• heejho

Jättefjantigt, men jag vet inte hur man sminkar sig :/

Hjäälp, jag är 20 + och har aldrig kunnat detta med smink egentligen,
    jag har alltid använt mascara, eyeliner och ögonpenna.
    När jag gått ut har någon av mina polare alltid sminkat mig.

Men nu är det så att jag skulle vilja lära mig det själv, känns som det är dags ;)
    Tyvärr har jag aldrig haft intresset, men jag tänkte försöka nu.
    Så vad ska man göra?
    Sån hära hudkräm? och sen Puder? Rouge?
    Vad ska man ha för borste?..... Ja ni vet "redskap"
    Om man bara vill ha en simpel snygg sminkning tillvardags, vad ska jag då ta? Ögonskugga?
    .
    .
    .
    Tacksam för svar 
    Solig 

• Svar på tråden Jättefjantigt, men jag vet inte hur man sminkar sig :/
  • Vickan I

Jag kunde inte heller sminka mig! Jag bokade en tid hos make up store och fick lära mig. Valde en dag då jag skulle på stor fest på kvällen så att jag blev sminkad till det samtidigt. Jättekul och bra tips och hjälp. Kostade 500 kr, men då fick man välja produkter för den summan också så sminkkursen är ju "gratis" eller hur man ska se det. För mig var det bra då jag hade svårt välja rätt nyans av allt. Ett tips bara om man har råd. Annars så finns väl all hjälp på youtube nu förtiden.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • misplacedname

Har gått två gånger till Make Up Store, och det var väl bra. Det var till olika affärer i olika städer och de båda make-up-artisterna sa emot varandra... Man får liksom ändå ha lite koll själv känns det som. Men har också hört mycket om you tube.

• Kaupa Jaur

Åh, jag älskar smink så det här kan bli långt

Först och främst beror det på dina egna färger hur du ska sminka dig. Är du typiskt svensk med blont-ljusbrunt hår och ljus hud ska du välja kalla färger framför varma, är du mörkare i håret och hyn passar du i varma färger.

Varma färger = olivgrönt, orange, rött, brunt, svart, mörklila, mörkblått
    Kalla färger = rosa, gul, ljust grön, grå, ljuslila

Ett vanligt fel är att alla tror att man måste ha underlagskräm/foundation för annars ser det inte "riktigt ut". Sanningen är att man har foundaion för att dölja ojämnheter i huden, så om du inte har stora problem med finnar och pormaskar så kan du skippa underlaget helt.

1. Viktigaste: rengör ansiktet innan du sminkar. Alltid. Åhlens har budgetrengöring som funkar bra!

2. Därefter bör du grunda med en bra fuktkräm för att sminket ska fästa bättre. Har du fet hy (som jag ) så tycker man inte att man ser klok ut med blankt ansikte, men vänta bara tills sminket kommer på. Fuktkrämen gör också att ansiktet inte torkar ut mellan sminkningarna.

3. Låt fuktkrämen torka in i huden en stund medan du väljer färger till sminket. Vill du ha ögonskugga? ibland är det fint att bara rama in ögonen med mascara och strunta i färgen. Vill du ha skugga, så välj alltid två nyanser som ligger nära varandra så blir det snyggast. Lila-ljuslila eller blått-ljusblått eller grönt-gult tex.

4. Behöver du foundation är det dags för den nu. Den kan också ersättas med en primer (som foundation, fast mer täckande) men åtminstone jag tycker att primer är lite överreklamerat... Underlagskrämen smetar du på i pyttesmå duttar. Använd rena fingrar, det är lättast. Annars finns det bra svampar att köpa på HM. Börja i pannan där du är naturligt mörkast och jobba dig neråt. Glöm inte att låta underlaget gå en bit ner på halsen så du inte får en skarv som syns. När du är klar, smeta ut den mer! Man missar alltid tex ögonvrår och mungipor. Din underlagskräm ska du prova ut på käklinjen. När underlagskrämen är på ska det nästan inte synas alls, då är det rätt nyans.

5. Skaffa dig ett puder, det behövs alltid. Kakpuder är pressat puder i en liten ask. Lätt att applicera och sitter bra men stänger igen porerna, så om du har fet hy är det inte så jättebra. Löspuder är bra! Doppa en stor pensel i pudret, skaka av och sprid ut över kinder, panna, näsa och haka så du får bort det blanka.

6. Nu kommer vi till det som hela sminkningen är beroende av: rouget. Kakrouge är lättast och sitter bäst. Välj inte krämrouge, det är svårt att dosera. Du vill inte se ut som en påskkärring så backa från spegeln och var försiktig med färgen. Det som ser bra ut i badrummet kan se hemskt ut i dagsljus. Le när du duttar på rouget. Lägg rouget på bollarna på kinderna som kommer dram när du ler. Om du vill kan du lägga rouget precis under kindbenen och upp mot öronen för att få ansiktet att se smalare ut. Var försiktig med rouge, det ger mycket färg men gör att man ser pigg ut. Dutta lite på hakan också om du vill.

