Medeinering med Nexium vid reflux, söker erfarenheter!
Vi har en liten tjej på 5 månader ( ca 8kg) som haft mycket problem med sin mage och sitt ätande ända sedan hon var 5 veckor.
Först fick vi Zantac, som gjorde lite nytta men inte tillräckligt. Jag tajatade mig till att få prova Nexium, trots att läkaren var säker på att den inte skulle hjälpa dottern... Men det gjorde den. Dock sa läkaren att man bara fick ge nexium till så här små barn i max en månad, så nu har vi fått sluta igen.
Resultatet av det är inte alls roligt. Redan efter 1½ dygn kom hennes frekventa uppstötningar tillbaka. Hon visar stort obehag av dem, framförallt på natten då hon sover oroligt, kastar sig, hostar, kväljer, sätter i halsen... Gråter och därtill kräks ner sängen. Även på dagen är de besvärliga och hon är återigen en sur och grinig bebis, ngt som blev mkt bättre vid medecineringen. Hon har också ännu svårare att dricka (och det är ett stort problem, även när hon fick medecin. Hon får i sig max 2-3dl/dygn, vilkeyt bara är ca 1/3 av det basala vätskebehovet... men nu går det ännu sämre!)
Trots detta vidhåller läkaren att 1 månad är max. Jag är tveksam till detta... Ni andra som fått Nexium till era små, vad har man sagt till er? Är era barns reflux konstaterad (ph-mätning,gastroskopi etc) eller bara misstänkt (som våran är, de har inte velat göra ovanstående undersökningar), har medecinen hjälpt, vad har ni gett för dos och hur länge?