• Anonym

Dricka kaffe och te när man är gravid?

Jag vet att för mycket kaffe och svart te kan öka mf-risk och göra det svårare att bli gravid men vet någon hur det är när man är i senare hälften av graviditeten, v.21 och framåt? Är det bara att hunka i sig kaffe el te som vanligt då el fortfarande förknippat med risker?

Dricker kanske 4-5 koppar svart te/dag vanligtvis.

• Svar på tråden Dricka kaffe och te när man är gravid?
  • Thylen

Man ska väl enligt "regelboken" intedricka mer än 3 koppar kaffe om dagen när man är gravid tror jag. :) har för mig jag läste det nånstans men har faktiskt ingen aning *svamlar*

• Ellieott

mer än tre koppar kaffe rekommenderas inte av livsmedelsverket. Antar att bebisen inte vill få så mkt koffein senare i graviditeten. Om det ökar missfallsrisken kanske det även ökar för tidig förlossning? Man vill ju inte direkt att bebisen ska komma i vecka 22 även om det inte räknas som "missfall" då.

För mig har det löst sig naturligt. Jag har gått från kaffeälskare till att avsky det pga graviditeten

• Sorbus
    Kaffe och svart te innehåller koffein, som i höga doser kan öka risken för missfall. När man är gravid bör man därför inte få i sig mer än 300 milligram koffein per dag. Det motsvarar antingen tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2 dl/kopp). Även coladrycker och energidrycker kan innehålla koffein.

www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/gravida/
  • Mamma matte hustru

Jag borde vara skadad mamma drack baljo med kaffe när hon väntade mig och jag drack väl fem koppar á 2 dl om dagen med mina.  Tycker man kan kläsa råden sen använda sitt förstånd istället.

• Mamma matte hustru

Däremot får man grym halsbränna av att dricka för mycket. Alt förvärra den man redan har

• Anonym (kaffe)

Jag har druckit mycket kaffe med första barnet samt nu med andra, har försökt att dra ner men har svårt för det

• Anonym

Det är ok att dricka
    3 koppar kaffe per dag
    ELLER
    6 glas cola
    ELLER
    6 koppar te
    ELLER
    koffeinfritt te hur mkt du vill.

Det är bara koffeinet som inte är bra i stora mängder, men 3 koppar kaffe per dag är okej. De flesta får inte missfall av kaffe heller, utan av helt andra anledningar.

Min mamma drack massor med kaffe med alla barnen OCH tog acetylsalicylsyra (hon fick det för läkaren) och vi fick inga men pga det. Fast vissa var rätt små som nyfödda dock men alla helt friska.

• Ria

Jag själv dricker kaffe, dricker typ 1 mugg om dagen. Tycker det är lite missvisande att skriva koppar, då det oftast dricks ur muggar som rymmer ca 2-3 dl.

Svar på tråden Dricka kaffe och te när man är gravid?