anställde än önskar.
  • KattenKorven

Jag jobbar heltid en dag i veckan och två timmar kortare de andra, det är otroligt bra. Lämnar lite innan åtta och hämtar senast 15. Vi hinner göra jättemycket på eftermiddagarna. Ett annat plus är att om man har en skitdag på jobbet så tar den slut snabbt :)

• KattenKorven

Ps. Det blir alltså 80%.

Svar på tråden Förkortad arbetstid