• Dynah

Unga killar i vita skjortor & slips, vilka är dom?

Jag har sett två söta unga killar i vita skjortor och slips som går omkring i området där jag bor. Har fått för mig att de försöker värva till någon religion/sekt. De har dock aldrig ringt på hos mig. Vilka är de? Någon som vet?

• Svar på tråden Unga killar i vita skjortor & slips, vilka är dom?
  • Emmi27

Ibland ser man unga killar i stan, ser de ofta på T-centralen i Sthlm i kostymbyxor, vit skjorta och slips och ibland kavaj till och nån axelremsväska, ofta amerikaner eller så och vad jag förstått så är dom missionärer. Dom brukar ha nån sorts name-tag eller sån plastbricka också.

Vilka dina mystiska grabbar är vet jag inte, du får väl gå fram och fråga Skrattande

• JPKL

Är det inte dom som har en bricka på höger bröstficka där det står Äldste owens eller något sånt? Har iallafall fått för mig att det är jehovas efterhängare...

once up on a time there was a girl who believed in fairytales until someone broke her heart
  • k girl

De tillhör Jesu kristi kyrka av sista dagars heliga, eller mormoner i folkmun.

• Emmi27
    JPKL skrev 2011-08-15 09:28:54 följande:
    Är det inte dom som har en bricka på höger bröstficka där det står Äldste owens eller något sånt? Har iallafall fått för mig att det är jehovas efterhängare...
    Kanske är sånna jag sett på stan, vet inte vilken religion de tillhör men har hört att de missionerar. Men det brukar väl vara typiskt mormoner? Som Kjell föreslog. Fast iof, Jehovas missionerar ju också men just den där klädseln är lite speciell för de jag sett och låter liknande de som TS pratar om
  • JPKL

Fast jag åkte tåg med dom i tre år så har jag aldrig funderat på att fråga vad dom var för några, men nu blev jag allt lite nyfiken, haha.. Dom hade lika dan klädsel som du beskrev tidigare.. Och dom pratade bara engelska också, så förmodligen är det samma killar du och jag pratar om iallafall

once up on a time there was a girl who believed in fairytales until someone broke her heart
  • I Blackrose I
    Dynah skrev 2011-08-15 09:22:47 följande:
    Jag har sett två söta unga killar i vita skjortor och slips som går omkring i området där jag bor. Har fått för mig att de försöker värva till någon religion/sekt. De har dock aldrig ringt på hos mig. Vilka är de? Någon som vet?
    Brukar vara mormoner från USA/Kanada eller Jehovas vittnen.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne. Sa´di (Persisk poet)
  • Lavish

De brukar vara mormoner. Dom är ute för att missionera, de måste göra det som unga i deras religion.

• Queenie70

Mormoner. Ofta cyklar de och har ryggsäck också.

• Dynah

Men de är samma killar i samma område. Naturligtvis ska jag fråga nästa gång, men sist satt jag i bilen och hade ingen möjlighet att stanna.

• JPKL

Meddela gärna när du frågat

• Selfish Geene

ta chansen att prata med mormoner om ni får möjlighet!

Religionen bygger på hysteriskt underhållande mytologi (även med religiösa mått mätt), att den är relativt ny och har en fredlig och vänlig framtoning ger pluspoäng i min bok.

• Kimona

Vi hade en grupp sådana i Trollhättan och de var Jesu Kristi kyrka. De var där på besök från england och usa

• Kimona
    JPKL skrev 2011-08-15 09:28:54 följande:
    jo så stod det på de i THN fast det var inte Jehovas :)
  • Lavish
    Selfish Geene skrev 2011-08-15 16:41:07 följande:
    ta chansen att prata med mormoner om ni får möjlighet!

Religionen bygger på hysteriskt underhållande mytologi (även med religiösa mått mätt), att den är relativt ny och har en fredlig och vänlig framtoning ger pluspoäng i min bok.

Jag gjorde ett skolarbete om mormoner i högstadiet. Utanför deras tempel hade de en hög vass påle. Vi frågade vad den var till för. Dom sa att den var för att spetsa onda demoner som skulle anfalla kyrkan.

Lite senare visade dom bilder på sitt största tempel i Sverige. Utanför templet såg man en liknande vass påle, men den här gången stod det en snubbe längst uppe på den sylvassa toppen. Vi frågade vem det var. "Det är vår profet Mormoni"
  • Selfish Geene
    Lavish skrev 2011-08-15 16:48:32 följande:
    Jag gjorde ett skolarbete om mormoner i högstadiet. Utanför deras tempel hade de en hög vass påle. Vi frågade vad den var till för. Dom sa att den var för att spetsa onda demoner som skulle anfalla kyrkan.

Lite senare visade dom bilder på sitt största tempel i Sverige. Utanför templet såg man en liknande vass påle, men den här gången stod det en snubbe längst uppe på den sylvassa toppen. Vi frågade vem det var. "Det är vår profet Mormoni"
    Pålen måste vara fasligt effektiv, jag har hört att demon-problemet är nästintill obefintligt i sverige nuförtiden
  • pluppfamiljen

Mormoner om du trivs bra med derar fruar kan du ju följa med dem hem...  

Blivande 6 barns mamma
  • Kattdamen

Mormoner.

De är ganska roliga faktiskt. Har bjudit sådana på middag.

Svar på tråden Unga killar i vita skjortor & slips, vilka är dom?