• Anonym (mesig?)

Känns "fel" att tvätta dotterns underliv. Flera som känner så?

Nu har hon äntligen blivit blöjfri. Men eftersom jag inte är där med våtservetter längre som vid blöjbyten så behöver ju underlivet tvättas i duschen. Låter ni era barn göra det själva eller gör ni det? Känns så "fel" på något sätt att röra henne där. Eller är jag mesig nu? Räcker det med att sätta henne i badaet bara, det är vääldigt sällan vi har så bråttom att det blir en dusch.

• Svar på tråden Känns "fel" att tvätta dotterns underliv. Flera som känner så?
  • Anonym (Ann)

Du är mesig!! Är dottern inte tillräckligt gammal att tvätta sig själv får du väl helt enkelt göra det åt henne, men underlivet ska INTE tvättas allt för mycket och absolut inte med tvål.. Det sköter sig ganska bra själv..

• Anonym

Ska erkännas att innan jag kom i tonåren och började få mens så brukade jag inte göra något särskilt för att tvätta mig där nere. Brukade oftast bada, brukade inte hålla på och skrubba eller ha tvål eller något annat i underlivet. Nu minns jag ju inte hur det var när jag var så liten som din dotter men från 7-13 så skötte jag detta själv utan särskild rengöring där och jag kan inte minnas att jag fick några problem av det överhuvudtaget. Ingen lukt eller någonting.

• Anonym (samma)

Jag känner likadant. Själv brukar jag tvätta mitt underliv ordentligt med duschcreme/tvål varje gång jag duschar men kan inte få mig till att "rota" i dotterns på det sättet under bad/dusch. Känns fel och tänk om hon tror att det är normalt om någon annan "fel" person gud förbjude skulle pilla på henne där? Däremot brukar jag kolla hur det ser ut eftersom hon fortfarande har blöja på natten och tvättar med tvättlappar och smörja lite om det behövs.

• zygoma girl

Nog är det synd att det gått så långt att det känns fel att hjälpa sina barn med hygienen.

Dottern hade båda armarna gipsade när hon var 15 och jag fick hjälpa henne med hygienen - det kändes lite knepigt (jag hade inte tvättat hennes kön på många år) men det måste ju göras och vem skulle var mer lämpad? 

Barn kan göra skillnad på välmenad hjälp med tvättande av mamma och övergrepp.  

• Anonym

...  det beror kanske lite på hur gammal hon är. Om hon är stor nog att förstå en förklaring om att det är viktigt att det blir rent så är hon kanske stor nog att klara av att tvätta sig själv också. Det är så att säga en självständighetsaspekt i det.
    Det kan vara så att jag övertolkar men jag uppfattar din fråga som att du kanske behöver ta dig förbi en laddning som faktiskt inte finns där (än), och som kan bli väldigt knepig och kanske börja växa till sig och leda till att er relation i övrigt tar skada.
    Jag tänker att det ingår i föräldra-barn relationen att barnen får hjälp med det de inte klarar själva för att hålla sig hela och rena. När de kan klara saker själva så bör barnen få göra det själva. Det bör inte vara konstigare nu att se till att dotterns underliv är rent än tidigare när blöjbytet var tvunget, bara man är lyhörd för när hon börjar bli stor nog att vilja och kunna sköta det på egen hand. Då börjar det bli fråga om att vara försiktig med barnets integritet osv.

Eller vad säger ni andra?

• sextiotalist

Ofta behövs det inte någon större rengöring. Duscha av med duschen. Det skall räcka i vanliga fall. När det gäller tvätta rent efter hon bajsat (de kan ha lite svårt att torka rent när de är sådär små), köp tvättkräm och tvätta där bak. Ta tvättkrämen på lite toapapper.

• lördagsgodis

Nu är min dotter fortfarande i blöjor men jag har en son på snart 4 år och säger åt honom när han duschar att tvätta snoppen så hjälper jag till med resten och kommer göra lika dant med dottern sen när hon är runt 3 år.

(¯`°?.¸ ღ ♥ ღEn prins & en prinsessaღ ♥ ღ .?°´¯)
  • The past is now

Ja du är mesig. Vart är vi på väg? Förvånad

De stora tvättar sig själva men när de var mindre så hjälpte jag dom ju. Men man är ju inte och gräver i underlivet,det gör man ju inte på sig själv eller hur? 

• Pussesnuttan

Och vad skulle vara fel med att tvätta sitt BARN i underlivet???
    Vart fan är världen på väg när man måste skriva på fl och fråga något sådant?
    Hur ska hon annars bli ren?

• Anonym (förstår precis)

Jag förstår precis vad du menar. Var själv utsatt för sexuella övergrepp som barn och är ganska känslig pga det. 

Det känns jättefel att tvätta dotterns underliv. Jag tvättar så lite jag kan och tänker att underlivet sköter sig lite självt. Lyckligtvis har hon inte haft några problem ännu. Hon är nu 10 månader gammal.

Svar på tråden Känns "fel" att tvätta dotterns underliv. Flera som känner så?