Inlägg från: mammanna87 |Visa alla inlägg
  • mammanna87

Vikariat som går ut långt innan BF

Hej,

Jag behöver hjälp!
    Jag går på ett mammavikariat som går ut 1 oktober, och nu är jag gravid och har BF 18 februari.
    Jag är både med i facket och A-kassa. (vet att facket inte kan göra ngt) Men det kommer ju vara 4 1/2 månad kvar av graviditeten när mitt vik går ut.. =/ Kan tänka mig att det inte är så lätt att få jobb i den situationen och går jag till arbetsförmedlingen så kommer jag säkerligen få ett jobb som kommer att "dra ner" min mammapenning.

Grejen är att jag alltid har varit en flitig person som ALLTID har haft jobb, så detta känns som ett riktigt jäkla hårt slag i magen! =(

Företaget som jag jobbar på går väldigt dåligt just nu. (klädbranchen) så vet att det redan är kört där..

Hur ska jag göra? Någon som varit i samma situation?

• Svar på tråden Vikariat som går ut långt innan BF
  • mammanna87

Hej p w!

Tack för snabbt svar! =)

Vad menas med att stämpla? Menas det att hitta lite ströjobb för att kunna få upp arbetstimmar? Om jag isf (även fast jag jobbar heltid) inte får ut lika mycket i månaden som jag får idag, betyder inte det att min mammapenning sänks jämfört med om jag hade känat lika mycket som nu graviditeten ut?

Ska ringa arbetsförmedlingen å höra vad dom säger om mitt fall. Hoppas jag inte bllir allt för besviken, så himla trist när man kämpat i flera år och jobbat för att öka kompetensen, så blir det ett så här, precis vid fel tillfälle.

Hade jag gjort som tidigare när jag befunnit mig på vikariat som är påväg att gå ut, så hade jag redan nu varit på massa intervjuer och troligen strax ha ett nytt jobb.. Men vad ska man säga nu lixom..? Jag vill gärna ha det här jobbet, även fast jag är gravid..? =/

Tack iaf p w för ditt fina svar, förhoppningsvis så har du rätt i att inte föräldrarpenningen sänks. =)

• mammanna87

Hej Dojjan,

Åh, tack! Hade faktiskt ingen aning om vad stämpla innebar, har hört ordet förut, men har aldrig behövt bry mig om vad det innebar. =)

Åh, önskar åtminstone att jag hade som dig med bara två månader kvar till BF när viket går ut. Skulle bli så glad om dom åtminstone kunde förlänga mig över julen. Hoppas hoppas att dom behöver hjälp! ;p Dock är det inte min chef som bestämmer, utan ledningen som antagligen inte bryr sig ett dugg..

Jag har föresten inte berättat till min chef än, vet inte om jag borde göra det snart då jag är i v.12+2 idag.
    När berättade du?

Lycka till du med! =)

• mammanna87

nilelind! =D Du är en ängel! Jag hoppas att det är så, då behöver jag inte vara rädd att jag gjort bort mig! =)
    Fast, kommer nog aldrig känna att jag gjort bort mig.. Även om jag inte skulle få en krona, så skulle jag aldrig göra om mitt val! ;)

<3

• mammanna87

Hej,

Tänkte berätta hur det gick.

Jag ringde försäkringskassan och dom sa precis som ni sagt, att jag måste skriva in mig på arbetsförmedlingen min första arbetslösa dag.
    Sedan frågade jag om föräldrarpenningen kommer att sänkas om jag får ett jobb som jag exempelvis skulle käna 15000kr mindre än vad jag gör idag. Men eftersom jag har jobbat på mitt jobb som jag har nu så pass "länge" (sedan i februari) så är det den inkomsten föräldrarpenningen kommer att beräknas på. (Har varit anställd på företaget i ett och ett halvt år, men bytte tjänst i februari).

Känner mig väldigt lättad, och hoppas på att jag har fått rätt information.

Kram å tack för er hjälp! =)

Svar på tråden Vikariat som går ut långt innan BF