• Anonym (Asnojjig)

"Boll" under vänster revben????

Är det någon som har liknande som kan lugna mig?? Har som en boll/bulle under vänster revben som flyttar sig när jag trycker på den, den glider in under revbenet eller lägger sig i sidan precis under revbenen.. Jag känner den bara om jag står upp och är den inte framtill i magen under revbenet så ligger den som sagt i sidan och då kan jag trycka fram den.. Kan det vara tarmen jag känner?? Hypokondriker som man är tror man ju det värsta.. Har googlat och googlat men hittar bara folk som har "bollar" under höger revben. Jag frågade en läkare för några dagar sen men han sa bara tarm direkt utan att känna på den eller nåt. Tycker det känns lustigt bara och vad jag vet har jag inte känt denna boll förr. Så är det nån som har denna boll eller någon som vet vad fan det är?? Jag är som sagt asnojjig :(

• Svar på tråden "Boll" under vänster revben????
  • HäckHäxan

Boll? Hur stor i diameter tror du.

Jag har inga bollar dock kulor längs hela revbenen, gör ont när man trycker på dom osv, inget falrigt. Min mamma hade däremot en boll under vänster revben och det visade sig att den bollen satt fast i hennes njure och allt var en stor tumör.

Om du har ett paraply uppstoppat i röven, fäll inte upp det!
  • Anonym (Asnojjig)

Okej... Nu dör jag tror jag... Min boll sitter inte fast i revbenen utan är inne i kroppen och den flyttar sig när man puttar undan den, det är svårt att säga hur stor, jag kan ju inte greppa den.. Nu hittar jag den inte bara för jag skulle känna på den.. Gaah!!

• HäckHäxan
    Anonym (Asnojjig) skrev 2011-08-10 13:21:03 följande:
    Okej... Nu dör jag tror jag... Min boll sitter inte fast i revbenen utan är inne i kroppen och den flyttar sig när man puttar undan den, det är svårt att säga hur stor, jag kan ju inte greppa den.. Nu hittar jag den inte bara för jag skulle känna på den.. Gaah!!
    Alltså ja hade nog gått till läkaren en gång till och tvingat dom att leta upp den och känna, bara för att vara på säkra sidan!

Med min mammas så kollade dom den andra njuren så den var frisk och bestämde sig för att helt ta bort den andra, istället för att skära bort bara tumören OCH det var tur för när de öppnade så såg de att tumören mer eller mindre ätit upp njuren och hade vart tvugna att ta bort den helt ändå.

Min mamma hade inte direkt ont av sin boll, den ömmade ibland, men hon trodde mest det berodde på att man klämde på den då och då... varför de kollade den var för att de hittade cellförändringar i livmodern, tog bort en bit av tappen.. sen upptäcktes tumören i njuren och strax efter det fler förändringar i livmodern, idag har hon tagit bort den och är tumörfri, tror det är 10 år sen iår faktiskt.
    Om du har ett paraply uppstoppat i röven, fäll inte upp det!
  • Anonym

Tarm är det, kan vara tarmbrock t.o.m. Du ska undersöka det vilket fall som. Vid vissa rörelser känner jag av också att revbenet tar emot något men jag är fullt frisk.

• Anonym (Asnojjig)

Tack :) Jag hittade den knappt nu, men tillslut hittade jag den, lite längre ner nu mellan naveln och revben fast mer åt sidan. Brukar tarmar vara hårda?

• Anonym (Asnojjig)

Ingen mer som känner sin tarm på vänstersidan i magen? Känner ju inget när jag ligger eller sitter utan bara när jag står upp... Tänk om tio pers kunde svara och skriva att de oxå känner sina tarmar/boll, så skulle min dag vara räddad :)

• Lady Gaga
    Anonym (Asnojjig) skrev 2011-08-10 13:55:33 följande:
    Ingen mer som känner sin tarm på vänstersidan i magen? Känner ju inget när jag ligger eller sitter utan bara när jag står upp... Tänk om tio pers kunde svara och skriva att de oxå känner sina tarmar/boll, så skulle min dag vara räddad :)
    Nix jag hittar ingenting när jag känner efter. Blir bara illamående efter allt tryckande

Jag tycker att du ska kontakta vc och be dem känna efter. Det är säkert inget farligt. Du ska inte måla upp det värsta scenariot i förväg.
    Silence! I KEEL you!
  • Jisa

Jag har också något under vänster revben men har typ haft det i 7 års tid. Vet inte varför jag aldrig kollat upp det. Det gör ont ibland.

Jag har bara antagit att det inte är nåin fara eftrsom jag av olika anledningar flera ggr tagit omfattande blosprover utan att något varit avvikande. Fast man kanske inte alltid ser något skumt på blodprover..

• Anonym (Asnojjig)
    Jisa skrev 2011-08-10 14:07:52 följande:
    Jag har också något under vänster revben men har typ haft det i 7 års tid. Vet inte varför jag aldrig kollat upp det. Det gör ont ibland.

Jag har bara antagit att det inte är nåin fara eftrsom jag av olika anledningar flera ggr tagit omfattande blosprover utan att något varit avvikande. Fast man kanske inte alltid ser något skumt på blodprover..
    Vad är det du känner då? En boll eller mer som en obehgaskänsla? Min boll är bara där ibland, just nu är den mer i sidan nedanför vänstra revbensbågen, men jag kan trycka fram den i magen. Jag har oxå tagit blodprover flear gånger och de säger att jag är fullt frisk oxå, men nu har jag börjat nojja över den där "bollen" och tänker att cancer syns säkert inte på ett blodprov.. Men så är jag rätt hypokondrisk av mig oxå :)
  • Anonym (Asnojjig)
    Lady Gaga skrev 2011-08-10 14:00:34 följande:
    Nix jag hittar ingenting när jag känner efter. Blir bara illamående efter allt tryckande

Jag tycker att du ska kontakta vc och be dem känna efter. Det är säkert inget farligt. Du ska inte måla upp det värsta scenariot i förväg.

