• färnik

Medeinering med Nexium vid reflux, söker erfarenheter!

Vi har en liten tjej på 5 månader ( ca 8kg) som haft mycket problem med sin mage och sitt ätande ända sedan hon var 5 veckor.

Först fick vi Zantac, som gjorde lite nytta men inte tillräckligt. Jag tajatade mig till att få prova Nexium, trots att läkaren var säker på att den inte skulle hjälpa dottern... Men det gjorde den. Dock sa läkaren att man bara fick ge nexium till så här små barn i max en månad, så nu har vi fått sluta igen.

Resultatet av det är inte alls roligt. Redan efter 1½ dygn kom hennes frekventa uppstötningar tillbaka. Hon visar stort obehag av dem, framförallt på natten då hon sover oroligt, kastar sig, hostar, kväljer, sätter i halsen... Gråter och därtill kräks ner sängen. Även på dagen är de besvärliga och hon är återigen en sur och grinig bebis, ngt som blev mkt bättre vid medecineringen. Hon har också ännu svårare att dricka (och det är ett stort problem, även när hon fick medecin. Hon får i sig max 2-3dl/dygn, vilkeyt bara är ca 1/3 av det basala vätskebehovet... men nu går det ännu sämre!)

Trots detta vidhåller läkaren att 1 månad är max. Jag är tveksam till detta... Ni andra som fått Nexium till era små, vad har man sagt till er? Är era barns reflux konstaterad (ph-mätning,gastroskopi etc) eller bara misstänkt (som våran är, de har inte velat göra ovanstående undersökningar), har medecinen hjälpt, vad har ni gett för dos och hur länge?

Stolt och lycklig mamma till Alma f-2006 och Tilde f-2011
  • Svar på tråden Medeinering med Nexium vid reflux, söker erfarenheter!
  • Linda 237

Vi får köra med nexium längre verkar det som. Nu funkar inte den på honom utan han får zantac. Det gick så långt för oss så att sonen sluta äta helt ocg får sondmatas. Stå på dig och kräv att nån annan hjälper er. Vi väntar på ph mätning och gastroskopi. Gjort ultraljud och kontraströntgen. Vad äter han idag? Mjölkfritt? Hur mycket zantac? Min son fick 2x2 ml vid 7,4 kg. Vi ökar efter vikten. Provat gröt och pure? Hur är det med vikten?

• färnik

Zantac hjälper inte nämnvärtt, vi fick bara ge 2*1ml, det var max påstod vår läkare. Men han påstår så mycket...

Sedan hon var drygt 2½ månad har hon enbart druckit i sömnen. På dagtid äter hon gröt och pure, men bara små mängder. Hon får i dagsläget i sig ca hälften av det normala näringsbehovet, men växer precis som hon ska. Hon är t.o.m. en rund unge. Men hon äter aldrig VILLIGT, utan vi får alltid tuga... På natten dricker hon lite althera, i sömnen.

Kontraströntgen har de gjort, den visade inget.  Av någon anledning vill de inte göra de andra undersökningarna, de vil inte söva henne "i onödan" säger de. Läkaren, en överläkare på barn som påstås vara duktig på sådana här små, vidhåller att det inte är något fel på våran dotter. Jag har inget förtrpoende alls för honom längre, men det är svårt att få ngn annan. Vi har sökt till annat sjukhus men de kan inte ta emot oss tyvärr.

• Cocco

Man kan visst ge nexium i längre perioder. Be att få komma till ett gastro-team. Varför kan inget annat sjukhus ta emot er?
    Blä vi ska precis byta sjukhus jag hoppas verkligen inte det blir problem på det nya stället.

Vilken dos fick ditt barn av zantac?Jag ger ca 1.5 gånger normaldos men man kan ge upp till dubbeldos vid jobbig reflux.

• Skumboll

Det går alldeles utmärkt att ge nexium längre perioder, sonen har fått nexium i över 3 års tid.... 

♥ Simon ♥
  • mjuik

Vi har testat både lanzo och nexium men nu har vi zantac. Jag tycker inte att någon hjälper. Läkaren som skrev ut zantac sa att zantac är den enda medicinen som är testad på barn. Därför skrev hon inte gärna ut någon av de andra.

Har ni inte fått träffa någon gastroläkare?

