• Lyckliga Mig

    5-års verksamhet ?

    Hej,

    Skulle ni vilja berätta för mig hur er 5 års verksamhet fungerar på er Förskola.

    Anledningen till att jag frågar är att på min sons förskola kommer dom inte ha någon 5-års verksamhet nu i höst utan eventuellt börja med det till hösten.

    Jag vill veta vad han går "misste" om.

    //

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-10 14:53
    Jag menar naturligtvis att dom eventuellt kommer att börja med det till våren

  • Svar på tråden 5-års verksamhet ?
  • Tant Green

    Jag tror inte min dotter hade någon femårsverksamhet heller. Men 14 av de 18 barnen på avdelningen var 05:or så det blev ju liksom femårsverksamhet ändå... Under våren var de ju runt mycket och besökte de olika skolorna som barnen ska börja i, men under hösten var nog allt som vanligt.

  • pigglet

    Där jag arbetar tror jag de är ute. Under vår/höst har de gympa på fotbollsplanen, leker springlekar osv. Under vintern är det skidor och skridskor. I slutet av vren brukar de ha lite "språk-träning" tror jag. 1 gång/vecka är det som gäller.

    På sonens är det ca var annan vecka. Där tror jag det kan vara lite pyssel eller bakning, gå till skolan under våren, någon gång skridskor under vintern.  

  • Lyckliga Mig

    Tack för era svar.

    Jag trodde att när barnen var 5 år och gick sista året på förskolan att dom hade lite mer förberedande inför Förskoleklassen men tydligen så är det inte så.

  • solida

    Det beror väl på förskolan. En förskola jag var på och tittade när min son skulle börja hade ett särskilt rum där sexåringarna fick vara under lunchen sista terminen i förskolan. "Då får de lära sig sånt som är bra i skolan, plocka undan efter sig, ta egen mat och skala potatis" förklarade hon som visade runt. Då blev jag mörkrädd, herre gud, skala potatis och ta egen mat osv får barnen på mitt jobb prova på redan som ettåringar!

    Jag har faktiskt aldrig hört ordet "femårsverksamhet", det låter lite förlegat. Hela förskoletiden är starten på det livslånga lärandet, man börjar inte förbereda sig för förskoleklass sista året. Förskoleklassen ska ju vara en övergång mellan förskolan och skolan, då borde det väl inte behövas uytterligare en övergång mellan förskolan och förskoleklassen?

  • Lyckliga Mig
    solida skrev 2011-08-22 08:08:12 följande:
    Det beror väl på förskolan. En förskola jag var på och tittade när min son skulle börja hade ett särskilt rum där sexåringarna fick vara under lunchen sista terminen i förskolan. "Då får de lära sig sånt som är bra i skolan, plocka undan efter sig, ta egen mat och skala potatis" förklarade hon som visade runt. Då blev jag mörkrädd, herre gud, skala potatis och ta egen mat osv får barnen på mitt jobb prova på redan som ettåringar!

    Jag har faktiskt aldrig hört ordet "femårsverksamhet", det låter lite förlegat. Hela förskoletiden är starten på det livslånga lärandet, man börjar inte förbereda sig för förskoleklass sista året. Förskoleklassen ska ju vara en övergång mellan förskolan och skolan, då borde det väl inte behövas uytterligare en övergång mellan förskolan och förskoleklassen?
    Ja allt det du skriver gör dom ju ändå redan från start på vår  förskola. Jag hade bara uppfattat det som att dom skulle börja arbeta mer med siffror och bokstäver på ett lekfullt sätt. Men du har säker rätt Förskoleklassen är säkert en tillräcklig övergång och förberedande för skolan sedan.

    Tack för ditt svar.
  • Triple Trouble

    Här hade de femårsverksamhet, dvs en avdelning med bara 05:or. De går och har gympa, utflykter, hälsar på skolan. Gör mer storbarnsaker. Tom tits. Finns andra leksaker mm. De övar hur man ska vara mot kompisar, hur man möter någon som kanske är ledsen mm.

    Där gick min dotter ett år, tyckte faktist det var kanon, fröknarna var iof 100 ggr bättre än de på den andra avdelningen så det kanske spelade in. De 26 som började i skolan nu är väldigt samkörda och verkar trivas ihop.

  • solida
    Lyckliga Mig skrev 2011-08-22 08:38:08 följande:
    Ja allt det du skriver gör dom ju ändå redan från start på vår  förskola. Jag hade bara uppfattat det som att dom skulle börja arbeta mer med siffror och bokstäver på ett lekfullt sätt. Men du har säker rätt Förskoleklassen är säkert en tillräcklig övergång och förberedande för skolan sedan.

    Tack för ditt svar.
    Ja, alltså vi har åldersindelade grupper och i varje grupp fokuserar man på det de barnen intresserar sig för eller har behov av. Och när det kommer till femåringar intresserar sig många av dem ganska naturligt för siffror och bokstäver, så det brukar leda till att man jobbar med det en hel del. Men jag har liksom aldrig tänkt på det som förberedande för skolan, utan som något de intresserar sig för och därav är det något man ska fånga upp.

    Vi gör en massa saker med femåringarna, det kan vara allt från att de spelar teaterföreställningar, skriver låtar, åker till olika museer och andra utflykter, har konstutställning, undersöker arkitektur, läser och skriver, fotograferar, sätter potatis, lagar mat till de andra, går på gympa, gör fysikexperiment osv osv osv osv. MEN det gäller inte bara femåringarna, det gäller alla åldrar.
  • Lyckliga Mig
    Triple Trouble skrev 2011-08-22 08:50:14 följande:
    Här hade de femårsverksamhet, dvs en avdelning med bara 05:or. De går och har gympa, utflykter, hälsar på skolan. Gör mer storbarnsaker. Tom tits. Finns andra leksaker mm. De övar hur man ska vara mot kompisar, hur man möter någon som kanske är ledsen mm.

    Där gick min dotter ett år, tyckte faktist det var kanon, fröknarna var iof 100 ggr bättre än de på den andra avdelningen så det kanske spelade in. De 26 som började i skolan nu är väldigt samkörda och verkar trivas ihop.
    Vår förskola har delvis blandade grupper. En grupp för dom riktigt små (1-2 år) sedan är det  2 mixade grupper med resterande barn. Det är delvis därför jag har lite funderingar kring detta. Min äldsta son är ju upp till 3 år äldre än dom minsta i hans grupp. Men jag får väl förutsätta att pedagogerna tillgodser alla åldersgruppers behov även om dom råkar vara i en och samma grupp.

    Tack alla för era svar, väldigt intressant att läsa hur ni har det på era förskolor.
Svar på tråden 5-års verksamhet ?