• Anonym (?)

Låter i sömnen

Har en dotter på 2 veckor. Jag ammar 2 ggr/natt och däremellan sover hon. Men när hon sover så låter hon och har en massa ljud för sig. Detta gäller både på nätterna och när hon sover middag på dagarna. Hon gnäller och gnyr ibland så vi tror att hon är vaken, men när vi går dit ligger hon stilla och sover. Hon brukar även grymta och stånka som om hon skulle bajsa (men hon bajsar inte). Är detta normalt? Varför gör hon så? Det stör min nattsömn mkt då jag blir väckt och ofta går upp för att jag tror att hon har vaknat och vill äta. Hon själv verkar dock få den sömn hon behöver och är pigg och nöjd under sina "vakenperioder" på dagarna.

• Svar på tråden Låter i sömnen
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det du beskriver låter alldeles normalt för mig. Du och din lilla dotter håller på att lära känna varandra och i det ingår att vara uppmärksam på allt hon gör. Så här små barn brukar alltid se till att få den sömn de behöver. Medan de sover pågår olika processer i kroppen, tex matsmältning. När hon är utvilad och hungrig vaknar hon och verkar då mycket tillfreds.
    Om hennes ljud och beteende under sömnen är mycket störande för din egen nattsömn, kan du ju placera henne i en egen säng en liten bit ifrån dig. För det är naturligtvis också viktigt att du får den sömn du behöver, något som inte alltid är så lätt med ett litet barn.
    Speciellt med det första barnet brukar man som nybliven förälder sova ganska lätt och därför också lätt bli störd. Man sover lätt för man vakar över sitt barn och detta är både viktigt och bra. Ju äldre barnet blir desto mer vana blir man vid varandras mönster och kan tillåta sig att sova lite djupare. 
    Med vänlig hälsning,
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Låter i sömnen