Vikariat som går ut långt innan BF
Hej!
Att stämpla innebär att vara inskriven på arbetsförmedlingen som arbetssökande. Man måste alltid anmäla sig fysiskt på arbetsförmedlingen första dagen efter kontrakt slut. Arbetsförmedlingen kommer att meddela din a-kassa att du är arbetssökande (dvs arbetslös). Du skickar in arbetsgivarintyg till a-kassan, dom fastställer din ersättning. Du rapporterar på sk kassakort till a-kassan hela den tiden du är arbetslös och du får dina pengar.
Det här kanske du redan visste men jag tänkte eftersom du frågade om att stämpla.. :)
Under tiden man är inskriven på arbetsförmedlingen skyddar man sin SGI. Förmodlingen kan försäkringskassan räkna ut din föräldrapeng genom att räkna på den lön du hade på ditt senaste jobb.
Är ungefär i samma sits som du men mitt kontrakt går ut bara två månader innan BF. Får jag inte förlängt (vilket jag tvivlar på) så kommer jag stämpla tills bebisen kommer.
Då ditt kontrakt slutar tidigare så vet jag inte vad dom kommer att säga på arbetsförmedlingen. Men viktigt är att du går dit och skriver in dig första dagen du inte har jobb så du skyddar din SGI!!
Lycka till!