Recept på god pastasallad sökes!!
Ska bjuda många på lunch och det blir pastasallad
Vill inte göra nån trist med bara skinka eller ost.. (Möjligtvis nån godare/lyxigare variant på detta??)
Så ge mig gärna era bästa recept på pastasallad!!:D
Ska bjuda många på lunch och det blir pastasallad
Vill inte göra nån trist med bara skinka eller ost.. (Möjligtvis nån godare/lyxigare variant på detta??)
Så ge mig gärna era bästa recept på pastasallad!!:D
Det är gott med bacon, fetaost, soltorkade tomater, rödlök och pinjenötter i en pastasallad. Som sallad brukar jag ta körsbärstomater, isbergssallad och ruccola, här funkar det med vad som helst. Som pasta brukar jag ta fullkornspasta. :)
Jag snodde inspiration från ett lunchcafé när jag jagade recept.. en jättegod o uppskattad sallad!!
Pasta (Gärna i olika färger)
Stekt bacon
svarta oliver
soltorkade tomater
ruccola
keso (ja, de är gott att röra i även om det låter konstigt!)
såklart kan man tillsätta gurka o tomater o sånt om man vill också men den är kanongod som den är! =)
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "Vill inte göra nån trist med bara skinka eller ost"?
För i en pastasallad kan man ju blanda i sånt man tycker är gott....man måste ju inte följa något recept....
Jag skulle bara blanda ihop pasta o sallad o ha en massa övriga ingredienser i separata skålar så kan varje gäst få göra sin egna sallad.
Pastan skulle jag blanda med en sån där påse dressingmix och lite olja först.
Förslag på tillbehör i salladen:
köttbullar
fetaost
räkor
oliver
soltorkade tomater
melonbitar
skinka (vissa kanske vill ha just "tråkig" skinka och ost)
vanlig ost
rödlök
pumpakärnor
purjo
Äh, finns ju hur mycket som helst!
O så lite olika såser o hembakat bröd.
Recept 1
Pasta (penne eller skruv)
Grön pesto
Kyckling (skuren i små bitar)
Körsbärstomater, gurka, grönsallad.
(pastan och kycklingen kan gärna få vara ljummen)
Recept 2
Pasta (penne)
Grönsallad
Gurka
Rödlök
Paprika
Salami
Mozzarella (kan även ha feta eller halloumi)
Krutonger
Servera med en vitlöksdressing.
Denna sallad ska vara kall
Det lät jättegott!!
Nåt med bacon och soltorkade tomater tror jag det blir..
Vill gärna ha ännu fler tips!:)
Gärna tips på dressingar/vinegretter!
rukar i ha nån dressing på, eller är det bättre att alla får ta själv?
Det lät jättegott!!
Nåt med bacon och soltorkade tomater tror jag det blir..
Vill gärna ha ännu fler tips!:)
Gärna tips på dressingar/vinegretter!
rukar i ha nån dressing på, eller är det bättre att alla får ta själv?
Olika rostade nötter eller frön pinje solros BACON fetaost avocado sen tycker jag pastaskruvar är godasto penne absolut äckligast. Parmesan hårdkokt hackad äggvita
En urgod pastasallad är gnocci paprika kassler oliver majskorn crème fraise sweet chili sås o salt o peppar låter inte gott men det ÄR sjukt gott!!!
Rödlök
Jag bjöd mina i mammagruppen på denna pasta. Rostbiff , fetaost. Svarta o gröna oliver , ärtor, majs ,fjärilspasta , ruccola, kom inte på mera men ha lite vinegrett till och baugette blanda i vad du tycker
Ett bra tips är att satsa på en riktigt god ost om man nu vill ha ost i salladen.
Äkta grekisk fetaost (skippa salladsost)
Mozarella - finns även i små miniatyrbollar
Köp en god lagrad ost och gör tärningar av - skippa hushållsosten
Och skinka kan man också välja en med lite mer smak i och inte bara nån billig skivad vacumpackad. Köp tex lufttorkad skinka eller varför inte köra med lite rostbiff?
En variant på sallad:
Röd lök skivas riktigt tunt
Coctailtomater halveras
En god mozarella
hackad gräslök
Som pasta använder jag gärna farfaille (fjärilar)
nån stark korv tex chorizo som skivas i tunna tunna skivor
Ringla över lite god olivolja och rör ner 2 matskedar senap, strö över lite flingsalt och servera!
Ett bra tips är att satsa på en riktigt god ost om man nu vill ha ost i salladen.
Äkta grekisk fetaost (skippa salladsost)
Mozarella - finns även i små miniatyrbollar
Köp en god lagrad ost och gör tärningar av - skippa hushållsosten
Och skinka kan man också välja en med lite mer smak i och inte bara nån billig skivad vacumpackad. Köp tex lufttorkad skinka eller varför inte köra med lite rostbiff?
En variant på sallad:
Röd lök skivas riktigt tunt
Coctailtomater halveras
En god mozarella
hackad gräslök
Som pasta använder jag gärna farfaille (fjärilar)
nån stark korv tex chorizo som skivas i tunna tunna skivor
Ringla över lite god olivolja och rör ner 2 matskedar senap, strö över lite flingsalt och servera!
Jag brukar börja med att vispa i hop en dressing i botten på salladsskålen
5 dl CF
2 dl majonäs
1 msk curry
1 pressad vitlöksklyfta
sen har jag i
Pasta
isbergsallad
kyckling (gärna stekt med grillkrydda)
bacon
tomater
gurka
majs
rödlök
ost
äpple
morot finstrimlad
När vi gör den här kletiga sallladen så brukar vi köpa tortilla istället för vanligt bröd som vi lägger salladen i eller pita bröd..
Köpta krutonger är sjukt gott :0)
Jag brukar ha soltorkade tomater i också men det hade jag visst inte i detta recept. Sen är det så gott med eget vitlöksbröd till
http://mammamandala.wordpress.com/2010/01/23/kycklingpaj-blev-pastasallad-med-kyckling/
Fan att jag inte kommer ihåg exakt den pastasalladen jag gjorde efter inspiration av min mamma men den innehöll i vilket fall fetaost och kalla kokade rödbetor och det var sjukt gott. Att köpa rödbetor och koka själv tar tid men shit vad gott det är.
Kan iof bidra med den vi brukar göra hemma, enkel och god
penne eller fusilli vit fiberpasta
chorizo eller nån annan kryddig korv i halva slantar
tomat
fetaost
rödlök
salladsmix (fransk eller italiensk som man kan köpa på påse)
gurka
sen brukar jag blanda pastan med dressing, fast gör egen av olja, lite vatten och örtsalt för har aldrig nån mix hemma
Sen kan man ju ha i soltorkade tomater istället tex, och använda oljan från burken som dressing