• Mrs Chika

Adela/Adele som "motsvarighet" till Precious?

Precious betyder direkt översatt ädel...vilket också Adela/Adele gör. Vilka andra flicknamn kan ni komma på som kan funka som alternativ till namnet Precious. Kanske kunde vi hitta ett fint andranamn att ge henne utifrån detta. Hjälp oss gärna!

Vad tycker ni om Adela? Adele? Och hur uttalar ni Adele? Vet inte om jag föredrar "Adeele" eller "Adell..och stavningen kanske är olika för de olika uttalen...någon som vet?"

Kanske Ada? Det betyder smycke....är det långsökt?

• Svar på tråden Adela/Adele som "motsvarighet" till Precious?
  • Natulcien

När jag hör "Precious" så tänker jag bara på Gollum/Sméagol i Sagan om Ringen...så kanske Sméagol?
    Nä skämto åsido. Men Precious är ju inte så kul som tilltalsnamn. Det är väl bättre att ha som andranamn i så fall? Så kanske lägga till ett namn som är trevligare som tilltalsnamn..? Ada är ju fint. Eller varför inte Ava?

• Mrs Chika
    Natulcien skrev 2011-08-14 13:08:55 följande:
    När jag hör "Precious" så tänker jag bara på Gollum/Sméagol i Sagan om Ringen...så kanske Sméagol?
    Nä skämto åsido. Men Precious är ju inte så kul som tilltalsnamn. Det är väl bättre att ha som andranamn i så fall? Så kanske lägga till ett namn som är trevligare som tilltalsnamn..? Ada är ju fint. Eller varför inte Ava?
    tja...trevligt eller ej...men Precious är ju hennes namn och har varit i över 4 år...därför letar jag efter ett namn som kan vara en översättning av Precious om du förstår hur jag menar. I Nigeria är Precious ett väldigt vanligt flicknamn.
  • Natulcien

Jaha, ja är hon 4 år ska du ju såklart inte byta ut det!

Men Ada är som sagt fint... Glad

• MattiasFru

Adele så tänker jag på en tjock mörkhyad dam i 50års åldern :P Men bättre än precious iallafall som jag antingen tänker på sagan om ringen eller att det låter som ett porrstjärne-namn.

• hallencreutz89

betyder intwe Ada prinsessa? Eller alltså min dotters pappa är från Nigeria och vi har döpt barnet till Adaeze (vilket Ada är en förkortning av) i tredje namn och enligt honom betyder det typ "kungens dotter" (alltså prinsessa). Tycker iaf Ada är fint. Och tänker inte ett dugg på porrstjärnor elle rnågot av namnet precious, det är ett fint namn min dotters storasyster heter också precious

• Mrs Chika
    hallencreutz89 skrev 2011-08-14 13:25:40 följande:
    betyder intwe Ada prinsessa? Eller alltså min dotters pappa är från Nigeria och vi har döpt barnet till Adaeze (vilket Ada är en förkortning av) i tredje namn och enligt honom betyder det typ "kungens dotter" (alltså prinsessa). Tycker iaf Ada är fint. Och tänker inte ett dugg på porrstjärnor elle rnågot av namnet precious, det är ett fint namn min dotters storasyster heter också precious
    JO, jag tror att Ada betyder det du skriver OCKSÅ. Men Ada är också ett hebreiskt namn som betyder smycke. men jag har förstått att Ada är ett vanligt namn eller kortform av andra Ad-namn i Nigeria. Fint tycker jag :)
  • hallencreutz89
    Mrs Chika skrev 2011-08-14 13:45:51 följande:
    JO, jag tror att Ada betyder det du skriver OCKSÅ. Men Ada är också ett hebreiskt namn som betyder smycke. men jag har förstått att Ada är ett vanligt namn eller kortform av andra Ad-namn i Nigeria. Fint tycker jag :)

aha ok då förstår jag. Ja jag tycker Ada är jättefint namn
  • Triple Trouble

Min dotter träffade en kompis på Cypern som hette Adela, superfint tycker jag

Svar på tråden Adela/Adele som "motsvarighet" till Precious?