Ok!! Tack för att du iallafall kände!! Jag ska tillbaka till läkaren om ett par veckor så då ska jag tvingan att känna på "bollen" Glad
  • Jisa

Jag är också rätt hypokondrisk av mig i perioder så jag vet hur det är:) jag känner som en boll ibland under revbenet, det ömmar lite. Jag kan dock inte trycka fram den. Om har kjolar med hög midja som trycker mycket kring det området får jag ont.

En kompis sa att det var en tarmsnutt som ibland kunde sticka ut där och ömma. Vet inte om det är det jag har.

Min sambos mamma som är sjuksköterska har någon gång sagt att man ofta hittar avvikelser på vissa blodprover om det är cancer inblandat. Cancer ställer ju till det en del i kroppen.

• Anonym (Asnojjig)
    Jisa skrev 2011-08-10 14:21:52 följande:
    Jag är också rätt hypokondrisk av mig i perioder så jag vet hur det är:) jag känner som en boll ibland under revbenet, det ömmar lite. Jag kan dock inte trycka fram den. Om har kjolar med hög midja som trycker mycket kring det området får jag ont.

En kompis sa att det var en tarmsnutt som ibland kunde sticka ut där och ömma. Vet inte om det är det jag har.

Min sambos mamma som är sjuksköterska har någon gång sagt att man ofta hittar avvikelser på vissa blodprover om det är cancer inblandat. Cancer ställer ju till det en del i kroppen.

Ja det är säkert tarmen, jag tog massa blodprover sist jag var hos läkaren p.g.a magproblem (dock inte p.g.a bollen) så jag hoppas de visar nåt isf. Jag sa ju till läkaren att jag hade som en boll där och han sa bara direkt att det var tarmen utan att känna på den ens. Antar att han borde känt efter om han aldrig hört talas om bollar där innan. Nu har jag blivit fixerad av att klämma och känna på den flera gånger om dagen, den ömmar inte men det känns inte direkt behagligt. Jag kan stå ut med vilken sjukdom som helst nästan, bara det inte är cancer, för den sjukdomen skrämmer ihjäl mig :(
  • Anonym (Asnojjig)

puffar lite :)

• Anonym (Asnojjig)

Tänkte bara skriva och tala om att bollen är min tarm, ifall någon annan skulle hitta denna tråd och ha samma boll. Var hos läkaren och kollade upp den :)

• Jisa

Skönt att höra! Då är min boll med största sannolikhet det också:) sa läkaren något om att den kan göra ont? min gör det ibland..

• Anonym (Asnojjig)

Nej det sa han inget om, men jag frågade inte heller.. Men om du är öm ibland kan det ju bero på att det blir en liten infektion eftersom det är en tarmficka där. Han förklarade det som att tarmen gör nån slags vändning där och när han tryckte på den så kände han att den rättade ut sig. Så att det känns som en boll beror på att den liksom är vikt över sig själv på nåt sätt. Jag fattade inte riktigt, men huvudsaken är att det inte är nåt farligt :)

• Anonym

Skönt ts, där ser du, man ska inte måla upp scenarion i förväg, :) 
    Antingen är det ingen fara och då har man oroat sig i onödan
    eller också så är det faktiskt något allvarligt, men varför i så fall ta ut oron två gånger, det får man nog av när det väl händer.

Hursomhelst, skönt att du fick svar och att det var ett bra svar.      

• Småbarnsliv

Jag har någon slags boll där som "ömmar"... Har nog haft "bollen" där länge men fick ont för ca 2 veckor sedan när jag var sjuk.. Hade 2 läkare (en läkarstuderande av de 2 ) som klämde & de hittade inget onormalt.. Men jag känner den bara när jag står upp med... Men äter lite ibumetin.. tycker det bli bättre då..

Ska ge det en tid så får vi se vad som händer.. har problem med magen innan.. kramper.. var hos läkaren & han trodde IBS, dock gjordes det bara lite blodprover och avföringsprover.. Men de hittade inget!
    Men har problem med magen i släkten.. men jag är hypokondriker uti fingertopparna & klämmer och känner.. to m min 9 åriga son säger åt mig att sluta...

Men jag hade verkligen panik & bara grät när jag var hos läkaren.. Men skönt att det finns fler...

• antesyou

hej jag är en kille på 19 år, märkte av samma som ni sagt, under vänster revben, vid revensbågen ungefär. blev orolig och ringde 1177, inget vettigt svar! Den liksom försvinner ibland och så. men ibland kan jag liksom trycka den under revbenet. Verkar va liknade som förklaras här så avstår från sjukhusbesök om de inte blir något mer. tack för någon verkligen skrivit om samma symptom som jag har, slipper oroa mig nu iaf tack åter igen ????

• BetterSafe

Vill dela med mig av en liknande historia. Jag har under ett års tid känt en "knöl" under vänster revben, i navelhöjd. Avlång, glatt i ytan och solid. Jag har bara kunnat känna ena änden på den och den har liksom varit lite sviktande
    Var hos min doktor som inte kunde säga vad det var så det fick bli en ultraljudsundersökning.
    Visade sig vara revbensbrosk. :) Om jag har fattat det hela rätt så sitter inte de nedersta revbenen fast i bröstbenet, utan de är liksom lösa i ena änden och då kan de peka lite tokigt.

Svar på tråden "Boll" under vänster revben????