• Mamma till S

Tappar så grymt mkt hår..

Hej
    Fick en liten tjej för ca 8 månader sen, under slutet av graviditeten så var mitt hår fint, tjockt och glansigt. Idag är det ett minne blott.

Känns som att jag snart blir flintis med alla hårstrån som finns överallt, utom på skallen.

Vad kan detta bero på?? Känner mig så orolig att allt bara ska försvinna, det känns som när jag kammar mig eller drar handen genom håret att nästan allt följer med..
    Nån som har tips, råd eller förklaring???       

• Svar på tråden Tappar så grymt mkt hår..
  • T2011

det händer i stort sätt alla..beror på alla hormoner!

om du ammar så brukar man tydligen tappa mer hår..

jag tappade oxå väldigt mycket hår! hela kudden var full när man vaknade och i duschen fick man rensa avloppet efter varje dusch..fick större vikar.

är inte kul alls! men det växer tillbaka :)

jag slutade amma för 3 månader sen och nu håller det på att växa ut igen! dock så är ju det håret mycket kortare så det ser lite konstigt ut men om några månader så :)

har för mej att det finns några tabletter eller liknande som man kan köpa på hälsoaffärerna just mot detta men det är inget jag provat så jag vet inte om det fungerar!

• Tygtiiger

När man är gravid tappar man väldigt lite hår, och ett par månader efter förlossningen börjar man tappa allt hår som man borde ha tappat under de nio månader man var gravid... koppla det med amningshormoner som ökar håravfallet något så får du en förklaring. Det är inget fel på dig. Gå till en bra frisör och få hjälp med en klippning som döljer problemet

Krupke, we've got problems of our own!
  • redneck girl

så är de för de flesta. lika kan det vara efter man genomgått en större operation. jag har fött nio barn och tappat efter varje. man kan fundera på om man ska bli flintis. men det kommer åter. alla har väl hört begreppet "mamma lugg " .

Jag vet just ingenting om sex.Jag har ju varit gift mest hela tiden;)
  • Googels

Som ovanstående redan sagt så tappar man håret nu som man inte tappade under graviditeten. Tror dock inte att det har något med amningshormoner att göra för har kompisar som inte ammat som tappat lika mycket hår de som folk som ammar. Så det är snarare andra hormoner efter graviditeten som gör det. 

Vissa verkar drabbas värre av det än andra, men det går över. Har råkat ut för samma sak efter båda mina graviditeter, minstingen fyllde just ett och jag tappar inte stora mängder hår längre, utan det har gått tillbaka till normalt håravfall.  

Svar på tråden Tappar så grymt mkt hår..