• Phillippa

Småbarn och TV-tittande?! Godnatt-TV istället för bok?

Vår tvååring får se något eller några avsnitt av Pingu, Fåret Shaun eller Timmy eller dylikt på kvällen när hon dricker sin välling och innan det är dags att sova. Sähär har vi gjort sedan hon var ca 15 månader eftersom allt annat som förknippades med att sova gjorde henne galen. Tidigare läste vi godnattsaga. 

Vi har fastnat i detta och jag vet inte om det är ok eller dåligt att se på TV innan läggning? Min man älskar TV, och datorer och har gärna på TV:n dygnet runt om han får, vilket han inte får om dottern är vaken... Han älskar att låta dottern spela spel (pussel) på Ipaden eller visa henne små söta filmer. 

Hur har ni andra begränsat TV-tittandet för era små och tror ni att de påverkas negativt av TV-tittande även om de så klart inte får se på läskiga saker?

• Svar på tråden Småbarn och TV-tittande?! Godnatt-TV istället för bok?
  • Pssst

Vi har en 2 och en 3-åring här hemma och 2-åringen har vart klart mer intresserad av tv:n i takt med att hennes storasyster blivit det. Det är Bolibompa och något enstaka tillfälle Pettson och Findus (storfavoriten nu) på eftermiddagen på helgen eller om någon är krasslig.

De får titta på Bolibompa på kvällarna men vi läser också godnattsaga som både jag och deras pappa tycker är både mysigt och värdefullt

Som svar på din fråga: Jag har fått för mig att tv:n har en tendens att "stressa upp" hjärnan lite mer än en bok gör så MIN erfarenhet är att det blir en lugnare sömn efter en godnattsaga.

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • colanappen

vår 2-åring tittat på lite bompa efter maten sen läser vi saga när han ska sova... tycker det fungerar jag har gett upp den där ambitionen om ingen tv inser att nästa barn i alla fall kommer titta när storebror gör det så vad spelar det för roll??

• tessi3h

Att se på TV har ju en stressande effekt på hjärnan pga mycket intryck och snabba klipp. Läkare Hugo Lagercrantz menar ju att barn under två år överhuvudtaget inte ska se på TV. Jag skulle inte välja att låta mina barn somna till TV:n. Att läsa bok är ju socialt, nedvarvande och språkligt utvecklande så det är ju bättre på alla sätt. Men det är hur jag resonerar.

• Scorpio

Nu vet jag inte hur det påverkar barn, men antar att det är lika/värre. När jag läste en stresskurs på högskolan hade vi en sömnproffessor där en dag som föreläste, och han sa då att man (vuxna handlade det då om) inte ska engagera ögonen o hjärnan med något elektronisk (typ tv, dator) 45 min före sovdags, pga att hjärnan behöver den tiden för att koppla av före sömnen. Annars kan sömnen bli orolig. Läs hellre en bok vid sänggående.

• Junior80
    tessi3h skrev 2011-08-10 14:39:53 följande:

Att se på TV har ju en stressande effekt på hjärnan pga mycket intryck och snabba klipp. Läkare Hugo Lagercrantz menar ju att barn under två år överhuvudtaget inte ska se på TV. Jag skulle inte välja att låta mina barn somna till TV:n. Att läsa bok är ju socialt, nedvarvande och språkligt utvecklande så det är ju bättre på alla sätt. Men det är hur jag resonerar.

Att TV skulle ha en stressande effekt på barn eller vuxna är ingenting som jag känner igen men jag håller med att böcker är bättre.
  • Alexi

"Undvik att titta på TV precis innan du ska lägga dig. En spännande film är svår att slita sig ifrån och man är då vaken längre än man bör. En spännande film eller alltför engagerande film kan också sätta igång stress."

www.somnupplysningen.se/praktiska-tips-nar-du-har-svart-att-somna/

Gäller alltså både vuxna och barn. Tror en mysig bok i sängen eller så är betydligt mer nervarvande.

• Junior80
    Alexi skrev 2011-08-10 15:00:44 följande:
    "Undvik att titta på TV precis innan du ska lägga dig. En spännande film är svår att slita sig ifrån och man är då vaken längre än man bör. En spännande film eller alltför engagerande film kan också sätta igång stress."

www.somnupplysningen.se/praktiska-tips-nar-du.../

Gäller alltså både vuxna och barn. Tror en mysig bok i sängen eller så är betydligt mer nervarvande.
    Gäller inte mig.
  • Phillippa

Jag har också hört att TV ska vara stressande för hjärnan men själv somnar jag bäst till TV:n. Böcker läser vi massor varje dag så hon får det också men det kanske kan vara en bra idé att skippa TV:n precis innan sänggående. Hon har alltid varit väldigt intresserad av TV:n, redan som liten bebis. Hon kan leva sig in riktigt ordentligt i TV:n och sitter ofta och ger instruktioner om hur karaktärerna på TV:n bör bete sig ;). 

• Fru Sveden

Vi brukar sätta på Pippi (cd-bok) samma varje kväll som sonen lyssnar på när han skall sova. Fungerar jätte bra för oss

Svar på tråden Småbarn och TV-tittande?! Godnatt-TV istället för bok?