• Maire

Flytta till Australien med små barn / ev gravid?

Hej alla!

Min man har blivit kontaktad av en headhunter från Australien så vi är intresserade av allt som rör på att flytta dit. Bara tankar än så länge, inget är klart.

Kommer vi att förlora alla Försäkringskassans förmåner om vi flyttar dit för över 6 månader? (Förstod så från FK's hemsida). Vi har en dotter på 2 år och om ett tag förhoppningsvis en till på g. Om den andra skulle födas där finns det något motsvarande system eller är allt från egen ficka?

Hur är det att vara småbarnsföräldrar där? Har förstått att dagis är dyrt men även svårt att hitta, stämmer det? Finns det mammor som jobbar deltid?

Vilka områden skulle ni rekommendera?

Supertacksam för alla tips och råd!

• Svar på tråden Flytta till Australien med små barn / ev gravid?
  • Cia o krabaten

Känner en familj där mamman är från Aus och pappan svensk.
    de flyttade dit när barnen var 5,3,1.
    stora går på förskoleverksamhet men de andra är hemma med mamman.
    Dagis är så pass dyrt att de går back på om hon skulle jobba, och då jobbade hon ändå på förskolan! Innan hon fick barn och flyttade till Sverige då.
    tydligen så finns de olika nivåer på dagistid, typ hel eller halv, minns inte rikrtigt, men man betalar efter den tiden. Och har man halv, kanske 25h eller så så får de vara där 25h oavsett hur du jobbar, inte som i Sverige där du enbart får ha arbetstiden.

Vet också att pappa har tagit ut en del FP där nere en det handlade ngt om huruvida man var utflyttad mer på längre tid eller bara tillfälligt på längre semester liksom.

• EmmaOz

Hej,

Tror du maste vara borta i 12 mander for att forlora formanerna men ar inte saker.  Jag fodde min dotter har (i Perth) och det ar gratis, betalade for ultraljudet men fick halften tillbaka senare, fick betala om jag ville behovde ga hos lakeren innan vecka 20 (far halften tillbaka genom medicare) sen blev jag referred till maternity hospital och da var allt gratis. Vet ej vad dagis kostar men har hort att man for 50% tillbaka av staten (men ej saker om det heller). Min dotter ar 8 manader sa fortfarande hemma med henne. Jag tycker Perth ar en barnvanlig stad men sommaren ar valdigt varm...

Det ar bara att fraga om du har nagra andra fragor!

• Catoz

Vi har precis (for 2 manader sen)  flyttat till Sydney och jag ar gravid i 5 manaden.
    Sjukhusvard (motsvarande Sverige) ar relativt sett gratis (forutom vissa UL osv) genom att Australien har ett reciprocal agreement for Medicare med Sverige (dvs Australier fatt sjukvard i Sverige och darfor far svenskar sjukvard i Australien). Sen beror det pa om man vill ga hos gynekolog eller liknande av olika anledningar (tex high risk med oftare UL som jag har) och da kan det vara battre att ha privat forsakring.

Beroende pa vilket typ av visum din man kommer att jobba under sa maste ni troligtvis skaffa privat forsakring anda som ar ratt dyrt (fast billigare an manga andra lander...) och som INTE tacker graviditet de forsta 12 manaderna under den sk waiting perioden. Men som svensk klarar man sig alltsa ganska bra som public patient med Medicare.

Dagis ar dyrt beroende pa vilken delstat men det finns mera plats an i manga andra lander (tex Tyskland dar jag bodde innan- dar man kan vanta i nastan 3 ar pa en plats!).

En annan sak som man bor vara medveten om ar att Australien ar ganska dyrt. Hyror for bostad och levnadskostnad pa ostkusten (i alla fall Brisbane, Sydney, Melbourne) ar avsevart hogre an Sverige och Europa i allmanhet. Men det ar jattetrevligt, mysigt och kul att bo har!

Som EmmaOz sager: Fraga pa!

• Maire

Tack snälla! Väldigt nyttigt att höra!

Hur är det med föräldarpenning? Kan man ta ut det och bo i Australien? Om det inte går finns dagarna kvar för barnen när man flyttar tillbaka till Sverige?

Och ungefärligt hur mycket kostar dagis och boende (inget exklusivt, vanlig familjlägenhet)? Troligen just på östkusten. Indikationen för hans lön har varit avsevärt högre än i Sverige men behöver den täcka oss alla med högre levnadskostnader så måste den vara det också...

