vetvadjagvill skrev 2011-08-14 11:03:12 följande:
jag brkar baka cheesecake jag med med kladdkaka och rabarberpaj/äpplepaj eller annan kaka till.. så därför kände jag att jag ville ha en förändring.
Tar det itne tid att göra kycklingspett?
paj måste jag laga själv för det ska vara glutefritt hinner inte känner jag.
vad är hummus?
det sak var både barn och vuxna.
Kycklingspett behöver inte ta så lång tid. Jag fixade en hyfsat stor buffé när dottern fyllde år förra helgen och det mesta var förberett sedan innan. gjorde 2 västerbottenpajer kvällen innan, tog fram kyckling som tinade över natten, på morgonen delade i mindre bitar och la i marinad. Sen strax innan det var matdags så satte jag dem bara på spett och in i ugnen 15-20 minuter. (kunde marinerat redan kvällen innan, helst om de var halvfrusna, och spettat dem på morgonen), marinerade fläskfilé under natten som sambon sen grillade, men kunde lika gärna ha kört den i ugnen antingen på morgonen (eller kvällen) och haft som kallskuret eller kört dem i ugnen med kycklingspetten. förresten är det inga problem att göra klart kycklingspetten tidigare heller då det ju går att äta kallt. Sen gjorde jag matvetesallad med fetaost, ruccola, oliver mm. Kall potatissallad (kokt potatis, derssing med persilja, olivolja balsamvinäger, rödlök, soltorkade tomater, fefferoni och annat gott och blandat. Hummus är en kikärtsröra (kikärtor på burk, sesampasta, vitlök, olja och citron). Set går att förbereda flera dagar innan! Perfekt tillbehör att ha på lite bröd eller till sallad. Brieost är ofta billigt att ha på bordet. Bor du när en LIdlaffär så har de ofta goda och billiga korvar med stor köttmängd som du kan ha som kallskuret.
Röror i olika former är lätt att göra och går att förbereda dagen innan utan problem. Lax är också tacksamt då det går göra laxsida i ugnen som sen ätes kall till buffén.
Ojojoj, skulle kunna rabbla upp hur mycket som helst

Säg till om du vill ha mer tips!