Inlägg från: MintMint |Visa alla inlägg
  • MintMint

Hur gör ni med kläder (ärva efter syskon)?

Jag har två pojkar, som är födda med 5 års mellanrum. Hur gör ni, som har några år mellan barnen? Sparar ni kläder och låter de ärva? Allt, eller bara en del? Just nu så har mina barn 134/140 och 98/104 (mest 92-98). Det innebär att det blir ett glapp mellan dessutom, så kläderna efter storebror blir ju nerpackade i några år innan lillebror kan ta över de (han är kortare än storebror dessutom, så en del storlekar kommer ju att dröja väldigt länge innan han kan ha). Hittills har vi sparat vanliga kläder (sommarlinnen etc. har lillebror kunnat haft efter storebror i år). Men jag funderar mest på ytterkläder? Storebror har ju en hel del funktionskläder (typ. po.p etc.). Hur bra håller det sig nerpackat i 5-6 år? Eller är det bättre att köpa nytt till lillebror den dagen det är dags?

Och hur packar ni ner det, och var?

• Svar på tråden Hur gör ni med kläder (ärva efter syskon)?
  • MintMint
    MorsningKorsning skrev 2011-08-11 08:21:48 följande:
    Jag kommer att ha fem-sex år mellan mina barn (har en treåring). Jag sparar alla innekläder för att ha som lekkläder/på förskolan till nästa barn (min son går hårt åt dem) medan jag säljer alla ytterkläder. Även om kläderna håller fem år så är de inte lika eftertraktade på begagnatmarknaden än nu, jag menar också att det inte går att garantera att de passar - kommer sonens vinterkläder i 110 till någon nytta om nästa har 110 i maj?

Så tänker jag i alla fall, blir många säckar med innekläder men då behöver jag bara köpa fint till nästa barn då jag har en stor basgarderob.
    Nej, säsongskläder är ju onekligen lite svårare att veta om de kommer att passa. Innekläder kan de ju ha året runt, i princip.
  • MintMint
    Kazeer skrev 2011-08-11 08:38:11 följande:
    Det är tre år mellan mina barn. Jag sparade allt efter första barnet. Nu när andra barnet växer i kläderna, plockar jag fram dem efter hand. Kläder som jag inte gillar lägger jag i klädinsamling. Vissa kläder har inte "gillat" att ligga nerpackade i tre år och de kastar jag. Resten använder andra barnet och det blir även en del nyinköpt.

Ju äldre första barnet blir, desto längre tid används kläderna och de blir mer slitna och urtvättade och det blir färre plagg som jag lägger undan och sparar till andra barnet.
    Vad är det för typ av kläder som inte har gillat att vara nerpackade? Vi har inte sparat så himla mycket tidigare, eftersom jag bara började spara storebrors kläder när lillebror föddes. Innan dess så visste vi inte ens om vi skulle ha mer än ett barn, eller om lillebror skulle vara en lillebror eller lillasyster så att säga. Så det är egentligen först 104 och uppåt som vi har börjat spara. Och det har lillebror inte vuxit i än.  Så det är svårt att veta hur kläderna kommer att må om några år.
Svar på tråden Hur gör ni med kläder (ärva efter syskon)?