Flytta till Australien med små barn / ev gravid?
Vi har precis (for 2 manader sen) flyttat till Sydney och jag ar gravid i 5 manaden.
Sjukhusvard (motsvarande Sverige) ar relativt sett gratis (forutom vissa UL osv) genom att Australien har ett reciprocal agreement for Medicare med Sverige (dvs Australier fatt sjukvard i Sverige och darfor far svenskar sjukvard i Australien). Sen beror det pa om man vill ga hos gynekolog eller liknande av olika anledningar (tex high risk med oftare UL som jag har) och da kan det vara battre att ha privat forsakring.
Beroende pa vilket typ av visum din man kommer att jobba under sa maste ni troligtvis skaffa privat forsakring anda som ar ratt dyrt (fast billigare an manga andra lander...) och som INTE tacker graviditet de forsta 12 manaderna under den sk waiting perioden. Men som svensk klarar man sig alltsa ganska bra som public patient med Medicare.
Dagis ar dyrt beroende pa vilken delstat men det finns mera plats an i manga andra lander (tex Tyskland dar jag bodde innan- dar man kan vanta i nastan 3 ar pa en plats!).
En annan sak som man bor vara medveten om ar att Australien ar ganska dyrt. Hyror for bostad och levnadskostnad pa ostkusten (i alla fall Brisbane, Sydney, Melbourne) ar avsevart hogre an Sverige och Europa i allmanhet. Men det ar jattetrevligt, mysigt och kul att bo har!
Som EmmaOz sager: Fraga pa!