• johannape

min pojkväns lillasyster slår mig

min pojkväns lilla syster är 3 år snart 4. varje gång jag är hos honom slår hans syster mig, biter mig, kniper mig, kastar saker på mig och drar mig i håret. och jag säger ju ''aj sluta det gör ont'' och jag brukar säga till henne att så får man inte göra för det gör ont . ibland säger hon förlåt och ibland fortsätter hon. och när hon säger förlåt så börjar hon igen efter typ fem minuter. t.ex en gång när jag och min pojkväns lillebror passade henne så bortade hon mitt hår och gjorde coola frisyrer på mig och vi hade jätteroligt, sen helt plötsligt kastar hon borsten i huvudet på mig helt utan anledning. vad ska jag göra när hon gör såhär? jag vill ju inte undvika min pojkvän bara för att hans syster gör såhär.

Johanna, 15 år 

• Svar på tråden min pojkväns lillasyster slår mig
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag tycker att du ska sätta mycket tydliga gränser mot din pojkväns lillasyster. Det är varken naturligt eller acceptabelt att en 3-4 åring nyps och rivs och kastar saker på dig.
    Förmodligen är det någon form av svartsjuka hon uttrycker på det här sättet, men du ska göra precis som du gjort, tala om att det gör ont, att du inte vill vara med henne när hon gör så här.
    Visa henne också vad du tycker är bra och trevligt när hon gör och lek mer med henne då.
    Eftersom du är både större och starkare än hon kan du alltid hindra henne från att göra dig illa.
    Var tydlig och bestämd mot henne.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden min pojkväns lillasyster slår mig