• Sandra09

Ja jag vill jobba, någon annan?

Hej.

Jag skriver för jag har blivit lite less, på folk i allmänhet som får höra att jag chockerande
    nog har tänkt att jobba tills jag känner att jag inte orkar/vill längre.

Jag har för det första varit ledig nu i 4 veckor. Semester. Jag har bara varit hemma
    och tagit det lungt, farit och badat, grillat, legat i min hammock och sovit typ. Gått
    halvtimmes promenader nån gång i veckan för att hålla igång. Så jag känner mig inte
    på nåt vis slut eller trött, så jag kommer börja om att jobba imorgon.

I 2 veckor, och sen ta ledigt de 3 sista dagarna i Aug, är beräknad sista alltså
    en onsdag, så mån tis och ons är jag ledig. Och om jag då går över tar jag
    ut föräldrapenning från och med 1 sept.  Och jag får höra hela tiden att men varför
    ska du det, du borde ju vila nångång.. och igår fick jag höra en, men jag tycker du har rätt
    att ta det lungt också.. men gud. Jag har ju tagit det lungt i 4 veckor, hur mycket lungt
    måste man ta? Det är inte så att jag är maratonlöpare på jobbet, jag sitter vid en dator! 
    Och jag tror att min kropp mår bäst av att vara igång, inte bara sitta hemma själv och
    se på tv, vilket skulle hända om jag bara var hemma.

Har någon annan fått kommentarer stup i kvarten om deras val att faktiskt jobba tills
    man känner att det går bra? 

• Svar på tråden Ja jag vill jobba, någon annan?
  • Izap

Haha, typisk folk att tycka så mycket!
    Jag ska sluta jobba tre veckor innan beräknat och tom det har folk åsikter om! Lika som du har jag avslutat en fem veckor semester för inte alls länge sen så utsliten är man ju inte! :)
    Strunt i vad alla säger, ryck bara på axlarna och le mot dem så slutar dem nog till slut!

• Mirella85

Hållet med. Tycker man ska göra det man mår bra av. Jag hade gärna jobbat in i det sista om jag orkat utföra mitt jobb men hinner verkligen inte med det längre.. Sen har jag ett jobb där jag kan utsättas för våld o hot så vill inte riskera nått händer. Så om fk godkänner min ansökan går jag 1sep alltså 2mån innan bf.

• svalan77

Herregud! Jag är beräknad till 29:e januari som är en söndag och tänker jobba till den 25:e dvs onsdagen innan om jag mår bra och inte har fött då. Jag har också ett kontorsjobb och en 4 åring hemma. Det är mycket lättare att jobba! Cool

• Sandra09

Hej.

Jag har slutat jobba nu. Är beräknad på onsdag och jag är nöjd att jag inte lät mig påverkas
    av andras totala oförstående till att arbeta. Det har gått jätte bra och jag mår fortfarande 
    väldigt bra.. jag har varit så bortskämt i denna graviditet.. tänkt om alla mina blir så här..
    (om jag nu får fler barn alltså)

Har tagit en kort promenad idag, blir så uttråkad av att bara sitta hemma och se på
    tv. Det är okej nån timme men hela dagen.. njee. Inte sååå kul..  

• Iryelle

Min mamma jobbade t.o.m. färdigt sitt pass samma kväll hon fick värkar. Hon jobbade iofs på sjukhuset men när de sa att hon skulle komma till förlossningen så sa hon att hon inte hade någon som kunde täcka upp och jobbade klart. En stor anledning till att hon jobbade länge var att hon tyckte att det var lättare än att vara hemma med min bror på 2 år. Själv har jag varit sjukskriven från i v.7 och har haft så jävla tråkigt så det finns inte! Nej, hellre hade jag jobbat än att bara gå och dra. Jag hatar numera teven t.ex.

• Saxiquine

Jag har också tänkt jobba så långt som det går, eventuellt gå ner lite i tid på slutet om man är väldigt trött.
    Och kanske gå hem typ en vecka innan det är dags, det kan ju faktiskt dra över med ett par veckor och då klättrar man väl på väggarna hemma istället.

Hellre vara ledig lite längre när barnet väl har kommit.
    Men så har jag också ett kontorsjobb där jag inte frestar på kroppen särskilt mycket.
    Värre om man jobbar inom vården eller i butik eller så.

