• Äldre 10 Aug 20:58
    2229 visningar
    16 svar
    16
    2229

    funderingar om KINA :o)

    Lite info från er (nyblivna) Kina-föräldrar sökes! Nalle

    Hur lång tid väntade ni från det att originalansökan skickades till Kina och fram tills ni fick någon typ av besked......?

    Annat nytt och/eller nyttigt att veta om Kina (SN) för tillfället?

    {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden funderingar om KINA :o)
  • Äldre 10 Aug 21:54
    #1

    Hej
    Jg vet inte om du kommer ihåg det men vi fick barnförfrågan i oktober förra året (hjälp det har ju snart gått ett helt år!), genom special focus listan så vi hade inte skickat vår huvudansökan innan vi fick förfrågan om vår son. Du får gärna inboxa mig med fler frågor om du vill.

    Genom diverse kontakter o internetgrupper så har jag fått intrycket att det i början av året var färre barn som kom ut på listan men att det nu ökat med barnförfrågningar igen, men det är bara mitt intryck, inget fakta ligger bakom de som har mest info om detta är ju organisationerna. Tyvärr vet jag många som  nu har väntat LÄÄÄÄnge på att få sitt LOA endel snart ett halvår.... Det måste vara otroligt jobbigt för dem just nu men hur det kommer att vara när det blir er tur ( om ni väljer Kina) är ju omöjligt att säga, det svänger hela tiden fram o tillbaka i Kina verkar det som.

  • Äldre 11 Aug 16:22
    #2

    Tack Fabbemam, ja dig har jag lite koll på redan  Flört

    Någon annan som vill dela med sig av sina Kina-erfarenheter?

    Gärna ni som hämtat er guldklimp under det senaste året, hur är det nuförtiden med alla olika väntetider under de olika stegen...?

    är nyfiken...Drömmer{#emotions_dlg.flower}

  • Äldre 12 Aug 09:29
    #3

    FFIA kommer ha en träff (om barn med särskilda behov och familj som berättare) i Sollentuna lördagen den 17 september - där det bl a berättas mer om hur läget är nu och annat matnytttigt.
    Finns att läsa mer här http://www.ffia.se/kalender/infotraeff-i-sollentuna.aspx . Om man vill veta mer är det ju ett ypperligt tillfälle och dessutom snart.

  • Äldre 12 Aug 09:51
    #4
    Hali skrev 2011-08-12 09:29:39 följande:
    FFIA kommer ha en träff (om barn med särskilda behov och familj som berättare) i Sollentuna lördagen den 17 september - där det bl a berättas mer om hur läget är nu och annat matnytttigt.
    Finns att läsa mer här www.ffia.se/kalender/infotraeff-i-sollentuna.... . Om man vill veta mer är det ju ett ypperligt tillfälle och dessutom snart.
    Vi var på FFIA´s träff i Göteborg i mars. Mycket matnyttigt!

    Koalabjörn: Jag hänger på här för jag är ju också nyfiken så klart!
  • Namast­e72
    Äldre 12 Aug 15:34
    #5

    Jag är inte nybliven K-mamma men vi var på gång till Kina i våras... hoppas det är okej att jag svarar iaf

    Det verkar som om mycket numera hänger på vilka sorts sn man är öppen för. Enligt BV så finns det familjer som väntat över 1 år på 72-timmars, men då har de väldigt snäva sn /ålder osv. Ju öppnare du är, ju fortare går det. Barn över 2 år finns det många av på listan och är man öppen för lite mer än lkg, lättare hjärtfel, korrigerbara handikapp så finns det goda chanser att bli matchade.

    Inte att förglömma  - special focusbarnen! De som legat längre än tre månader på 72-timmars och som organisationen har 3 månader på sig att låsa. Här behöver man inte heller ha LID för att ta del av akten.


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Äldre 12 Aug 20:14
    #6
    Namaste72 skrev 2011-08-12 15:34:12 följande:
    Jag är inte nybliven K-mamma men vi var på gång till Kina i våras... hoppas det är okej att jag svarar iaf

    Det verkar som om mycket numera hänger på vilka sorts sn man är öppen för. Enligt BV så finns det familjer som väntat över 1 år på 72-timmars, men då har de väldigt snäva sn /ålder osv. Ju öppnare du är, ju fortare går det. Barn över 2 år finns det många av på listan och är man öppen för lite mer än lkg, lättare hjärtfel, korrigerbara handikapp så finns det goda chanser att bli matchade.

    Inte att förglömma  - special focusbarnen! De som legat längre än tre månader på 72-timmars och som organisationen har 3 månader på sig att låsa. Här behöver man inte heller ha LID för att ta del av akten.
    Hanya, jag försökte inboxa dig men det gick inte....

    Hur funkar special-focuslistan?

    Inboxa mig gärna...

