Jag har inte barn på dagis än så jag vet inte hur man brukar göra med julklappar till personalen, spontant hade jag nog inte ens tänkt på det själv annat än om någon frågat mig... Ganska billigt kan det bli om man känner att man hinner och orkar göra någonting ätbart att ge bort. Ett par förslag, saker som jag själv gjort och gett bort nu inför jul...
* Saffransskorpor. Kräver att man är hemma några timmar (ska stå kvar i ugnen rätt länge på eftervärme för att bli riktigt hårda) men inte särskilt stora insatser annars. Kan läggas i metallburk eller kanske bara slås in i cellofan med ett snöre och någon hemmagjord etikett?
* Ingefärsrostade mandlar. Superenkelt - ska brynas snabbt på spisen och sen stå i ugnen i 25 minuter. Blir lite feta på ytan så det funkar tyvärr inte att lägga dem i pappersstrutar (som jag hade hoppats på).
* Vit chokladtryffel med limeskal. Smeten behöver stå i kyl minst fyra timmar för att stelna, annars är själva tillagningen enkel och ganska snabb. Jag skar mina i kvadratiska bitar, la nio stycken på en kvadratisk bit kartong (med bakplåtspapper på) och slog in i cellofan med snöre om och en etikett.
* Marmelad. Finns säkert massa bra smaker, jag har gjort en med apelsin och morot. Mycket enklare än man tror, och blir snyggt i en liten glasburk och kanske med en liten rödvitrutig tygbit över locket?
(jag har recept om det finns intresse)