Somna själv
Hej!
Jag har lite frågor ang. sömn. Min dotter är ett år och har tidigare varit väldigt lätt att lägga, men för 3-4 månder sedan började det bli tuffare. Nu kräver hon att man skall sitta bredvid sängen tills hon somnar, oftast måsta vi också hålla en hand på henne. Vi får ofta sitta upp till någon timma innan hon somnar och under den tiden far hon runt i sängen. Hon är trött när vi lägger henne men ända skall hon sätta sig upp, ställa sig upp, sparka med benen, leka med nappen osv, ibland är det precis som att det bara rycker i henne fast hon själv inte vill, det märks att hon är jättetrött. Vi börjar tycka det är vädigt frusterande att hon inte kan somna själv, såhär är det nästan varje gång (oftast 2 tupplurar per dag samt till natten). När hon vaknar på natten så behöver vi oftast inte sitta så länge innan hon somnar, men hon vill att vi skall vara där. Jag vet att jag hört att om dom somnar själv på kvällen så kan dom somna om själv på natten också, och det hade ju varit skönt. Finns det något man kan göra för att komma runt detta? Känner mig inte särskilt lokad av de "metoder" man läser om (5-minuters metoden m.fl.).
Undrar även över en grej till. Ibland när hon vaknar på natten går det inte att få henne att somna om innan jag ammar henne. Jag ammar bara på morgonen nu (och vid dessa tillfällen då, kanske 1 gång i veckan ungefär) men hade tänkt sluta med det nu. Men hur bär man sig åt vid dessa tillfällen för att det ska gå så smidigt som möjligt? Hon blir helt hysterisk om hon inte får bröstet, och kan vara vaken i timmar och skrika. Hon tar tyvärr inte välling, annars kanske det hade varit ett alternativ.
Tack på förhand!