• Pinkflower880

Seriöst, hur kan man inte äga en kostym?

Vi ska under hösten på både dop och bröllop. Vid dessa tillfällen (även begravning), samt en del andra högtider i livet så är det brukligt med kostym.

Efter att ha stött på patrull i frågan angående dresscoden kostym/mörk kostym, där vissa talat om att de inte har någon kostym??? 

Jag har fått dessa argument av vänner, familj och bekanta:
    "Den passar inte längre" Köp en ny...

"Det är dyrt". Finns på dressmann för 999 kronor. Funkar fint.

"Jag vill inte köpa ny, den används ju bara en gång"  Den borde ändå användas ett par gånger om året. Något bröllop, någon jul eller någon begravning.

Något chockad av detta faktum att man inte vill klä sig enligt dresscode är nu min fråga som rubriken lyder:

Hur kan man som vuxen man INTE ha en kostym i garderoben?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-14 10:45
    Och om man nu inte äger någon, varför vägrar man skaffa/låna en när dresscoden säger kostym?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-14 16:10
    Det pågår en omröstning i frågan här:
    www.familjeliv.se/Forum-24-404/m60491266.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-14 17:52
    Då tråden till viss del börjat handla om just dresscoden vill jag förtydliga att det för min del är brukligt med kostym vid dop, bröllop, begravning etc. om inte annan dresscode anges. Därav blev jag chockad när människor runt mig säger att de inte äger en kostym, trodde det var något alla hade.
    Finns det dresscode så förväntar jag mig ju att man följer den.
    Sen huruvida man ska ha dresscode eller inte är en helt annan fråga...
  • Svar på tråden Seriöst, hur kan man inte äga en kostym?
  • MajaVira

Min sambo äger ingen kostym, helt enkelt för att han absolut inte trivs i mer uppklätt än jeans + skjorta. Han har en kavaj som dock är alldeles för liten - har inte haft något behov att använda den under de sju år vi varit tillsammans. Då har vi ändå varit på ett antal bröllop och andra festligheter, men ingen i bekantskapskretsen har valt att sätta kostym som klädkod.

Om vi skulle bli bjudna på bröllop med kostym/mörk kostym som klädkod skulle han gå just på Dressman och köpa en.

• amalie79

Jag tycker det är fullt förståeligt : ) mitt ex köpte en kostym under de sex år vi var tillsammans och använde den två gånger.

De flesta, (iaf inte de jag känner) har inte kostym på jul, begravningar är ju ingenting man planerar i förväg direkt. Bröllop, ja det var då han köpte den och sen så råkade det komma en begravning ett år också.

Men självklart köper man en om någon av dessa situationer dyker upp, det håller jag med om. Eller, det är ju mer ekonomiskt om man kan låna av någon annan, kompis eller familj, men man fixar ju fram en iaf.

• JA77

Ja, det undrar jag också varja gång jag läser om detta på FL.

• Studentpappa

Därför att väldigt många är såpass ohyfsade att de ändå skiter i en dresscode och inte kan klä sig enligt gängse sed för tillfället ändå?
    Det är ju ofta man vet på förhand i ett känt sällskap vilka som dyker upp i t-shirt och khakishorts i kyrkan på ett bröllop där mörk kostym är dresscode.  
    Sen om man trivs i kostym eller inte är skitsamma det är ohyfsat att inte följa tex ett brudpars önskan om vald klädsel.  

• Luullis

Min man har två kostymer och under våra fem år tillsammans har han använt kostym EN gång. Men, är det dresscode så är det. Låna eller köp en billig variant om du inte använder det så ofta...

• an0nym0u5

Man kanske inte har behövt använda kostym tidigare?
    Jag köpte min första kostym när jag fyllde 31, till vårt barns dop. Dressman 999 kr + lite accessoarer (skor,slipsnål m.m) för ca 600 kr till, funkade perfa.
    När vi gifter oss hyr jag troligtvis, vill ha en lite "finare" kostym då. 
    Det är kul att klä upp sig lite Glad 

• cärröförfän

min sambo äger ingen, han skulle aldrig någonsin få för sig att ta på sig en heller. det är absolut inte hans stil och jag skulle nog garva ihjäl mig om jag såg honom i kostym.

• Försök inte

Håller med dig TS. Fattar inte heller att man inte äger en kostym. Billiga finns det också. Otroligt.

• Majsan70

Alla har inte 999 kronor att köpa en för.

Alla har inte dop o bröllop ett par ggr om året o inte alla har kostym på jul...vi har aldrig någon som har kostym på julen o då är vi minst 15 pers som träffas varje jul.

Kräver dresscode kan man hyra om man nu absolut måste ha en.

Min man har en skräddarsydd kostym som han använt typ 2 ggr sen han köpte den för 4 år sedan...så ganska bortkastade pengar.

• MajaVira
    mylife skrev 2011-08-14 10:51:46 följande:
    Håller med dig TS. Fattar inte heller att man inte äger en kostym. Billiga finns det också. Otroligt.
    Men varför ska man äga en kostym om det är så att man faktiskt inte behövt en tidigare? Det är väl bara att köpa/hyra en om det är så att behovet uppstår.
Svar på tråden Seriöst, hur kan man inte äga en kostym?