7. Ögonskugga. Om du vill ha det, använd tops. De är mindre än svampduttarna man får med och är lättare att komma åt med. Blunda lite och lägg den mörkaste färgen på själva ögonlocket. Snåla inte, mycket av skuggan faller av under de närmaste timmarna. Sedan lägger du den ljusa färgen halvvägs upp till ögonbrynet, sudda ut skarven mellan färgerna. Du kan ju förstås välja en färg om du vill förenkla det hela.

8. Ögonpenna. Du använder ofta ögonpenna säger du, vill du fortsätta med det så ska den på nu. Tänk på att måla så nära ögat du bara kan!

9. På med mascara, böj sedan upp fransarna med en franstång (inte nödvändigt, men om du som jag har ultrakorta fransar gör det underverk). Låt mascaran torka medan du borstar bort allt överflödigt löst smink från ansiktet. Måla sen på ett lager mascara till.

10. Nu blöter du en tops i vatten och torkar av läpparna, för du har fått underlagskräm på läpparna utan att märka det. Läppar ska ALDRIG vara ljusare än ansiktet! Nu kan du sätta på ett färgat läppglans eller läppstift om du vill. Skippa läppennan, det får oss bara att se gamla ut. Var noga när du målar läpparna och ha hellre på flera lager än smeta runt.

Klart! Tänk "less is more". Hellre för lite smink än för mycket.

• Kaupa Jaur

Ah just det... Om du bara vill sminka dig snabbt utan att göra allt det där jobbiga ovan så hafsa på lite rouge och mascara, eventuellt läppglans/stift. Så gör jag i alla fall, funkar bra!

• rockdoll

Kaupa Jaur skrev OK, men några saker skulle jag vilja tipsa om annorlunda.

1. Primer.
    För att ögonskuggan ska sitta hela dagen, utan att flytta på sig och utan att förlora intensitet bör du använda en primer.
    Lumene har en jättebra budgetprimer som fungerar superbra. Liten beige kartong med blå kant som innehåller en beige tub med primer.
    Lägg primern över hela ögonlocket och under underfransarna om du brukar lägga skugga där med.

Det finns även primer att ha innan sin foundation. Om man har markerade rynkor eller veck i ansiktet kan det vara bra att använda en primer först och sen foundation för att förhindra att foundationen lägger sig i de fina små vecken i ansiktet. Ett transparent puder över ansiktet efter man tagit på foundation hjälper också till att låsa make up-en så den inte flyttar på sig under dagen.
    Enklast att lägga foundation med är svampar. Dessa är dock ENGÅNGSARTIKLAR och ska bytas efter varje användning. Det frodas nämligen massa bakterier i foundation svampar och det vill du inte dra runt i ansiktet!
    Sen finns det foundationpenslar, vilket jag själv älskar, som ger ett kanonsnyggt resultat men som kan behöva lite träning. Viktigt att rengöra penseln ordentligt efter varje användning, annars kommer bakterierna hit med.

2. Använd penslar till att applicera skuggorna med. Ska du investera i nånting i sminkväg är det BRA penslar och bra grundsmink. (Concealer, foundation, puder och rouge)
    Penslar är mycket enklare att jobba med än dessa skumgummiapplikatorer som brukar följa med ögonskuggor. Penslar kan, och ska, man rengöra för att de ska hålla sig fräsha, det är svårt att få skumgummiapplikatorn ordentligt ren.

3. Är man ovan med att sminka sig kan det vara bra att börja med neutrala färger. Beige, brun, aprikos och grått.
    Börja som sagt med primer. Lägg sedan en ljust beige eller vit skugga skirt precis under ögonbrynet och i inre ögonvrån. 
    Lägg sedan en ex guldfärgad skugga över hela den rörliga delen av ditt ögonlock. Sudda ut ev skarpa kanter som blir.
    Ta sedan en brun skugga och lägg på yttre tredjedelen av ditt ögonlock. Sudda sudda sudda så det inte blir några skarpa kanter.
    På med mascara och ev kajalpenna eller eyeliner.

4. Läppenna är jättebra att använda som primer under läppstift och för att skapa skarpare läppkonturer. Måla hela läpparna med pennan, inte bara konturer utan hela läpparna.
    Ta på läppstift, enklast med pensel, bit av på en bit papper och måla sedan ett lager läppstift till.

Sen några andra tips:

ALDRIG stoppa fingrarna ner i burkar med krämprodukter. Bakterierna frodas i krämprodukterna! Använd alltid en ren pensel eller en liten spatel och ta upp produkten med.

BYT mascara efter 3-4 månader. Det står 6-12 på förpackningen, men även här har vi en krämprodukt som vi dessutom har runt våra känsliga ögon och där vill man inte ha bakterierna. Äckliga ögoninfektioner är inte att leka med.

Till sist:

Öva, öva, öva och HA ROLIGT!

• cinnamoncream

gå in på youtube och sök på make up tutorial, de är skitbra och duktiga tjejer som visar hur de gör. alltid hittar du någon favorit...

• heejho

Tack för svaren!
    Jag är brunett och rätt mörk  i huden.
    Nu har jag lite att läsa och "plugga" på.  Bara jag har en grund så vet jag lite mer :) Jag har liksom ingen större koll alls. 