Tack igen!

• Catoz

Kan ingenting om svensk foraldrapenning da jag bott utomlands sen 1996, men vet att det varit uppe i andra tradar sa kolla runt lite eller ring forsakringskassan. Tror det ar olika regler for Europa och ovriga varlden.

Dagiskostnader beror som sagt pa omrade och var- sok gamla tradar angaende Australien dar diskuterades det for typ 2 ar sen. Har inte kollat upp det annu eftersom vi inte fatt barn, men ett par hundra dollar per vecka far man rakna med.

Bostad: vi hyr ett litet hus (ca 70 kvadrat med liten bakgard och balkong) i ett omrade som heter Balmain har i Sydney och det gar pa ca 800 AUD/vecka. Det ar ett mycket bra omrade for unga par och familjer i Sydney, nara till vatten och bra kommunikationer.  Obs! Att hyra raknas per vecka har...Jag har bott lite overallt pa jorden och det enda som var dyrare (marginellt) var New York... Bostader ar svart att finna och man far kompromissa ratt sa rejalt antingen med vad man ar beredd att betala, laget eller standarden.

Jag tjanar mera har an i Tyskland men tycker att saker och ting kostar mer ocksa: mat, nojen mm vilket till stor del beror pa begransad konkurrens.

Inser att det later lite neggo, men  vad man ska komma i hag ar att det ar ett harligt land, folk ar avslappnade och trevliga, klimatet ar fantastiskt, naturen imponerande och man kan ha ett ganska fantastiskt liv har ett par ar som expat.- sa tanker vi i alla fall.

• Catoz

Forresten, om han nu blir headhuntad hit sa se till att forhandla in bostad eller liknande i kontraktet. Mitt foretag erbjuder mycket bra expat conditions med hus, skola mm betalt nar de sander ut folk och jag vet manga som forhandlar in detta nar de soker nya jobb....Om inte annat kanske en relocation konsult kan vara bra att ha i paketet. Vi fick flytt mm inkluderat i varat paket att flytta hit vilket var bra for det kostar ratt mycket om man vill shippa hit en kontainer (vilket det ar vart tycker jag for mobler ar dyra och urvalet begransat- IKEA finns men ar dyrare an i Sverige!)

• EmmaOz
    Maire skrev 2011-08-15 21:43:41 följande:

Tack snälla! Väldigt nyttigt att höra!

Hur är det med föräldarpenning? Kan man ta ut det och bo i Australien? Om det inte går finns dagarna kvar för barnen när man flyttar tillbaka till Sverige?

Och ungefärligt hur mycket kostar dagis och boende (inget exklusivt, vanlig familjlägenhet)? Troligen just på östkusten. Indikationen för hans lön har varit avsevärt högre än i Sverige men behöver den täcka oss alla med högre levnadskostnader så måste den vara det också...

Tack igen!

Vet inte om du kan ta ut foraldrarpenning har, beror nog hur lange ni ska vara har. Men du kan ta ut den nar ni flyttar tillbaka till Sverige (fore barnet ar 7). Men kolla med forsakringskassan for nivan kan  andras beroende hur lange ni ar borta (kommer inte ihag hur lange), flyttar jag tillbaka far jag lagsta nivan for att jag inte bott eller jobbat i Sverige i nagra ar, tror att det ar en 6 mananders vantan ocksa for att jag ar utskriven ur Sverige. Vi fick en baby bonus har som var ca 5500 dollar under de forsta 6 manaderna men min partner ar harifran, tror en foralder maste vara australiensk medborgare for att fa det.

Vet inte hur mycket till sklijer sig men hyran i Perth ar kanske mellan 300-400 dollar i veckan beroende var ni soker boende. Vi bor ganska nara stan (3km) och stranden betalar 310 dollar i veckan men har bara 2 sovrum. vet ej om ostkusten, bodde i Sydney for 9 ar sen men hyran har sakert andras sen dess Skrattande 
  • Catoz

EmmaOz: Ja, tyvarr har hyrorna stigit massivt har i Sydney de senaste aren

• Tjatmorsan

Vart i Australien ska ni flytta? Rekommenderar garna omraden i olika prisklasser men kan bara Sydney!  

