• apansfar

Får inte ta med vårt barn hem till dess farmor...

Nu är det så här... Jag och min sambo väntar barn nu och det börjar bli riktigt nära, i skrivande stund 5 dagar kvar till beräknat födelsedatum och allt känns på topp. Fast inte riktigt just precis nu... 
    Under kvällen satt vi och pratade en del om min mamma som har lite speciella levnadsförhållanden. Hon och röker inomhus, har innekatter och är kanske inte sådär jättebra på att städa alla gånger. Detta till följd utav en lindrigare hjärnskada som hon ådrog sig för snart fem år sen och som påverkar hennes närminne. Dessutom har hon svår diabetes, kärlkramp, höftproblem samt någon form utav ledsjuk som jag inte är så insatt i. Därför har hon lite svårt att röra sig utanför hemmet alltförmycket. Dessutom har hon en sambo som också har svårt att röra sig, då han är rullstolsbunden.
    Nu säger sambon att hon inte tänker låta mig ta med mig vårt kommande barn hem till dess nu blivande farmor, bara för att sambon tycker att det är "äckligt" hemma hos henne. Hon menar att det är att ta en onödig risk att ha med en bebis dit, och att det inte spelar någon roll hur sårad någon blir.
    Visst vet jag att det innbär en viss risk att ha pälsdjur hemma, eftersom småbarn är extra känsliga och kan utveckla allergibevär. Och det är ju allmänt känt att passiv rökning är mer eller mindre lika skadligt som att själv tända en cigg. Såpass mycket är jag med på.
    Men hur farligt kan det egentligen vara om jag skulle ta med mitt barn dit för enstaka besök? För jag pratar inte om att springa runt med en nyfödd i en rökig miljö dagarna i ända, utan enbart korta, tillfälliga och enstaka besök - typ när man har vägarna förbi...
    Att bli farmor är det som dominerar min mors alla samtalsämnen. Jag har inte sett henne särskilt glad över något alls faktiskt de sista åren, men sedan hon fått beskedet har hon varit mycket mer positiv än vad man blivit van vid, så detta lilla liv är något som redan betyder oerhört mycket för henne.
    Jag känner mig sårad, ledsen, kränkt och upprörd över sambons utlåtande och kan inte ens föreställa mig min mammas reaktion när hon får höra detta.
    Inte mer än att det kommer ta mycket lång tid och kräva mycket energi för att reparera de relationsskador som kommer uppstå...
    Gör inte detta också, att vi inte heller kan gå hem till kompisar som råkar ha katt/hund, röker eller har lite "skit i hörnen"? En nära bekant fick precis nyligen sitt första barn - de har fyra innekatter. Ska vi inte kunna gå dit heller?
    En annan aspekt är att det kan vara nyttigt för ett barn att faktiskt se hur vissa människor har det, för en framtida värdegrund. En värdegrund som förhoppningsvis bygger på mänsklig värme, empati och förståelse för andra människor förutsättningar. 
    En oro jag har ifall vårt barn ska få växa upp och enbart träffa sin farmor på andra platser än i hemmet, är att det växer fram en föreställning om att "farmor är en knäpp tant som dyker upp då och då vid olika tillfällen", istället för att få se att hon faktiskt finns på riktigt och att hon har ett hem.

Några tips och förslag? Gör hon rätt i att stålsätta sig och förbjuda mig att ta med vårt barn hem till sin farmor? Är riskerna tillräckliga för att detta ska vara värt att bråka om?

Snälla hjälp mig i detta...

• Svar på tråden Får inte ta med vårt barn hem till dess farmor...
  • Tealhawk

Tycker din sambo är onödigt hård. Jag skulle inte heller vilja att vårt barn vistades i sådan miljö ett längre tag men om det bara gäller dagsturer så är det klart ni ska åka dit att hälsa på. Om det är dammigt på golvet så försök ha babyn i babysitter, matstol eller knäet för att undvika att h*n får i sig smuts. Tror nog att de kan tänka sig att vädra ut innan och avstå ciggaretter under tiden ni är där ang rökningen.

Hoppas din sambo ger med sig, vore jättetråkigt om det slutar som hon vill.

• apansfar
    @Tälen
    Tack för ditt medhåll och jag hoppas detsamma... Nej det försökte jag framhäva också att om man säger till så låter de garanterat bli cigaretterna när vi är där. Fick dock som svar att hon inte skulle ha "tagit med en bebis in i ett rökrum oavsett ifall det var ventilerat..." Suck...
  • norrlandsflicka

Hade jag eller min man haft en släkting som rökt inomhus hade jag vägrat låta barnen åka dit. Det är farligt med passiv rökning. Fast för oss är det då så att både jag och min man är allergisk mot cigarettrök så hade aldrig blivit nån konflikt där. Kan du inte få din mamma att börja röka utomhus istället? Det har min kompis inte så pigga föräldrar börjat göra av hänsyn till sina små barnbarn. De har rökt inomhus i 30-35 år innan. Katterna och lite dammigt hade då inte jag brytt mig om. Däremot vill man ju kanske inte att bebis ska ligga på skitigt golv när de kryper runt och stoppar allt i munnen. Min dotter är i det stadiet nu...