    Skrattande
  • Namast­e72
    Äldre 13 Aug 19:52
    #7

    Special focus är ingen lista i sig, utan det är barn som ligger på 72-timmars med en speciell markering. Org. kan gå in och låsa dessa filer under 3 månader utan att ha familjer klara. Men det gäller för org att verkligen scanna listan eftersom dessa barn ofta ligger väldigt långt ner. Om tex en familj tittat på en akt, och sen väljer att inte gå vidare, då hamnar barnet tillbaka på ursprungsplatsen. Har det då gått några månader ligger de väldigt långt ner eftersom det fylls på uppifrån.


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Äldre 13 Aug 21:42
    #8
    Namaste72 skrev 2011-08-13 19:52:25 följande:
    Special focus är ingen lista i sig, utan det är barn som ligger på 72-timmars med en speciell markering. Org. kan gå in och låsa dessa filer under 3 månader utan att ha familjer klara. Men det gäller för org att verkligen scanna listan eftersom dessa barn ofta ligger väldigt långt ner. Om tex en familj tittat på en akt, och sen väljer att inte gå vidare, då hamnar barnet tillbaka på ursprungsplatsen. Har det då gått några månader ligger de väldigt långt ner eftersom det fylls på uppifrån.
    Ett förtydligande och ett tilllägg, hoppas att du inte tar illa vid dig Hanya 72...
    Den speciella markeringen innebär att barnen kan matchas med familjer innan de har sin huvudansökad skickad till Kina eller som du skriver kan de bokas av organisationerna som sedan lägger ut dem på tex. hemsidor som "barn söker föräldrar". Barn med enklare/vanligare SN måste man ha ansökan skickad till Kina och de måste mottagit den och skickat tillbaka ett sk. Loggin nummer.
  • Namast­e72
    Äldre 14 Aug 22:14
    #9
    fabbemam skrev 2011-08-13 21:42:08 följande:
    Ett förtydligande och ett tilllägg, hoppas att du inte tar illa vid dig Hanya 72...
    Inte alls, jag förklarar lite dåligt ibland.
    Fast på senare tid har barn med enkla/vanligare sn blivit special focus också, vilket verkar förbrylla organisationerna (och mig).

    Man kan även be sin org gå in och söka på DOB + sn + gender, om det är så att man tex hittar ett specifikt barn på yahoolistor eller "advokating" bloggar. Lite krångligt men det kan gå.
    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Äldre 15 Aug 10:19
    #10

    Mitt tips är nog att verkligen läsa på om olika SN vissa låter scarry men kan vara något helt annat. Många av oss är rätt okunniga på vad det verkligen innebär med de olika SN,,,
    Ta kontakt med familjer som har erfarenhet, diskutera med eran organisation..
    Det finns massor med barn som väntar på att få en familj!!!

  • Äldre 15 Aug 17:19
    #11
    Hali skrev 2011-08-12 09:29:39 följande:
    FFIA kommer ha en träff (om barn med särskilda behov och familj som berättare) i Sollentuna lördagen den 17 september - där det bl a berättas mer om hur läget är nu och annat matnytttigt.
    Finns att läsa mer här www.ffia.se/kalender/infotraeff-i-sollentuna.... . Om man vill veta mer är det ju ett ypperligt tillfälle och dessutom snart.
    Vi har tack vare denna tråd anmält oss till denna träff  :) Otroligt glada då vi verkligen har saknat denna möjlighet till bra information angående SN i vår pågående adoptionsprocess.
    Tog upp det som ett stort minus på föräldrautbildningen då många faktiskt väljer att adoptera dessa barn :)
  • Maria
    Äldre 15 Aug 20:14
    #12

    Hej riktigt bra tråd sitter själv och läser lite ibland på den..,, Längtar tills nov då vi kan starta till syskon för våran son Theo från guiping när Nanning i Kina... Vill gärna komma i kontakt med familjer som har barn där ifrån...

    För oss gick det fort skickade akten i slutet av maj 2010 sen ringde telefonen den 29 juni om theo sen den 26 aug om formella barnbesked sen åkte vi den 20 okt.. Dag då vi fick var på min födelsedag...

    Theo har varit hemma med oss sen nov o är 2 år o 3 månader han är född med LKG,, Så om det är någon som vill fråga något för ni gärna höra av er via mail sen kan ni även ringa om det är så...

         

  • Äldre 15 Aug 21:51
    #13

    Tack för alla tips och infallsvinklar!

    Lägg gärna ut fler tips framöver om konferenser om SN och annat intressant.

    {#emotions_dlg.flower}

  • Äldre 16 Aug 09:51
    #14

    Om man vill läsa på om olika SN
    http://nohandsspecialneeds.blogspot.com/

  • Äldre 16 Aug 21:44
    #15
    elsa77 skrev 2011-08-16 09:51:06 följande:

    Om man vill läsa på om olika SN
    nohandsspecialneeds.blogspot.com/


    Tusen tack Elsa77 !  Vilken jättebra länk!

    Vi lusläser allt

    Glad
  • elnape­lna
    Äldre 16 Aug 23:30
    #16

    Maria - vi har också en son från Guiping, som vi mötte i september 2010. Även han har LKG, och är idag drygt 2 ½ år. De borde ha varit på SWI samtidigt, eller er son var hos fosterfamilj?
    Vi finns i Malmö.

Svar på tråden funderingar om KINA :o)