• Lundelus

Röd melatin och gul melatin SKILLNAD???

Hej
    Jag ska precis göra julgodis och man ska ha röd melatin i , men i affärerna hittar jag bara gul melatin
    Är det samma sak eller kan jag inte göra mitt julgodis då?

MVH Linda

• Svar på tråden Röd melatin och gul melatin SKILLNAD???
  • SVejsan

Vad är det som du ska göra?
    Funkar annat fruktpektin (CERTO) och socker kanske? Vet inte men enligt shenet:
    www.shenet.se/ravaror/pektin.html

Så är båda syltpektin dock med olika uppbyggnad:
    "Pektinämnena innehåller "olika pentosaner, hexaner samt ett antal metoxylgrupper". Sammansättningen lär vara mycket komplicerad och varierar med olika frukter. Pektinprodukter i handeln är standardiserade = tillsatta dextros eller annat till avsedd och jämn styrka. Geléringsmedel för hushållsbruk innehåller ibland det nödvändiga sockret eller så får man tillsätta det själv. Exempel::
    ? Certo fruktpektin: Citruspektin, socker 5 gram, citronsyra. Sockret gör att pektinet löses lättare.
    ? Röd Melatin: Pektin, karragenan, fruktkärnmjöl (E 410), natriumbensoat, kaliumsorbat. Kräver inte tillsats av socker."

Kommentar om skillnad:
    Kaliumsorbat ingår i gelémedlet Röd Melatin (tillsammans med natriumbensoat och förtjockningsmedlet pektin) som kan användas utan sockertillsats. Gul Melatin (med bensoesyra) är däremot ett rent konserveringsmedel som vid hemkonservering kräver sockertillsats. (stod under www.shenet.se/ravaror/kaliumsorbat.html )

Vilket recept gäller det så kanske vi har koll på alternativen (hur vi gör själva)

• Lundelus

Tack för hjälpen svejsan

Jag ska göra marmelad:

2 dl koncentrerad saft
    1.5 dl vatten
    5 dl socker
    1 påse röd melatin
    hushållsfärg
    strösocker till garnering

Blanda 1 dl socker med melatinet
    saft vatten och resten av sockret blandas och stölls i micron. Full effekt i 4 min
    Ta ut och rör om koka 3 minuter till

Ta ut och rör i melatinblandningen
    koka 2 min till
    häll i hushållsfärg

häll i en form å låt stelna, skär i bitar eller ta ut med pepparkaksnått och doppa i socker

förvara i kylen

Vet inte om jag kan göra så med gul melatin?

• SVejsan

Har du Certo hemma i skåpen eller i affärerna så verkar det gå att ersätta med detta:

www.allergisidan.com/godis.htm

2 dl outspädd juice, ex äpple, päron, vinbär
    2½ dl vatten
    5 dl socker
    1 påse certo fruktpektin (natuligt geleringsämne från citrus)

Garnering: Strösocker

Koka upp juice och vatten i en kastrull. Blanda fruktpektinet med 1 dl av sockret och rör ner i kastrullen, låt koka en minut. Tillsätt resten av sockret och koka ytterligare några minuter, tills sockret löst sig. Skumma om det behövs. Häll i blandningen i en form (15x25) och låt stå svalt i ca 3 timmar. Skär i bitar och doppa i socker.

(Svejsans kommentar: borde gå att ersätta juicen mot saft...)

Gul Melatin verkar ju vara enbart ett konserveringsmedel och inte ett pektin, Vad står det på påsen? Någon annan som vet?

• Lundelus

Det står geleringspulver som går att använda till marmelad och gele
    och att melatinet alltid ska tillsättas före sockret

Tack för all hjälp, jag tänker prova att göra som man ska fast med gul istället för röd
    Går det inte så går det inte, då får jag köpa certo och prova med det

Kram Linda

• sweetpea

Jag har också grubblat på det där, när Pektinet som det stod att man skulle ha i receptet var slut i affären. Jag köpte gul melatin, eftersom det stod för gele på påsen, men jag har inte provat än, så jag vet inte hur det gick!

Svar på tråden Röd melatin och gul melatin SKILLNAD???