• Millans hustru

Aftonbön

Hej på er! Är det någon somhar en fin enkel aftonbön som vi kan läsa med vår dotter? Jag har en som jag tycker mycket om men det är några ord i den som jag inte tycker riktigt passar för ett litet barn. Vill att bönen ska vara mjuk o trygg, inte pekpinnar liksom...
    Någom som har något tips?
    Madde

• Svar på tråden Aftonbön
  • Isolde

Det var just sista raden i Gud som haver som jag ställde mig tveksam till ... och tydligen finns det andra, bättre, varianter på den. Jag fick lära mig "min" variant här i söndagsskolan -- har kanske inverkat negativt på min inställning till religionen ...

• Aihnoa

Mmm, Jag har lärt mig samma version som JsN.

• Millans hustru

Den Tina2 skrev känns jättefin. Tack för alla andra förslag. Jag har dock lite svårt för att lära lillflickan en bön som inte känns... riktigt... rätt. Jag har svårt för Gud som haver o svårt att läsa en bön om "om jag dör" varje dag...
    Jag har också en bön som jag fått lära mig, men som har ett par rader som inte känns riktigt bra att lära ett barn... Iallafall går den såhär:

Käre far i himlen
    tack för att jag finns till
    Hjälp mig leva riktigt
    o göra det Du vill
    Lär oss här på jorden
    att tycka om varann
    Låt oss få en framtid
    skyddad av din hand

Raderna jag har svårt för är "hjälp mig leva riktigt o göra det Du vill"
    Det känns så... svårt att förklara vad det betyder, för ett barn? Själv tycker jag dock mycket om den bönen o har ofta läst den.
    Tack alla för fina ideer!

• Alsephine

Jag sjunger oftast bönen med mina barn: "Du omsluter mig på alla sidor, och du håller mig i din hand; Du omsluter mig på alla sidor och du håller mig i din hand". Återfinnes i Barnpsalmboken bl a. En annan fin nattsång/bön är "Tänk att få vara ett Guds barn". Jos, fyraåringens, favorit är emellertid "Our Father", som hon reciterar lika bra som farfar. Kram på er.

• Linda

Min mormor brukade be en jätte mysig aftonbön med mig när jag var liten....kommer dessvärre bara ihåg bitar av den, ska se om jag kan få tag på hela. Tillsvidare är den här lite söt....
    Godnatt små kamrater
    och tack för idag
    nu somnar vi alla så gott.

• Linda

hmmm...blev visst inte riktigt klar....

Från början!
    Godnatt små kamrater
    och tack för idag
    nu somnar vi alla så gott.
    Guds änglar de vakar i mörkret hos oss
    ty därom befallning de fått.
    Godnatt Sovgott
    och tack för idag.

• Millans hustru

*ler* Tack för ännu fler tips! Sången "Du omsluter oss på alla sidor..." sjöng jag för Linny nästan varje dag under graviditeten, för att det skulle finnas en sång hon kände igen när hon kom ut. Något som hon kände sig trygg av o kunde bli tröstad med. o det har verkligenvarit värdefullt! Den sjunger vi ofta nu med för henne, när hon behöver ro eller bara för att det är mysigt.

• Signatur

Egentligen en psalm numer, men denna kanske:
    I frid vill jag lägga mig ner
    och i frid vill jag somna in
    ty du herre låter mig bo
    i trygghet och i ro.

(fast somna in kanske kan misstolkas, eller?)

• Nallemajatjejen

Gud som haver tycker jag (igen)
    Men så här

Gud som haver barnen kär
    Se till mig som liten är
    Vart jag mig i världen vänder
    Står min lyckai Guds händer.
    Lyckan kommer lyckan går.
    Gud förbliver Fader vår.

Signatur
    När det gäller det där med att
    Lyckan kommer lyckan går
    Den gud älskar lyckan får så tror jag att det ska tolkas som:
    Den som älskar gud blir lycklig inte den som gud älskar blir lyckligt.

• Nallemajatjejen

Sorry! Såg att det redan fanns med...

• Glad i hågen

En söt liten visa är den här:

Nu i ro
    slumra in
    i bädden så fin
    som en blomma
    på en äng
    i en gungande säng

och guds änglar de små
    breda vingarna ut
    och kring barnen de stå
    tills natten tar slut.

Själv hade jag den här versen uppsatt över sängen, med en teckning jag själv gjort, hämtad ur Kajsa Kavat tror jag:

Det går en ängel kring vårt hus
    han bär på två förgyllda ljus
    han har en bok uti sin hand
    nu somnar vi i Jesu namn

• Hilma3

Åhhh, tack. Den har jag funderat över länge...
    Hur texten egentligen var. Hade glömt de sista raderna!

Ikväll blir det gonatt-visa!

• MrsToobe

Prillan-->finns det inte nån version me "sov i ro" istället för "nu i ro" ? Isf är det den som min sambos farmor brukar sjunga för Joppe Fast hon kommer inte ihåg hela texten Så är det den kan jag ju sjunga den för henne

• tinna

Tina2, den hade jag också på ett vykort över min säng, med en målad blomsterkrans om

Vi ber Gud som haver varje kväll. Jakob fattar inte så mycket, men glömmer man så knäpper han händerna så att man ska fatta. Men sen skrattar han bara, han verkar tycka att det är jättekul att be. En blivande präst kanske

Svar på tråden Aftonbön