• Jordgubbar

Gåva till talare/underhållare vid konferens?

Jag ska fixa med en gåva/present till våra talare och de som ska underhålla oss på en stor konferens på jobbet. Men vad ska man hitta på? Vad skulle ni vilja ha om det var ni som var talare vid en utbildning/konferens? 

• Svar på tråden Gåva till talare/underhållare vid konferens?
  • Verea

När jag föreläser så brukar jag få blomor. Det är förvisso trevlig men alltid lite problematiskt att få hem. Ska man flya eller åka på annats sätt mår blommorna inte så bra och är ganska halvdassiga när man kommer hem. 
    Det jag har gillat mest är bra böcker eller ätbara saker som går att stoppa i väskan. Typ god choklad, en flaska lokalt producerad olja eller något sådant.En gång fick jag två ganska fula glas som jag inte ser någon klok användning för. 

När jag ska ge föreläsarpresenter, vilket händer ganska ofta, brukar jag försöka hitta något som anknyter till platsen man är på, eller företagt jag jobbar för. 
    Någon gång har vi varit i lokaler där man i vanliga fall har musikundervisning, då har föreläsaren fått en skiva med elevernas musik på. Musiken var välkända låtar som gjorts om påolika sätt. Ganska mainstream. 
    När föreläsaren har föreläst kring våld osv har de fått boken "Konsten att vara snäll". 
    Jag försöker alltså hitta ngåon anknytning som funkar. 

• Jordgubbar

Åh tack Verea, vilka bra svar jag fick. Jag hade faktiskt samma tanke som dig kring blommorna. Inte så lätt att frakta. Tyvärr kan jag inte fixa något från trakten vi ska vara i då jag inte bor där. Men något som hör till ämnet, var smart. Ämnet är konsten att tala. Hm ska fundera lite till!

• Verea

Konsten att tala... jag hade gjort en liten korg med goda teer, honung och kanske halstabletter. Så hade jag sagt typ:
    " Man ska ju inte bara kunna uttrycka sig, rösten ska ju må bra också. Så varsågod, här är ett litet röstvårdande paket till dig".  

• Jordgubbar

Verea du är ju ett geni. Det blir ju super, helt perfekt!

Tack så mycket! 

• Verea

Nej, jag är inget geni även om det var trevligt uttryckt . Men jag har haft att göra med många föreläsare i mon dag. Och jag har dessutom föreläst många gånger själv och fått saker som varit mer eller mindre roliga.  

• StudentLNU

Jag hittade denna tråden när jag funderade på present till Erik Hamrén som skulle komma till universitetet för att föreläsa. Det landade i en blandning mellan de förslagen som Verea gav, något med anknyt till platsen (universitetet) och en lite korg med roliga saker. 

Tanken var att samla produkter från företag som drivs av företag. Det rann ut lite i sanden och blev ingen vidare korg, men gjorde ett par manschettknappar med koppling till Sveriges 4-4 bragd mot Tyskland 2012. Föreläsaren kunde inte ha blivit gladare  Skrattande. Här är en bild på Erik Hamrén och presenten 

Svar på tråden Gåva till talare/underhållare vid konferens?