• Amandamamman

Tillverka egen sängmobil?

Finns det någon som har en beskrivning på hur man kan göra en egen sängmobil? Är rastlös och behöver nått att göra...

• Svar på tråden Tillverka egen sängmobil?
  • Mone

I senaste numret av Föräldrar och barn:s tidning "Att vara gravid" såg jag en beskrivning av en mobil som jag tycker är jättefin.

Det här behövs:
    Ståltråd - 1,5 mm tjock. Tre 80-100 cm långa bitar. Plus 3 bitar om 15 cm vardera att hänga lodrätt på mobilen.

Bitar av vaxduk eller annat tyg

Syntetvadd eller annat att fylla figurerna med.

Små metallklämmor (finns på IKEA till gardinhängning för vajer)

Gör så här:
    Böj de långa ståltrådsbitarna till spiraler med en liten spetsig tång. Gör krokar i båda ändar av de raka mellanlederna. Häng en klämma i varje spiral.

Till mobilen behövs 6 figurer. Hitta på egna eller rita hjärtan, stjärnor och måne. 7-10 cm höga.

Rita och klipp ut figurerna i vaxduk eller i vanligt tyg. Sy runt om till 2 cm återstår. Fyll figuren med syntetvadd och sy igen. Sy gärna med silvertråd eller kraftig tråd som gör figurerna extra dekorativa.

Dock lite svårt att förstå utan bild.. =(

• Sunniva A

Jag tog två tunna rundstavar, ca 5 mm i diameter och lät min make gröpa ur lite på mitten så att de gick att passa in i varandra till ett kryss. (Han är bättre på att tälja snyggt...) Sedan surrade jag tunn lina runt sammanfogningen så att stavarna satt ihop. Borrade ett litet hål ca 1 cm från varje stavände och knöt fast olikfärgade garnändar som jag sytt fast smådjur från IKEA. Jag sydde fast den i ryggen/nacken så att barnet ser ansiktena på djuren, de har en hank i huvudet men om man använder den ser ju barnet bara baken på djuren... Jag knöt fast ett hängande djur i mitten oxå. Alla garnändarna är olika långa för att skapa mer liv. Denna mobil hänger över skötbordet, tillräckligt högt för att barnet ej ska får tag på den, ens i sittande ställning. Det är ju lite farligt annars med snören och så....

Svar på tråden Tillverka egen sängmobil?