• MintMint

Hur gör ni med kläder (ärva efter syskon)?

Jag har två pojkar, som är födda med 5 års mellanrum. Hur gör ni, som har några år mellan barnen? Sparar ni kläder och låter de ärva? Allt, eller bara en del? Just nu så har mina barn 134/140 och 98/104 (mest 92-98). Det innebär att det blir ett glapp mellan dessutom, så kläderna efter storebror blir ju nerpackade i några år innan lillebror kan ta över de (han är kortare än storebror dessutom, så en del storlekar kommer ju att dröja väldigt länge innan han kan ha). Hittills har vi sparat vanliga kläder (sommarlinnen etc. har lillebror kunnat haft efter storebror i år). Men jag funderar mest på ytterkläder? Storebror har ju en hel del funktionskläder (typ. po.p etc.). Hur bra håller det sig nerpackat i 5-6 år? Eller är det bättre att köpa nytt till lillebror den dagen det är dags?

Och hur packar ni ner det, och var?

• Svar på tråden Hur gör ni med kläder (ärva efter syskon)?
  • MorsningKorsning

Jag kommer att ha fem-sex år mellan mina barn (har en treåring). Jag sparar alla innekläder för att ha som lekkläder/på förskolan till nästa barn (min son går hårt åt dem) medan jag säljer alla ytterkläder. Även om kläderna håller fem år så är de inte lika eftertraktade på begagnatmarknaden än nu, jag menar också att det inte går att garantera att de passar - kommer sonens vinterkläder i 110 till någon nytta om nästa har 110 i maj?

Så tänker jag i alla fall, blir många säckar med innekläder men då behöver jag bara köpa fint till nästa barn då jag har en stor basgarderob.

• Kazeer

Det är tre år mellan mina barn. Jag sparade allt efter första barnet. Nu när andra barnet växer i kläderna, plockar jag fram dem efter hand. Kläder som jag inte gillar lägger jag i klädinsamling. Vissa kläder har inte "gillat" att ligga nerpackade i tre år och de kastar jag. Resten använder andra barnet och det blir även en del nyinköpt.

Ju äldre första barnet blir, desto längre tid används kläderna och de blir mer slitna och urtvättade och det blir färre plagg som jag lägger undan och sparar till andra barnet.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • MintMint
    MorsningKorsning skrev 2011-08-11 08:21:48 följande:
    Jag kommer att ha fem-sex år mellan mina barn (har en treåring). Jag sparar alla innekläder för att ha som lekkläder/på förskolan till nästa barn (min son går hårt åt dem) medan jag säljer alla ytterkläder. Även om kläderna håller fem år så är de inte lika eftertraktade på begagnatmarknaden än nu, jag menar också att det inte går att garantera att de passar - kommer sonens vinterkläder i 110 till någon nytta om nästa har 110 i maj?

Så tänker jag i alla fall, blir många säckar med innekläder men då behöver jag bara köpa fint till nästa barn då jag har en stor basgarderob.
    Nej, säsongskläder är ju onekligen lite svårare att veta om de kommer att passa. Innekläder kan de ju ha året runt, i princip.
  • MajaVira

Vi sparar de innekläder som fortfarande är fräscha. Skor och ytterkläder slängs eller ges bort. Vår son är nu 5 år så det blir för länge för att ytterkläderna ska vara användbara till eventuellt syskon.

• MintMint
    Kazeer skrev 2011-08-11 08:38:11 följande:
    Det är tre år mellan mina barn. Jag sparade allt efter första barnet. Nu när andra barnet växer i kläderna, plockar jag fram dem efter hand. Kläder som jag inte gillar lägger jag i klädinsamling. Vissa kläder har inte "gillat" att ligga nerpackade i tre år och de kastar jag. Resten använder andra barnet och det blir även en del nyinköpt.

Ju äldre första barnet blir, desto längre tid används kläderna och de blir mer slitna och urtvättade och det blir färre plagg som jag lägger undan och sparar till andra barnet.
    Vad är det för typ av kläder som inte har gillat att vara nerpackade? Vi har inte sparat så himla mycket tidigare, eftersom jag bara började spara storebrors kläder när lillebror föddes. Innan dess så visste vi inte ens om vi skulle ha mer än ett barn, eller om lillebror skulle vara en lillebror eller lillasyster så att säga. Så det är egentligen först 104 och uppåt som vi har börjat spara. Och det har lillebror inte vuxit i än.  Så det är svårt att veta hur kläderna kommer att må om några år.
  • skånegås

Vi sparar i stort sett allt. Och det är mest då barnen är riktigt små som storlekarna kanske inte passar säsongen. Sedan har de ju varje storlek åtminstone ett år... JAg har iofs 4 barn på 9, 7, 5 år och en på 4 mån. Men skulle aldrig få för mig att sälja ytterkläder, det är ju dem man tjänar mest på att låta barnen ärva...