Forresten, i sydney far man rakna med $90-$95 per dag for ett barn 0-2 pa dagis och kanske $85 for ett barn i aldersgruppen 2-4. Kommunala dagis ar nagot billigare men svara att fa plats pa! Staten subvenktionerar 505 av dagiskostnader upp till $7500/per ar per barn. Med andra ord: SKITDYRT! Dagmamma ar ocksa ett billigare alternativ och manga av mina vanner ar valdigt nojda med den losningen. 

• Catoz

Tjatmorsan: Bor du i Sydney? I sa fall var? *nyfiken*

Hur har dina vanner hittat dagmamma? Kanns som ett bra alternativ till dagis nar de ar riktigt sma men undrar hur man hittar en san...

• Tjatmorsan

Taz: Jag bor i Stanmore for tillfallet. Men blir huslos om nagra veckor da de vi hyr av (familj) har bestamt sig for att de vill flytta tillbaka till Sydney. Typiskt- vi lever som kungar i vart lanade palats ha ha! Sa vet inte riktigt vart det bar av nu... Vi forsoker nog halla oss i Inner West dock. Kanske kommer upp mot Balmain  

Ratt manga av mina vanner har dagmamma istallet for dagis och ar verkligen jattenojda. Soker man genom council sa blir det ar betydligt billigare an dagis - har for mig att man betalar per timme istallet for per dag (Jag TROR att det blir typ $60 for en hel dag istallet for $80-$95). Hogst fem barn per skotare, och de maste alla vara i olika aldrar - alltsa de far inte ha fem barn i aldern 0-2 ar... Det anda ar att man ofta sjalv maste sta for blojor samt packa med mat.  Du ar fortfarande berattigad till 50% childcare rebate. Tillhor ni Leichhardt Council? Om du gar in pa deras hemsida borde du hitta information om hur du kan stalla dig i ko. Det heter "Family Daycare"

• Tjatmorsan
    Tjatmorsan skrev 2011-08-16 17:21:21 följande:
    Vart i Australien ska ni flytta? Rekommenderar garna omraden i olika prisklasser men kan bara Sydney!  

Forresten, i sydney far man rakna med $90-$95 per dag for ett barn 0-2 pa dagis och kanske $85 for ett barn i aldersgruppen 2-4. Kommunala dagis ar nagot billigare men svara att fa plats pa! Staten subvenktionerar 505 av dagiskostnader upp till $7500/per ar per barn. Med andra ord: SKITDYRT! Dagmamma ar ocksa ett billigare alternativ och manga av mina vanner ar valdigt nojda med den losningen. 
    Oj, jag menade ju 50 PROCENT ar subvenktionerat.

Ska jag vara helt arlig sa har jag inga speciellt goda erfarenheter av just dagis har och tycker att forskolor i Sverige verkar ligga milslangt fore vad galler standard. 

Samtidigt ar det ratt formanligt for en familj med mer an ett barn och bara en arbetande foralder om man ar berattigad till statliga bidrag. Vet inte om er residency status kommer betyda att ni ar det? Men ar ni det sa kan det vara vart att kolla upp hur mycket det skulle ''kosta' for dig att jobba vs hur mycket ni skulle "tjana" pa att du vore hemma. Det kanske inte alls ar nagot du skulle vara sugen pa, men ar du det sa kanske det vore ett ypperligt tillfalle att vara hemmafru nagra ar utan den stigma som verkar finnas runt hemmafruar i Sverige. Skulle saga att det absolut mer accepterat har att inte jobba och det finns massor av aktiviteter (lekgrupper, aktivitetsdagar osv) som anordnas for hemmamammor sa det behover inte bli lika ensamt och isolerande som man kanske skulle tro. 
  • Catoz

Tack Tjatmoster for bra tips.
    Yup det ar Leichhardt som galler for oss sa family daycare kanns som ett alternativ da jag ar lite skeptisk till stort dagis nar de ar sma. Var dotter fods forst i januari och jag tankte forsoka vara hemma sa lange som mojligt typ 6-10 man. Hon ar vart forsta barn sa det ar inte lage att vara hemma pa heltid langre an sa tror jag.

Hur lange har du varit har? Lycka till med husletandet... not easy just nu ju...Hor av dig om ni hamnar i Balmain trakten

Svar på tråden Flytta till Australien med små barn / ev gravid?