• Fridaj

Här är en till som tänker jobba så länge jag kan.
    Jobbar som innesäljare på ett stort bolag och trivs och att vara hemma skulle bara få mig rastlös.
    Har BF 23 jan och mellan jul och nyår är man ledig 1 vecka och sen känner jag att det borde gå att jobba lite till;) men man vet ju inte när bebis vill komma ut. :)

• vårankärlek

Jag har också tänkt att jobba så länge som möjligt!
    BF 4 mars en söndag så säg att jag vill jobba sista dagen den 2 mars då? :)
    Så länge man mår bra så klart.
    Jobbar som väktare med olika arbetsuppgifter, men från årsskiftet kommer jag nog bara sitta i reception.
    Inte så ansträngande med andra ord :)
    Men folk har åsikter om att jag ska komma tillbaka efter årsskiftet till och med? jisses...

• Sandra09
    vårankärlek skrev 2011-10-14 09:52:23 följande:
    Jag har också tänkt att jobba så länge som möjligt!
    BF 4 mars en söndag så säg att jag vill jobba sista dagen den 2 mars då? :)
    Så länge man mår bra så klart.
    Jobbar som väktare med olika arbetsuppgifter, men från årsskiftet kommer jag nog bara sitta i reception.
    Inte så ansträngande med andra ord :)
    Men folk har åsikter om att jag ska komma tillbaka efter årsskiftet till och med? jisses...
    Ja jag fattar inte varför folk tycker man "gör fel" när man fortsätter arbeta.. trots att man är gravid.
    Jag tycker man gör rätt om man fortsätter jobba om man mår bra, varför ska man då gå hemma
    och börja ta mamma dagar eller liknande, jag hade heller noll möjlighet att få havandeskapspening,
    jag sökte ju så klart inte för jag hade inget att klaga på, och det tyckte också folk var dumt.
    Jag skulle säkert få gå hemma för jag jobbade i industri (men jag satt på kontoret sista 3 månaderna)
    och flera föreslog att jag skulle söka för jag skulle få godkänt att va hemma med betalt. men guess what.
    Alla vill faktiskt inte utnyttja systemet.. och sån är jag. Jag klarade alla mina arbetsuppgifter utan minsta
    problem..

Hoppas du får må bra hela graviditeten. Och jag gick över tiden, med en vecka, den veckan fortsatte
    jag att promenera och som de flesta gravida, städa och fixa hemma som faktiskt är MER ansträngande
    än att sitta vid datorn på jobbet.

• AnkiC

Om man vill jobba mår man ju bäst av det. Konstiga reaktioner. Jag har också den planen att jobba så länge som möjligt trots att jag är lärare i förskolan och arbetar med 20 små barn i ålder 1-5 år. Men orkar jag inte så tar jag gravpeng. Sist jobbade jag ända fram till bf. Hade bara ledig helg imellan. Gick hur bra som helst.

• For all I care

Jag tänker också jobba in i det sista. Kommer säkert bli tungt. Jobbar på ett Werdshus där vi ofta är nere i en Gruva på 155 meters djup så det är tyngre än vanligt restaurangarbete. Men det är så förbaskat kul!
    Får se hur länge jag håller ut, vi brukar skoja om att jag säkert kommer föda där nere i Gruvan.  

• lillisen2

Tycker att du ska skita i vad folk tycker.
    Jag jobbade tills i fredag, har BF imorgon! Kändes jättebra för mig. 

• hammarby

Jag ska jobba tre veckor till, sista dagen blir 2:a december. Snittas den 13:e december. Någon enstaka ojjar sig och undrar hur jag ska orka men det märker vi. Är sjukt trött nu men älskar att jobba så tack vare att jag trivs så bra så tror jag att jag pallar. Men jag tar en vecka i taget...

• Ellieott

Jag har bf 5 mars. Planerar att jobba till sista februari. Har jobbat hela graviditeten trots extremt illamående, men var ledig tre veckor i somras.

• Egendomligt

Jag skulle vilja jobba så länge som möjligt. Jag är just nu i valet och kvalet om jag ska söka graviditetspenning eller inte. Förra graviditeten fick jag högt blodtryck och sista månaden fick jag åka på kontroll flera gånger i veckan, fick åka 7 mil in till Uppsala på kontroll 6 gånger på två veckor, vilket tog över halva dagen. Detta skulle ju aldrig ha fungerat om jag fortfarande hade jobbat. Samtidigt borde man ju kunna bli sjukskriven om det händer igen.

Svar på tråden Ja jag vill jobba, någon annan?