• Effie
    cinnamoncream skrev 2011-08-11 14:02:25 följande:
    gå in på youtube och sök på make up tutorial, de är skitbra och duktiga tjejer som visar hur de gör. alltid hittar du någon favorit...
    Ja, precis. Jag var i TS sits för 2-3 år sedan (ägde inte ens smink innan dess). Numera får jag ständigt komplimanger för mina grymma makeup-skills. Har lärt mig helt och hållet efter att ha kollat på youtube och experimenterat lite.
    Mina favoriter är pixiwoo och tiffanyD. De är väldigt duktiga och pedagogiska!

www.youtube.com/user/MakeupByTiffanyD
    www.youtube.com/user/pixiwoo

Bra grejer:
    en bra ögonfranstång öppnar ögonen väldigt mycket använd ljusare ögonbrynsfärger än du tror (jag brukar kombinera ögonbrynspenna och ögonbrynsskugga applicerad med en "angled brush") ljus ögonskugga i de inre ögonvrårna gör att man ser piggare ut. blå kajal gör att ögonvitorna ser vitare ut plommonfärgade ögonskuggor gör att gröna ögon ser helt fantastiska ut bronspuder och highlighter kan göra ansiktet både fräschare och smalare använd en primer under foundationen så syns inte porer lika mycket. En ögonskuggsprimer gör att ögonskuggor sitter som berget och får starkare färger. När det gäller ögonskuggor, concealer och foundation får du vad du betalar för. Mascaror däremot kan vara riktigt bra även om de är billigare. Vad gäller nagellack, rouge och läppglans finns det hur många bra och billiga som helst.
  • SofiaA
    rockdoll skrev 2011-08-11 14:00:20 följande:
    Kaupa Jaur skrev OK, men några saker skulle jag vilja tipsa om annorlunda.

1. Primer.
    För att ögonskuggan ska sitta hela dagen, utan att flytta på sig och utan att förlora intensitet bör du använda en primer.
    Lumene har en jättebra budgetprimer som fungerar superbra. Liten beige kartong med blå kant som innehåller en beige tub med primer.
    Lägg primern över hela ögonlocket och under underfransarna om du brukar lägga skugga där med.

Det finns även primer att ha innan sin foundation. Om man har markerade rynkor eller veck i ansiktet kan det vara bra att använda en primer först och sen foundation för att förhindra att foundationen lägger sig i de fina små vecken i ansiktet. Ett transparent puder över ansiktet efter man tagit på foundation hjälper också till att låsa make up-en så den inte flyttar på sig under dagen.
    Enklast att lägga foundation med är svampar. Dessa är dock ENGÅNGSARTIKLAR och ska bytas efter varje användning. Det frodas nämligen massa bakterier i foundation svampar och det vill du inte dra runt i ansiktet!
    Sen finns det foundationpenslar, vilket jag själv älskar, som ger ett kanonsnyggt resultat men som kan behöva lite träning. Viktigt att rengöra penseln ordentligt efter varje användning, annars kommer bakterierna hit med.

2. Använd penslar till att applicera skuggorna med. Ska du investera i nånting i sminkväg är det BRA penslar och bra grundsmink. (Concealer, foundation, puder och rouge)
    Penslar är mycket enklare att jobba med än dessa skumgummiapplikatorer som brukar följa med ögonskuggor. Penslar kan, och ska, man rengöra för att de ska hålla sig fräsha, det är svårt att få skumgummiapplikatorn ordentligt ren.

3. Är man ovan med att sminka sig kan det vara bra att börja med neutrala färger. Beige, brun, aprikos och grått.
    Börja som sagt med primer. Lägg sedan en ljust beige eller vit skugga skirt precis under ögonbrynet och i inre ögonvrån. 
    Lägg sedan en ex guldfärgad skugga över hela den rörliga delen av ditt ögonlock. Sudda ut ev skarpa kanter som blir.
    Ta sedan en brun skugga och lägg på yttre tredjedelen av ditt ögonlock. Sudda sudda sudda så det inte blir några skarpa kanter.
    På med mascara och ev kajalpenna eller eyeliner.

4. Läppenna är jättebra att använda som primer under läppstift och för att skapa skarpare läppkonturer. Måla hela läpparna med pennan, inte bara konturer utan hela läpparna.
    Ta på läppstift, enklast med pensel, bit av på en bit papper och måla sedan ett lager läppstift till.

Sen några andra tips:

ALDRIG stoppa fingrarna ner i burkar med krämprodukter. Bakterierna frodas i krämprodukterna! Använd alltid en ren pensel eller en liten spatel och ta upp produkten med.

BYT mascara efter 3-4 månader. Det står 6-12 på förpackningen, men även här har vi en krämprodukt som vi dessutom har runt våra känsliga ögon och där vill man inte ha bakterierna. Äckliga ögoninfektioner är inte att leka med.

Till sist:

Öva, öva, öva och HA ROLIGT!
    Räcker faktiskt att tvätta svamparna efter varje användning.
  • La Lola

Den här tråden sparar jag. 

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Jättefjantigt, men jag vet inte hur man sminkar sig :/