Är det fel att bära kors?
Är det fel att bära halsbandskors om man ej är kristen?
Är det fel att bära halsbandskors om man ej är kristen?
Självklart inte
Nej? Man kanske inte lägger den värderingen i ett kors utan bara tycker det är fint med kors?
Nej, ett kors symboliserar inte samma sak för alla.
Nej, varför skulle det? För mig är ett smycke ett smycka vara vad det vara månde.
Fast å andra sidan ogillar jag alla religiösa symboler... om man lägegr religiös vikt vid det.
Jag har sett väldigt många med kors denna sommar både som halssmycke och örhängen. Jag trodde att de är kristna men så kanske det inte är?
Även om väl inte korset egentligen är kristet ursprungligen utan det väl är fisken som är kristenhetens symbol (?) så representerar det ändå en tro på våldsam död för mig och jag har svårt att förstå att man väljer att bära en sådan symbol om man inte tror på budskapet.
Nej. Korsets knytning till kristendomen är inte så stark nu för tiden.
Tror inte många utgår från att jag är troende kristen för att jag "ständigt" bär kors.
När jag bodde i Östersund hade jag svarat nej, nu i Aneby ja. Men mest för att jag inte vill att folk ska tro nått så hemskt om mig!
Nej det tycker jag inte. Det kan finnas många anledningar till att man bär ett sepciellt smycke,, Man kan tycka det är vackert, eller fått eller ärvt det så smycket betyder mycket för en.
Själv bär jag alltid ett vargkors runt halsen, (och även lite andra vikingasmycken.) Men jag symaptiserar inte med asatron för det, (jag är ateist)
Jag har burit på samma krucifix i snart 10 år. Jag är inte troende och jag tror inte på någon högre makt. Jag köpte detta krucifix när jag var tillsammans med skolan och vi besökte en gammal kyrka i Ryssland. Där kunde man köpa smycken som skulle gå till extremt fattiga i området, och tro mig, det var fattigt! Har aldrig sett en sådan grå och livlös stad. På baksidan av krucifixet står det: bevara och beskydda.
Varför skulle det vara fel? Alla får göra som de vill. Vill man ha ett avrättningsredskap runt halsen så varför inte?
Problemet är väl mest att andra kan uppfatta bärandet av halsbandet på ett eller annat sätt.
Inte fel. Fult.
Om någon bär kors runt sin hals utgår jag från att denne är kristen eller märklig (som bär symbolen utan tro).