Inlägg från: Indianica |Visa alla inlägg
  • Indianica

SUPERVARM barnvinterjacka, tips? Dunjacka???

Min dotter är åtta år och väldigt frusen av sig, vilket inte underlättas av att vi bor i Norrland där det kan bli -30 grader vintertid . Vi har kört med lager-på-lagervarianten med ullunderställ varje vinter och jag har köpt populära vinterkläder som ska vara varma och bra, två år i rad har vi t.ex. köpt Didrikssons vinterset och föregående år, Reimas vinterset. Men dottern är inte nöjd, hon fryser i dessa kläder, fast hon har ullunderställ och vikingskor med ullsula och Hestravantar, samt ullmössa, så hon är verkligen välklädd irån topp till tå!

Nu har jag börjat fundera på hur vi ska göra i år då lager-på-lager uppenbart inte är tillräckligt för dottern. Jag själv är rätt frusen av mig och det enda som funkar för mig vintertid är dunjackor och den varmaste jag testat är en ifrån Peak Perfomance, medan Everests dunjacka inte alls fungerade. Jag funderar alltså på att köpa en dunjacka till dottern och ge mig på kanske något "vuxnare" märke än man brukar köpa till sina barn generellt. Men det handlar ju då om betydligt större summor än både Reima och Didriksson gör inser jag och vill därför ha tips på bra märke!

Peak Performances barnvinterkollektion hittade jag inte på nätet för några dagar sedan, så den kanske inte lanserats än? Men vad finns mer? Hur är The North Faces barnvinterjackor t ex?

Jga har till och med kikat på Canada Goose barnjackor, men inser att 5000 kr för en barnjacka blir för stöldbegärligt

Snälla, hjälp mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-19 23:55

Tack för alla tips! Har nu beställt en dunjacka (ifrån 66 North) för tyvärr fanns inte Fjällräven eller Isbjörn att få tag på i rätt storlek här eller på nätet. Den ska vara supervarm så nu har jag höga förväntingar på den

Ska också testa vissa andra tips jag fått här, tusen tack!

• Svar på tråden SUPERVARM barnvinterjacka, tips? Dunjacka???
  • Indianica
    MrsKnapa skrev 2011-08-15 07:15:45 följande:
    Fjällräven är dun och är värmemässigt i stil me goosejackorna :) kolla dem!
    Ok, tack för tipset!
  • Indianica
    xxx789 skrev 2011-08-15 22:54:13 följande:

Kanske Isbjörn kan vara nåt? De har en jacka som ska vara väldigt varm men jag har inte testat den åt mina barn än. Har dock andra Isbjörn-kläder som jag är mycket nöjd med.  

www.isbjornofsweden.se/sv/produkter/padded-pr... 

Fjällräven verkar nästan omöjlig att få tag på (på nätet iaf) och då jag inte bor nära någon som säljer det, verkar ju denna klart intressant! Tack för tipset, jag ska kolla om den finns i rätt storlek. Isbjörn har ju bara haft klädstorlek upp till 122/128 förut iaf ....dottern har nu stl 130.
  • Indianica
    cosinus skrev 2011-08-15 22:52:12 följande:
    Polarns overall är varm säger mina grannar. Har själv aldrig provat eftersom den inte passar i passformen till mina barn men grannbarnen har sällan eller aldrig något under oavsett hur kallt det är ute.

Reimatec däremot är ju inte varm, den är smidig och vattentät men inte överdrivet varm.

Kuoma är varmare än viking, dock inte vattentäta men vid -30 behövs inte det :)

De varmaste vantarna vi provat är hestras med ullfoder men även i dessa har mina barn ibland stickade ullvantar under.

Men framförallt gäller det ju att röra sig när man är ute annars är det ju kört. När det är kring -25 går vi oftast ut med barnen 3-4 ggr per dag men bara 15-20 minuter åt gången eftersom de minsta inte fixar att hålla igång tillräckligt (men de är ju klart yngre än din dotter)

gneis har en lurvfleece som är rent ut sagt löjligt varm, jag har en sån av vuxenmodell och den är som att kliva in i en bastu. Med den under en vinterjacka går det nästan inte att frysa.

Men några tips på dunjackor har jag tyvärr inte.
    Då dottern är för otålig för att klä på sig en jacka (typ lurvfleece) under den vanliga jackan, tror jag det blir svårt att få ett frekvent användande av det. En dag i veckan har de dock utedag och då kör vi med ullvantar inuti den vanliga vanten och i år ska jag stoppa på henne lurvfleece under jackan tänkte jag. Men som sagt, att få henne att göra det dagligen blir nog svårt. Rasterna är korta, det är trångt i kapprummet och ska gå fort att få på sig jacka, täckisar och skor. Ännu en jacka blir då bara för mycket  erfar jag

Koumaskor hade hon faktiskt förra vintern, det var sonen som hade Viking, så jag skrev fel. Och vi fortsätter nog med Kuoma, det är ju ull i dem.

Det är svårt att få en åttaåring att hålla igån när man inte är med barnen. Vintertid sitter de ju gärna och bygger och leker i snökojor och så och då blir det lätt kallt

Jag har funderat på Polarn&Pyrets jacka, då ju overallen ska vara bra. Skulle gärna se att dottern har overall som ju vållar färre glipor kalluft kan cirkulera in i, men hon vägrar, tycker att hon ser för barnslig ut
  • Indianica
    Shasti skrev 2011-08-16 23:28:35 följande:
    Jag har inget särskilt märke att rekommendera men dun är definitivt varmast, det kör jag på själv också och brukar köpa dunjackor i de märken jag hittar hyfsat billigt eller begagnat till dottern, dem har hon som extra på vintrarna förutom funktionsoverall. Har haft dunjackor från Ellos och H&M och de har funkat utmärkt. Men däremot har jag skor att rekommendera - Kamik! Dottern hade iskalla fötter trots Viking med ullfoder OCH extra ullsula och yllesockor. Testade Kuoma - med extra ullsula och yllesockor - samma sak. Till slut beställde jag ett par Kamik från USA som skulle funka ner till -60 med high-tech-faderullan-lej-super-hejsan och de funkade äntligen. Varma fötter! Inte så dyrt heller, blev lite drygt en tusenlapp med frakt.
    Ok, ska fundera på Kamikskor,d e verkar suveräna!

Har beställt en dunjacka nu iaf, 66 North, hette den.
Svar på tråden SUPERVARM barnvinterjacka, tips? Dunjacka???