• Anonym (TS)

Är lite sur på min syster (dela på present)!

Min mamma fyllde år nyligen och jag och min systers familj skulle dela på en present. Den kostade 800:-. Det var hon, hennes man, deras barn, jag och min son som var där och grattade och stod med på kortet.

När vi blev ensamma sa min syster sitt kontonummer och sa att jag kunde sätta in 400. Jag gjorde det, men det stör mig lite. Borde det inte bli ca 270? Visst att det är vår mamma, men de har varit gifta i 15 år och ska inte han vara med alls på presenten till sin svärmor, då?

Hur tycker ni att det är rättvist att dela?

• Svar på tråden Är lite sur på min syster (dela på present)!
  • Anonym

Man brukar väl lägga pengar per hushåll, eller är jag helt ute och cyklar kanske?:)

• Anonym (självklart)

Självklart att man delar, tycker jag. Din syster kanske är snikig och redan ha fått pengar från sin man, sen vill hon ha extra, och ber dig sätta in 400 (än fast hon kanske fått pengar av sin man...)

• madonni

Absolut inte. Din syster och hennes man räknas i mina ögon som en familj och du och din son som en annan. Det blir ju hälften var.

• Insatt

I min familj lägger vi pengar efter hushåll. Alltså hade det blivit 400 från mig och sambon, 400 från singelbrorsorna och 400 från de andra syskonen med deras respektive. 

• UntilTheDark
    Anonym skrev 2011-08-11 11:12:02 följande:
    Man brukar väl lägga pengar per hushåll, eller är jag helt ute och cyklar kanske?:)
    Jo så tycker jag också. 
  • Anonym

Jag förstår verkligen inte problemet, det är klart att du ska betala halva... Det är väl per familj och inte per vuxen...

• Anonym

man lägger per hushåll anser jag.
    å sen handlade det ju inte om tusenlapar.....

tror iinte din syrra lurar dig genom att be maken sin om 270 och din om 400 kr... svårtt å tänka mig det... 

• Blomman85

Det skulle inte jag reagerat alls på, vi lägger pengar per hushåll och tycker det funkar bra!

• MajaVira

När vi köper presenter till föräldrar/syskon betalar vi "per syskon", så till min sida är det jag om min syster som betalar hälften var och på sambons sida är det lika andel per syskon (även om vissa har barn och andra inte samt att alla inte har någon respektive).

• Anonym (Optimus Prime)

Jag tycker det var rättvist att ni delade som ni gjorde. Alternativt kunde ni har delat per person i hushållet. Vad som helst som ni kommit överens om. Dumt att du ska vara sur på din syrra såhär i efterhand. Prata med henne istället och kom överens om vad som är rättvist FÖR ER istället för att gräma dig här.

Svar på tråden Är lite sur på min syster (dela på present)!