• chartreux

Vad ska jag välja för typ av tyg till babynestét?

Jag tänkte göra ett babynest till min dotter men jag har aldrig riktigt lärt mig vilka tyger som är bra till vad. Jag tänkte beställa från någon webbsida eftersom stan jag bor i inte har så mycket tygutbud. Men jag vet inte vilken typ av tyg jag ska välja, jag vill ju att det ska vara mjukt så hon kan ligga direkt på det utan kläder. 

Det finns ju rätt många bomullstyger verkar det som, är de mjuka eller? 
    Om någon vet någon bra webbsida med tyger som man kan beställa från får ni gärna länka också. :) 

• Svar på tråden Vad ska jag välja för typ av tyg till babynestét?
  • La Lola

Flanelltyg kanske?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Maximus01 skrev 2011-08-12 20:10:49 följande:
    Vad är babynest för något ?
    www.babynest.se/
  • La Lola
    Maximus01 skrev 2011-08-12 20:15:35 följande:
    Okej vilken smart grej . .
    Ja...jo...jag antar det.
  • bebinsmamma

jag har sytt 2st, ett av köpt tyg (tunn flanell) och ett av ett lakan jag redan hade hemma.
    Lakans-nestet (av tätt vävd bomull) känns svalt och skönt men ändå gosigt, den är favoriten.

ps. vet inte vad du har tänkt göra för lösning på botten, men det är trevligt att göra en variant där madrassen går att ta ur (samt att man kan stoppa in kisslakan ovanpå då) lättare att tvätta =)

• chartreux
    bebinsmamma skrev 2011-08-12 22:54:59 följande:
    jag har sytt 2st, ett av köpt tyg (tunn flanell) och ett av ett lakan jag redan hade hemma.
    Lakans-nestet (av tätt vävd bomull) känns svalt och skönt men ändå gosigt, den är favoriten.

ps. vet inte vad du har tänkt göra för lösning på botten, men det är trevligt att göra en variant där madrassen går att ta ur (samt att man kan stoppa in kisslakan ovanpå då) lättare att tvätta =)
    Tack. Jag har ju ett stort lakan här hemma som inte längre går att använda som lakan. Kanske borde använda det. Jag hittade denna beskrivningen http://unggravid.blogspot.com/2010/03/hur-man-syr-ett-babynest.html när jag sökte men tänkte också på kissproblematiken. Får se om jag hittar någon annan bra lösning på det... 

Tänkte ju att det kunde vara lite roligt att ha lite finare tyg till lillan. Något fint med blommor eller så. Men kan ju egentligen lika gärna prova med det jag har hemma.  
  • Nelah

Gissar på att du redan har sytt ett men svarar i alla fall.

Jag sydde ett till sonen i vävtbomullstyg. Valde ett med disney figurer och gjorde öppning för madrassen så att den kan tas ut och tvättas var för sig. Det var helt perfekt när han var nyfödd, hade babynestet i spjälsängen för att göra det ombonat och mysigt.

Lycka till!

Jacob 2011-05-18 <3
Svar på tråden Vad ska jag välja för typ av tyg till babynestét?