• färnik

Tack för era svar! Jag har inte hört någon annan, som fått tidsbegränsning på nexium, förstår inte vad våran läkare får sina ideer ifrån... Skrikandes

Problemet är väl att de inte tycker att det är ngt fel på vårat barn. Därför vill de inte göra undersökningar osv. De anser, att så länge hon växer är allt frid och fröjd. Vilket det inte är! Skrikandes

Hon slutade som sagt äta i vaket tillstånd, vid 2½ månads ålder. Vi matade henne enbart i sömnen. Och vid 3 månader började vi ge gröt och pure. Hon äter fortfarande ovilligt, och små mängder (4-5msk, 4ggr/dygn. Hur hon växer på detta förstår vi inte) Dessutom har hon uppstötningar som hon har uppenbart obehag av, man hör hur det kommer upp, hon hostar, kväljer, kastar huvudet bakåt... Ibland låter det som om hon inte får luft... Sover oroligt, är ledsen och gnällig, och äter ännu sämre. Hon började kaskadkräkas enstaka ggr vid ca 3½ månads ålder, och dessa kräkningar har ökat trots nexium, nu är det var och varannan dag.

Äter hon nexium är situationen hanterbar, men utan fungerar inte alls. Men läkaren anser fortfarande att det inte är ngt fel på våran dotter. Utan att hon bara är en grinig matvägrare, typ. Skrikandes Grinigheten försvinner med nexium, men det spelar tydligen ingen roll. Den här läkaren har t.o.m. beskyllt MIG för att vara problemet, att jag gör fel, därför äter hon inte. Kul att få det slängt i ansiktet när man gör allt man kan för sitt barn! (Att hon då blir bättre på nexium är ju också underligt? Skulle nexium göra så att jag tar hand om mitt barn bättre, eftersom hon mår bättre...? eh...?)

• färnik

Den 23:e ska vi träffa en annan ÖL, det är ett återbesök gällande hennes komjölksallergi. Vad tycker ni jag ska göra? Be att få en remiss till gastro-läkare? Och nexium fram tills dess att få får tid hos en sådan?

Det är så jäkla svårt det här tycker jag, när vården enbart ser viktkurvan och därmed drar slutsatsen att ingenting är fel, fast barnet mår dåligt. Rynkar på näsan

• Cocco
    mjuik skrev 2011-08-16 09:49:08 följande:
    Vi har testat både lanzo och nexium men nu har vi zantac. Jag tycker inte att någon hjälper. Läkaren som skrev ut zantac sa att zantac är den enda medicinen som är testad på barn. Därför skrev hon inte gärna ut någon av de andra.

Har ni inte fått träffa någon gastroläkare?
    Då har hon fel eftersom det är nexium som verkligen är testat och godkänt försmåbarn numera. Tror det godkändes i våras.
    Be att få remiss till ett riktigt barnsjukhus med en barngastreolog. Jag kan nästan lova att det är värt en lång resa för att få träffa en vettig läkare.

Vanliga läkare verkar vara sjukt oinsatta i GERD och dess problem.

Barnläkare på barnmedicin här i stan hade minsann aldrig hört talas om att man kunde ge losec för GERD till bebisar men som tur var fick vi en remiss till sjukhuset. Och under tiden så skrev en läkare från neonatal ut zantac eftersom refluxen redan var konstaterad på neo.
  • färnik
    Cocco skrev 2011-08-19 10:48:43 följande:
    Då har hon fel eftersom det är nexium som verkligen är testat och godkänt försmåbarn numera.
    Kan jag hitta info om det här någonstans? (och trycka upp i ansiktet på läkaren vid behov Flört)

Vi har ju fått en remiss till drottning silvias, men de hade inte möjlighet att ta emot oss, och hävdade att barnmott på vårat vanliga sjukhus hade lika god kunskap som de... Flört

Dessutom är ju ett av våra största bekymmer, att läkaren på denna barnmott. hävdar att det inte är ngt fel på våran dotter, iom att hon växer som hon ska. Att hon har en massa andra symptom spelar ingen roll. Att hon är ett helt annat barn när hon medecineras, verkar han inte heller ta till sig? Skrikandes
  • hek

Vill dela med mig lite av våra erfarenheter, men vet att det självklart är olika för alla.

Vår son är också komjölksallergisk, och fick också Zantac under en period, pga sura uppstötningar. Han kunde dricka sin ersättning, få i sig 20-30 ml, och sedan få världens besvär och vägra äta mera. Först sedan han somnat och troligen glömt bort smärtan gick det att få i honom mera ersättning. Han fick då Nutramigen som tillägg till amning. Samma sak hände när han sov eller om vi "bara" lade ned honom på ett skötbord för blöjbyte.

Zantac hjälpte inte helt, vi var på flera återbesök på barnmottagningen där de själva såg hur sonen reagerade av vad som troligen var sura uppstötningar. Till slut fick vi träffa en överläkare som rekommenderade att vi istället gav honom Neocate som ersättning. Vi började med det direkt, och kunde efter några veckor ta bort Zantac helt.

Så för vår del var det så att sonen inte tålde Nutramigen, och det var pga den som han fick ont och uppstötningar. Nu har det gått över ett år, han äter fortfarande mjölkfritt men behöver inte Zantac längre.

Svar på tråden Medeinering med Nexium vid reflux, söker erfarenheter!