• kansas

Huskur för röd stjärt?

Vår pojke har börjat bajsa flera ggr per dag nu när han får mer puréer än mjölk (är 7 mån). Vi byter förstås blöjan så fort vi märker att det behövs men nu har han blivit väldigt röd och t o m fått ett litet märke, ca 1 cm långt, som nästan ser ut som ett brännmärke(!) Han får ligga och lufta varje dag men bajsar och kissar då oftast Någon som har tips? När ska man söka hjälp?

• Svar på tråden Huskur för röd stjärt?
  • Chino

på apoteket har de bra salvor mot röda stjärtar fråga där...annars är det bra att lufta så mycket som möjligt.

• Krillan

Inotyolsalva är helt klart outstanding när det gäller röda barnrumpor!!! Det torkar ut det röda, och rumpan är som ny =) dagen efter!

• vårsol

Låt honom vara naken hela dagarna, så fort ni är inomhus. Sen tycker jag att Weledas babysalva med zink är outstanding när det gäller rödrumpor.

• Family 5

Köp Inotyol.. (tror det stavas så, är rätt säker) den är jättebra och vätskeavisande. Men se till att ha barnolja hemma som du får tvätta bort salvan med. Fortsätt också att lufta..
    Det ska nog gå bra!

• Nyfiken gul

smörj in med en bra salva. Silon eller Inotyol är superba salvor som håller rumpan o eventuella sår skyddat trots att man kissar eller bajsar på såret.

Byt blöja ofta, lufta rumpan så mycket det går..... lägg en blöja under rumpan om han ligger på en filt eller liknande så gör det inte så mycket om han kissar/bajsar.

Se till att hålla rumpan torr och ren.

undvik blöjor med lotions och parfymer.... Tvätta rumpan med bara lite ljummet vatten, inga starka våtservietter, tvålar eller oljor...

Använd luftiga blöjor, undvik de allt för plastiga o täta märkena...

• Wyrm

Potatismjöl.
    Jag tycker det fungerar superbra.

• stora lilla J

Bästa boten jag provat är bröstmjölk, om du fortfarande ammar. Pressa ut ett par droppar, smörj in, och låt det lufta. Hjälpte hur bra som helst på min son, innan mjölken sinade...

• Themis

Inotyol.

Enda undantaget från min icke-en-enda-kemiprodukt-i-närheten-av-mitt-barn-policy det första levnadsåret och je ne regrette rien....

• Svimpe

Inotyolsalva är jättebra, stryk på att lagom tjoskt lager så fort det blir rött.

Annars är tygblöjor bra, vår påg är mycket rödare i stjärten när vi använder engångsblöjor än tygblöjor. Tygblöjorna är inte lika absorberande och torkar inte ut huden i onödan, dessutom byts de oftare.

• noo

Oså luftning oxå somSkogsKajsa skriver...

• Leaaa

Inotyol, purulan eller potatismjöl. Tygblöjor e super!!

• masken

Bephanten hjälpte på en dag här!

• kansas

Tack för alla svar! Det verkar som om de flesta är nöjda med Inotyol-salvan. Ska nog prova den. Det där med luftning var mycket enklare när han var spädis och låg still där man lade honom

• mupppallekuling

Hejsan!

Det absolut bästa jag provat är en blandning av lika delar Silonsalva, Zinksalva samt kalkpasta som min BVC-sköterska gjorde till mig när min sons stjärt blev röd av mååånga bajsblöjor om dagen. Det blir några tuber att köpa men det hjälper snabbt.

• Malin L

Tänk bara på att Inotyol salvan färgar av sig, så får du det på kläderna är det svårt att få bort.
    Jag lägger alltid en blöja under stjärten på honom, sen stryker jag på salvan med en tops och sätter sen på blöjan innan han hinner kladda med det. Ett litet tips bara!

• steffo trish

Om det är riktigt envist så blås lite med hårtorken när du byter blöja så att huden blir riktigt torr!

Svar på tråden Huskur för röd stjärt?