• saragustafsson88

lite tips och svar amstaff??erfarenhet

Hej! jag har några frågor.
    Våran familj  har tänkt att skaffa en hund ras amstaff.
    Några som har erfarenhet av en sådan eller haft??Berätta lite om eran hund och hur ni har tränat dem?
    Jag har tänkt att träna hunden i lydnad så tänkte gå hundkurs med hunden.
    Något speciellt ni tycker att man ska tänka på när man skaffar den rasen?
    MVH Sara

• Svar på tråden lite tips och svar amstaff??erfarenhet
  • bubblan79

vill bara säga att det är en underbar familjehund och lycka till!
    en tanke är ju hur mycket tid du har för hunden om du har familj redan? de är goa hundar men om tiden inte finns och den får en uppgift så kan det ju gå åt fel håll så att säga....som med många andra raser

(¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • saragustafsson88

Hunden ska få vara med så mycket som möjligt. så det verkligen bli en familjehund<3 Jag jobbar natt så det kommer alltid att finnas minst en person hemma hela tiden men. 
    Jag ser ju en hund som en familjemedlem.
    Sedan så kommer det bli kul att gå på kurser och träna upp hunden har alltid varit intresserad av det och så får jag lite egentid med hunden  och göra något jag tycker är kul som en hobby då min man har bilar att greja med som han älskar haha :P  

Sedan så har vi pratat om att skaffa en amstaff i flera år :) Det är verkligen han och min ras till hund! 
    Alla säger att det är en jätte bra familjehund. Sedan så beror det ju på hur man uppfostrar sin hund. Jag tror att alla hundar kan bli goa bara man uppfostrar dem rätt! 

• saragustafsson88

Tack så mycket:) 

• dezibel

Var oerhört noga med val av uppfödare. Rasen dras med en hel del hälsoproblematik så se till att föräldrardjuren och leden bakom är ok och att uppfödaren är aktiv och avlar på meriterade hundar. Är du osäker så kontakta rasklubben och få hjälp med att hitta seriösa uppfödare. En seriös och duktig uppfödare har rätt stora krav på dig som valpköpare så läs på och sätt dig in i rasen ordentligt. Det är bättre att få vänta på en valp från en sån uppfödare än få tag på en snabbt av en som säljer till kreti & pleti och sen inte svarar i telefon när du har betalt.

• saragustafsson88

vilka tider på året är det hundar brukar få valpar?

• MAM88

Skaffa mycket information om din blivande ras och hund! Erfarenhet krävs och angående när de kommer, vilken tidpunkt på året blir kvinnor gravida? Alla tikar löper olika, alltså kommer det valpar hela året om.

• SnorkFröken01

Amstaff är en fantastisk ras, men jag måste ändå påpeka att det (enligt min erfarenhet) inte är en nybörjarras.
    Sen är alla människor olika och vissa människor är fantastiska med sina hundar även om det är en första hund, men det finns fantastiska raser som är lättare att börja med och som har samma fantastiska egenskaper som amstaffen.
    Hundstallen är fulla(!) av fina staffar som folk skaffat för att det plötsligt är en populär ras, men utan ordentliga kunskaper. Det räcker inte att gå en lydnadskurs.
    Jag håller med om att det är en ljuvlig ras, men det finns fler!!

Lycka till!

• MAM88

Håller med dig Snorkfröken till 120%

• saragustafsson88

Jag har haft hund innan och min pappa har en djuraffär så han vet ju exakt vad man ska ha för foder osv. 
    Nej man får ju gå alla kurser det ska jag göra iallafall. och sedan träna hemma. 

• 2pågar

En amstaff är absolut ingen hund för dom utan hundvana. Dom kräver mkt motion vilket alla hundar gör, men dom kräver oxå väldigt mkt mental träning för att inte bli uttråkade. En uttråkad amstaff är ingen rolig hund!
    Har själv amstaff, och hon är ett enrgiknippe utan dess like! Träna i massor och tänk på att du får aldrig ta med den till ex Danmark eller norge då raden är förbjuden där.
    Tänk efter innan så du vet att du har tiden som krävs ... Minst 4t/dag lägger jag i psykisk och fysisk träning ...
    Men är en underbar ras!!!

• bubblan79

ja jag skulle oå säga att amstaff kanske inte ska rek. till en utan hundvana..
    jag hade en innan och herregud va mycket tid jag fick lägga på henne.. att vara sjuk en dag och endast gå ut kortisar funkar inte!!! hon blev skogstokig.. kunde springa i hur många timmar som helst utan att bli trött, det enda som tröttar ut är mental träning som dom måste ha varje dag för att bli schyssta hundar... jag fick lämna bort min tjej när jag råkade bli sjuk för hon hade hur mycket energi som helst som hon var tvungen att bli av med för att hålla sig lugn inomhus

(¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • katarina k

Jag skulle inte rekommendera amstaffen som första egen hund...såg att du har också två små barn och tror inte att ni kommer ha tillräckligt tid för hunden...den behöver väldigt mycket med mental träning och fysisk...och man ska va en duktig tränare, konsekvent, får inte göra några misstag för då förstör du hunden tyvärr..

• Äggfis

Tja, vad kan man säga? Det är sportvarianten av staffe, vill och gillar att arbeta även om en del kan uppfattas som "svårmotiverade". Brukar kunna vara väldigt duktiga på spår, och då gärna blod. Det är terrier och de flesta vet väl hur jävla envisa de kan vara när de sätter den sidan till, så en tydlig, konsekvent och vägledande hand och mycket krut på allmänlydnad och fostran är i stort sett regel nr 1. Sällskapshund? Nej.
    Att vara noggrann med linjer som köpare och då inte stirra sig blind på utställningsmeriter som egentligen inte betyder ett dyft i sammanhanget är viktigt. Liksom att se till mentalitet och sjukdomshistorik i bakre led.

Fantastiska hundar när de kommer till sin rätt och hamnar i rätt händer, lika njutbara som en fästing på fel sida kalsongkanten i fel händer.

• Amina15

Vissa överdriver och får det att låta som om hunden behöver all ens tid. Jag har en amstaff tjej på 7 månader , så länge jag inte gör något gör hon inget heller. Bara för att det är en hund med mycket energi så har den lätt för at anpassa sig efter dig och din vardag. Min hund springer inte runt och e helt galen bara för att jag inte engagerar mig i henne . När du går kurser får du kunskap om hur du ska träna hunden, detta fortsätter du med efter att kurserna är över, dom lär sig snabbt räcker att du visar 3 gånger vad du vill och efter det så går det automatiskt. Att köra klicker är också nått dom älskar, de räcker att jag tar fram klickern och hon sitter ligger hoppar rullar runt och spelar död samtdigt, alltså hur lätta som helst att lära saker. Jag tycker att sitt ligg och inkallning är viktigast , även gå i koppel utan att dra. Kan hunden dom sakerna funkar det hur perfekt som helst. 1 timmes motion om dagen uppdelat hur man vill räcker långt. Jag brukar ta henne till en hundrastgård där hon springer runt och jagar bollar eller leker med andra hundar sen är hon nöjd. Att träna massa tricks är också bra dom får tänka jätte mycket och tycker det är jätte roligt. Även när man är ute på promenad kan du träna samtidigt man behöver inte lägga ner hela sitt liv på hunden bara för dom flesta pratar om att den har mycket energi

Svar på tråden lite tips och svar amstaff??erfarenhet