• Anonym

Kan man arbeta med adoption?

Jag är väldigt fascinerad av allt som rör adoption, och det skulle vara så roligt att jobba med. Såg en i USA som verkade "para ihop" barn med föräldrar eller något i den stilen. Finns det inga sådana yrken i Sverige? Eller något annat, som har med adoption att göra?

• Svar på tråden Kan man arbeta med adoption?
  • Emze

Hej jag är själv adopterad. Jag vet tyvärr inte hur det ser ut vid adoptioner i Sverige, men vid de internationella adoptionerna vet jag att de är väldigt angelägna att matcha ihop barn med föräldrar. När jag var på min återresa träffade jag de som förmedlar och parar ihop barn med föräldrar och de arbetar som Socialworkers, socialarbetare.
    Googla efter socionom programmet så hoppas jag att du hittar nåt =).

• Anonym (Liten chans)

I Sverige är det mycket få som arbetar med adoptioner eftersom adoptioner är så ovanligt.

Människor som arbetar med adoption är i huvudsak:

* personalen på adoptionsorganisationerna (som förmedlar adoptioner fr utlandet)
    Bortsett från AC är det mycket små organisationer med endast ett fåtal anställda.

* socionomerna på socialtjänsten som utreder blivande adoptivföräldrar, Dessa arbetar också med andra familjerättsliga ärenden och adoptioner är endast en liten del av deras arbetsuppgifter

• mamis2
    Emze skrev 2011-08-24 15:57:14 följande:
    Hej jag är själv adopterad. Jag vet tyvärr inte hur det ser ut vid adoptioner i Sverige, men vid de internationella adoptionerna vet jag att de är väldigt angelägna att matcha ihop barn med föräldrar. När jag var på min återresa träffade jag de som förmedlar och parar ihop barn med föräldrar och de arbetar som Socialworkers, socialarbetare.
    Googla efter socionom programmet så hoppas jag att du hittar nåt =).
    kan man jobba inom adoption firma om man utbildar sig till socionom
  • Anonym
    mamis2 skrev 2011-11-12 16:35:30 följande:
    kan man jobba inom adoption firma om man utbildar sig till socionom
    Ja det är en väldigt bra grund, ring och fråga om du får göra ett studiebesök på någon av organisationerna så kan du passa på att fråga och även skaffa lite kontakter innför socionompraktiken.
Svar på tråden Kan man arbeta med adoption?