• xqz

Är det fel att bära kors?

Är det fel att bära halsbandskors om man ej är kristen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det fel att bära kors?
  • Maggis

Nej? Man kanske inte lägger den värderingen i ett kors utan bara tycker det är fint med kors?

//Maggis
  • Amjad4ever

Nej, ett kors symboliserar inte samma sak för alla.

• annca

Nej, varför skulle det? För mig är ett smycke ett smycka vara vad det vara månde.
    Fast å andra sidan ogillar jag alla religiösa symboler...  om man lägegr religiös vikt vid det.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • oOHalalOo

Jag har sett väldigt många med kors denna sommar både som halssmycke och örhängen. Jag trodde att de är kristna men så kanske det inte är?

Även om väl inte korset egentligen är kristet ursprungligen utan det väl är fisken som är kristenhetens symbol (?) så representerar det ändå en tro på våldsam död för mig och jag har svårt att förstå att man väljer att bära en sådan symbol om man inte tror på budskapet.

• Johan75
    Jennie med ie skrev 2011-08-13 21:35:15 följande:
    Nej. Korsets knytning till kristendomen är inte så stark nu för tiden.

Tror inte många utgår från att jag är troende kristen för att jag "ständigt" bär kors.
    Får man fråga varför du "ständigt" bär kors ifall du inte är troende?
    Behold, i come as a thief.
  • misplacedname

När jag bodde i Östersund hade jag svarat nej, nu i Aneby ja. Men mest för att jag inte vill att folk ska tro nått så hemskt om mig!

• Johan75
    Jennie med ie skrev 2011-08-13 21:47:36 följande:
    Jag är troende.
    Hoppsan, ja...då...ehh....misstag, ursäkta. Men vad känner du inför icke-troende som bär kors? Själv kan jag anse det lite märkligt.
    Behold, i come as a thief.
  • Jennie med ie
    Johan75 skrev 2011-08-13 21:51:47 följande:
    Hoppsan, ja...då...ehh....misstag, ursäkta. Men vad känner du inför icke-troende som bär kors? Själv kan jag anse det lite märkligt.
    Som jag skrev: att det inte är fel. Symbolvärdet av det kristna korset har försvagats... Sen förknippar jag nog vissa typer av kors mer med kristendomen än andra, de kan ju se ut på tusen olika sätt.
  • Madja82

Nej det tycker jag inte. Det kan finnas många anledningar till att man bär ett sepciellt smycke,, Man kan tycka det är vackert, eller fått eller ärvt det så smycket betyder mycket för en.

Själv bär jag alltid ett vargkors runt halsen, (och även lite andra vikingasmycken.) Men jag symaptiserar inte med asatron för det, (jag är ateist)

Storebror 051114, Lillasyster 100825
  • Snuggles

Jag har burit på samma krucifix i snart 10 år. Jag är inte troende och jag tror inte på någon högre makt. Jag köpte detta krucifix när jag var tillsammans med skolan och vi besökte en gammal kyrka i Ryssland. Där kunde man köpa smycken som skulle gå till extremt fattiga i området, och tro mig, det var fattigt! Har aldrig sett en sådan grå och livlös stad. På baksidan av krucifixet står det: bevara och beskydda.

• Verea

Varför skulle det vara fel? Alla får göra som de vill. Vill man ha ett avrättningsredskap runt halsen så varför inte? 
    Problemet är väl mest att andra kan uppfatta bärandet av halsbandet på ett eller annat sätt.  

• Jennie med ie
    Snuggles skrev 2011-08-13 22:15:48 följande:
    Jag har burit på samma krucifix i snart 10 år. Jag är inte troende och jag tror inte på någon högre makt. Jag köpte detta krucifix när jag var tillsammans med skolan och vi besökte en gammal kyrka i Ryssland. Där kunde man köpa smycken som skulle gå till extremt fattiga i området, och tro mig, det var fattigt! Har aldrig sett en sådan grå och livlös stad. På baksidan av krucifixet står det: bevara och beskydda.
    Krucifix = Kors med en korsfäst Jesus på alltså. Det har jag svårare att förstå att man bär som icke-troende än bara ett kors.
  • Snuggles
    Jennie med ie skrev 2011-08-13 22:19:21 följande:
    Krucifix = Kors med en korsfäst Jesus på alltså. Det har jag svårare att förstå att man bär som icke-troende än bara ett kors.

Jo, jag vet skillnaden så därför skrev jag krucifix ;)
    Jag valde den för jag drogs till den. Jag tar aldrig av mig den om det inte är att jag ska använda ett annat halsband för kvällen. Jag bytte dock ut kedjan mot en guldkejda jag fick som liten. 
  • Jennie med ie
    Snuggles skrev 2011-08-13 22:29:06 följande:
    Jo, jag vet skillnaden så därför skrev jag krucifix ;)
    Jag valde den för jag drogs till den. Jag tar aldrig av mig den om det inte är att jag ska använda ett annat halsband för kvällen. Jag bytte dock ut kedjan mot en guldkejda jag fick som liten. 
    Jesus korsfäst är ju ändock en religiös symbol och endast detta skulle jag vilja säga. Så jag har som sagt svårare att förstå krucifixbärade bland icketroende än korsbärande eftersom korset som symbol har flera olika innebörder. En är t ex att korset symboliserar människan helt enkelt...
Svar på tråden Är det fel att bära kors?