• apansfar

Är ni båda allergiker finns det ju extra skäl att se upp ja... 
    Jo jag tror väl att de skulle kunna röka mer ute på balkongen istället för att bara sitta inomhus, bara man bad dom. Jag hoppas hon ändrar sig för jag vill verkligen inte ha något bråk kring det här.
    Nä, jag skulle heller inte låta mitt barn krypa runt och stoppa damm å skit i munnen. Sånt kan man ju dock kontrollera i ganska god mån, iallafall under en kortvisit...
    Nämen jag känner ändå som att hon tar riskerna på lite för stort allvar - särskilt när hon iom detta direkt ifrågaställer min lämplighet som förälder.
    -"Du kanske inte kan vara någon pappa iallafall..."
    Det tycker jag var rätt så hårda ord...:S 

• MrsTM

Jag tycker att det hela låter som dålig ursäkt från barnets mamma faktiskt. Gillar hon din mamma i vanliga fall? Är hon bara hyperkänslig och orolig för bebisen? Själv tycker jag såhär:

1. En hel massa familjer har egna pälsdjur när de får barn. Inte mer skadligt än att bo i innerstan och andas in bilarnas avgaser på promenaderna med vagnen.
    2. Be din mamma vädra ut så mycket som möjligt innan era besök och be henne även att inte röka i närheten av bebisen. Det bör hon kunna respektera.
    3. Dammet hamnar ju knappast i näsan på bebisen. Det sägs att vår tids överdrivna renlighet har bidragit till att så många kämpar med allergier. Om alla hade vuxit upp på bondgård hade vi klarat oss betydligt bättre. Jag är dessutom helt övertygad om att stugsittandet på vintrarna där ingen i familjen får frisk luft på hela dagen bidrar till att våra dagis är såna bacillhärdar. Då känns lite skit i hörnen som en ren petitess.

Stå på dig mot din sambo! Du är ingen dålig pappa för att du vill att ditt barn ska få en nära relation med sin farmor! Hysterisk städmani ger jag inte mycket för... 

• norrlandsflicka

Ni borde ju kunna hälsa på din mamma bara hon inte röker inne? Katter är ju inte så farligt om ni inte har allergi i släkten.
    Vad elakt att komma med så hårda ord. Ni måste ju kunna hitta en lösning som känns bra för alla parter. Klart att din mamma vill träffa sitt barnbarn.
    Problem med krypa på golvet dröjer ju iaf ett tag, min dotter är sju månader och hon har nyligen börjat få upp farten.
    Kanske kan du hjälpa din mamma lite med städningen så det är lite fräschare när bebis är nyfödd och extra känslig? Och din mamma inte röker inomhus och vädrar ordentligt innan ni kommer?
    Man får ju ge och ta i ett förhållande.
    Katter och skitigt hade då jag inte sagt så mycket om, men rökning kan jag förstå din sambo om hon inte vill utsätta bebis för.

• mandelblomma

jag tror din sambo är lite extra känslig just nu, full av hormoner och starka känslor. Tyvärr kan det nog hålla i sig ett tag även sen och jag tror det kan bli ett tuff fråga hos er. Tyvärr anser också en del mammor/kvinnor att de har företräde att bestämma över ett gemensamt barn.
    Jag tror absolut inte det är livsfarligt eller ens särskilt farligt att barnet hälsar på sin farmor i bland trots att hon röker, men jag skulle be farmor att inte röka just när vi var där och vädra ut innan vi kommer.
    Men hur du ska få din sambo att inse detta eller respektera att även du är förälder till barnet med lika stor bestämmanderätt som hon, det kan bli svårt och i synnherhet i början.
    Beskyddarinstinkten är så stor hos en mamma att den i bland blir lite paranoid.

• Verum

Jag skulle inte heller låta mina barn få komma hem till någon som röker inomhus. Även om din farmor kan låta bli att röka just när ni är där lär det ju stinka som f-n i lägenheten.

Låt barnen vara försöksdjur - Tänk genus!
  • CoolJen

Jag hade inte åkt till nån som röker inne eftersom man vet att passiv rökning ökar risken för psd

• KlasStures mamma

Ang katterna så är det bra för  barn att utsättas för allergenerna, för DET har visats bättre för att förhindra allergier. Ang rökningen så hade jag bett farmodern att vädra innan ni kom och inte röka medans ni var där.

Min dotters farmor rökte oxå inomhus i huset, men de flyttade innan tösen kom och där röker hon inte inomhus. Så det löste sig självt. Men jag hade redan tänkt ut hur vi skulle hantera det

Svar på tråden Får inte ta med vårt barn hem till dess farmor...