• Kazeer
    MintMint skrev 2011-08-11 09:16:32 följande:
    Vad är det för typ av kläder som inte har gillat att vara nerpackade? Vi har inte sparat så himla mycket tidigare, eftersom jag bara började spara storebrors kläder när lillebror föddes. Innan dess så visste vi inte ens om vi skulle ha mer än ett barn, eller om lillebror skulle vara en lillebror eller lillasyster så att säga. Så det är egentligen först 104 och uppåt som vi har börjat spara. Och det har lillebror inte vuxit i än.  Så det är svårt att veta hur kläderna kommer att må om några år.
    Speciellt vita/ljusa bodies har gulnat. Resåren i vissa strumpor och byxor har torkat och elasticiteten är borta.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • sarsparis

Sparar inte allt utan det jag gillar mest, sen är det kanon att ha kläder på förskolan som inte är nya då jag ofta tycker att de bli liggandes där, hittade ett par nya byxor i sonens låda som han aldrig använt och blivit försmå....
    Sen är det svårt med säsongskläder, tex så vet man inte om kortärmade tröjor passar på sommaren, det kan lika gärna var -15 ute när de passar och då använder då aldrig vi kortärmat.

• Alisa

Sonens kläder (10 år) sparade jag allt. Har nu en dotter som är 2,5 och en till på väg (vet ej kön). Mycket av sonens kläder gav jag bort till en ensamstående väninna som har en son som är några år yngre än sonen. Till dottern plockade jag ut de kläderna som jag verkligen gillade, men kan ärligt säga att inte mycket har blivit använt.
    Av dotterns kläder så har vi sparat allt, men när vi vet kön på kommande och om det är en kille ska jag försöka sälja av/ge bort det som inte ska användas. Blir det en flicka får hon återanvända allt. Sen sälja/ge bort. Jag kan tycka såhär i efterhand att med 8 år mellan barnen så kanske jag inte behövde spara så mycket, bara det jag gillade allra mest.
    Det nästa absolut ska få använda/ärva är dotterns skalkläder och underställ.

• PetraD

ytterkläder skulle jag absolut spara, de som är bra skick så klart
    annats skulle jag också spara om inte är för slitet. tycker det är värt att lägga undan och spara ett tag för man tjänar ju en del på det

• PetraD

mina barn är flicka 2004-02, pojkar 2001-06, 2005-08, 2007-10
    så ytterkläder brukar funka bra för de är ju födda så långt efter varandra ("månadsmässigt") och inte år heller, så behöver inte spara så länge... sorterade en del igår och blev en del som bara flyttades mellan garderober... 

• la dolce vita

Jag sparade allt efter min flicka, skiljer drygt fyra år på henne och lillebror. Jag har gått igenom allt och han har använt väldigt lite av hennes kläder. Sålt, slängt och skänkt. Nu tänker jag mer på vad jag köper till henne, så att han skall kunna ha en del av hennes ytterkläder etc. Jeans har jag alltid köpt Pops loose, så de kommer även han att ha.
    Efterhand han växer ur sina kläder säljer jag dem direkt för att undvika att sitta med 20 banankartonger med kläder som senast- Även om det blir ett syskon till kommer jag att köpa nytt.

• 82sjo

Sparar inget efter mina äldsta till mellan, det skiljer 3½ år, sparar inget pga att jag älskar att köpa kläder:) och tröttnar på dem rätt fort, så skulle ändå inte vilja ha dem om tre år. Så blir nytt till alla tre.

Köper ibland lite kläder, mest märkes på tradera och nån barnloppis. Annars nytt.

• StaffenAssar

Jag har bara 1,5 år mellan mina barn, men storleksmässigt skiljer det mycket eftersom min lilla inte växer som han ska (han är tre år och stor som en ettåring). Jag sparar bara mina absoluta favoriter, resten säljer jag på tradera eller loppis. Jag tycker att det är roligt att köpa kläder till dem, och känner att mycket som stora haft har jag tröttnat på tills lilla kan ha det. Dessutom får jag ju in en massa pengar att köpa nya kläder för Ytterkläder sparar jag bara om det är något verkligt speciellt, att sälja ytterkläderna finansierar liksom att köpa nästa stl ju, mycket praktiskt Om jag hade långt mellan barnen skulle jag spara ännu mindre. Men sedan handlar det ju om vad man har tid och lust med, jag tycker det är superkul att både sälja och köpa på tradera
    Ang hur det som sparas förvaras så lägger jag det i plastpåsar som försluts och sedan i kartong i förrådet.

• oxe79

Jag gillar ärva :)
    Jag har bara en årskull hemma (3åringar) men dom har ärvt mycket från kusiner o vänner (äldsta är ca 10 år i dag). Kläderna går runt helt enkelt :)
    Det har inte varit mycket som tagit skada av att sparas länge. Skor, ytterkläder och innekläder. Särskillt jeans och babykläder tycker jag e skönt om det är lite "förslitet", e mycket bekvämare då.
    Jag köper till lite nytt oxå, sånt jag tycker är fint och behöver komplitera med.

Svar på tråden Hur gör ni med kläder (ärva efter syskon)?