• LaFontaine

Torra slemhinnor. Vad göra?

Jag har fått problem med väldigt torra slemhinnor. Det började för ett drygt år sen och har sen bara fortsatt. Mest utsatt är ögonen, näsan och underlivet men också svalget känns torrt även om jag inte har någon tandpåverkan.
    Jag har linser men det spelar ingen roll om jag bär glasögon i flera veckor. Ögonen är snustorra när jag vaknar och det känns som ett grustag i dem när jag blinkar. Näsan kliar ständigt och jag snyter blod om morgnarna. Underlivet är mest problematiskt gällande sex.

Jag tror att det är en biverkning av en medicin jag använder men det kan likagärna vara Sjögrens. Vilket det än är har jag läkartid först om två månader då jag ska ta upp detta.

Finns det några bra receptfria preparat att ta till? Finns det andra tips och idéer? Jag blir snart tokig på det  här!

• Svar på tråden Torra slemhinnor. Vad göra?
  • Unim

För underlivet, prova barnolja, jag har själv fått  kroniska problem med underlivet och slemhinnorna efter en svår svampinfektion, läkaren kan skriva ut en typ av kortison, men tills vidare prova med barnolja eller vitt vaselin :)

• LaFontaine
    i think you made it angry skrev 2011-08-10 23:03:32 följande:
    För underlivet, prova barnolja, jag har själv fått  kroniska problem med underlivet och slemhinnorna efter en svår svampinfektion, läkaren kan skriva ut en typ av kortison, men tills vidare prova med barnolja eller vitt vaselin :)
    Jag använder mig redan av olivolja men skulle ändå vilja ha en mer långvarig lösning på problemet. Barnolja fick jag tyvärr ännu värre klåda av.
  • Solaika

Jag har nyss börjat äta Membrasin. Det ska ge bättre slemhinnor. Kan dock inte svara på om det hjälper ännu för det e bara två dagar sen jag tog första pillret.

Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömer vem jag är.
  • GulTussilago

ACO intim crème kändes skönt att smörja på när slemhinnorna var torra och kliiga under amningsperioden tyckte jag, det kanske kan funka för dej? Till ögonen finns det droppar, och till näsan finns det ju nån nässprej som är smörjande. Fråga på Apoteket vet ja :) Det kanske finns någon receptfri medicin??

Hoppas att du finner bot :)

• Solaika

Nozoil finns på apoteket för näsan.. men hur kul e det att behöva ta ögondroppar o näsolja hela tiden? :P

Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömer vem jag är.
  • LaFontaine

Membrasin lät intressant. Solaika, du får gärna återkomma om du får nån effekt!

I annat fall blir det väl ögondroppar och nässpray och ännu mer olja i underlivet. Tyvärr får jag väl inte använda det innan sex eftersom vi använder oss av kondom.

• Solaika

Aloe Vera gelly kan du smörja underlivet med oxå. Ren aloe vera :)
    Jag återkommer absolut :)

• Oförglömlig

För sex köp ett silikon baserat glidmedel. Funkade för mig efter min förlossning när vi skulle komma igång med sex igen. Vatten baserat ör inte så bra försvinner lätt.

• LillaLoo

Angående Membrasin - Jag åt Membrasin under ett halvår och märkte ingen skillnad alls. Dyra var dom också.

Jag använde östrogenplåster i en månad pga att jag behövde dom som komplement till annan medicinering, och från andra dagen kände jag världens skillnad! Mina problem med torra slemhinnor var som bortblåsta, med när jag slutade med plåstren så kom genast problemet tillbaka igen. :( 

Svar på tråden Torra slemhinnor. Vad göra?