• flying

Mctoast med skinka under graviditeten?

Jag är gravid och undrar om det är okej att äta McToast under graviditeten? Jag älskar nämligen McToast, men kom att tänka på att skinkan den innehåller kanske inte är varmrökt? Tittade på McDonalds hemsida och därstår det bara att den rökta skinkan innehåller skinkbitar och rökarom, men inget ang. den är varm- eller kallrökt. I toasten är den ju förvisso upphettad, men man vet ju inte om den är över 70 grader. Är det någon som vet? Någon annan som ätit McToast när de varit gravida?
    Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Mctoast med skinka under graviditeten?
  • Mela78

Ingen fara, ät på du. Den är uppvärmd tillräckligt mycket.

• La Lola

Rökarom?
    Låter ju nästan som om det är vanlig kokt skinka som de mixtrat lite med.....

Jo, den upphettas säkert till riktigt het för jag natar att det är ost på den som smält?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2011-08-15 16:28:47 följande:
    Rökarom?
    Låter ju nästan som om det är vanlig kokt skinka som de mixtrat lite med.....

Jo, den upphettas säkert till riktigt het för jag natar att det är ost på den som smält?
    antar tom*
  • Smukke

Jag har ätit massa, lillen i magen mår fortfarande bra :D

• flying

Tack för era svar! Mailade SLV för att höra efter mer ang. kallrökt, varmrökt och skinka med rökarom. Detta svar fick jag:

Du nämner även att du har svårt att se skillnad på olika sorters skinka. Men det går att skilja mellan kallrökt och varmrökt/kokt skinka då de skiljer sig både i utseende och konsistens. Varmrökt/kokt skinka är ljusrosa, matt i färgen och med lite ”spröd” konsistens medan den kallrökta skinkan är mörkrosa-brun, lite glansig och betydligt ”segare”.
    Om det står att skinkan är rökt och att den innehåller rökarom så är den rökt i återskapad kondenserad rök. Kort sammanfattat går det till såhär; Rökarom framställs ur utvalda träslag och genom s.k. pyrolys bildas en rökgas. Genom att kyla rökgasen får man en vätska som renas från oönskade ämnen. Detta rökkondensat trycks ur dysor ut i en rökkammare, förångas och omger livsmedlet på samma sätt som vid vanlig rökning. Rökning är en konserveringsmetod i sig varför skinkan inte behöver kokas innan.
    Om det däremot bara står rökarom och inte att den är rökt kan den vara behandlad på annat sätt. Det bästa är att kontakta tillverkaren för att få veta exakt hur den är tillverkad.

Blev inte så mycket klokare efter det. Men det verkar i a f som att skinka med rökarom kan vara behandlad på olika sätt. Potentiellt skulle McDonalds skinka alltså vara kallrökt. Toasten är ju dock varm och osten har smält, men man vet ju inte om de kommer upp i 70 grader för det (fast det borde den kanske göra...).

• La Lola
    flying skrev 2011-08-16 16:29:17 följande:
    Tack för era svar! Mailade SLV för att höra efter mer ang. kallrökt, varmrökt och skinka med rökarom. Detta svar fick jag:

Du nämner även att du har svårt att se skillnad på olika sorters skinka. Men det går att skilja mellan kallrökt och varmrökt/kokt skinka då de skiljer sig både i utseende och konsistens. Varmrökt/kokt skinka är ljusrosa, matt i färgen och med lite ”spröd” konsistens medan den kallrökta skinkan är mörkrosa-brun, lite glansig och betydligt ”segare”.
    Om det står att skinkan är rökt och att den innehåller rökarom så är den rökt i återskapad kondenserad rök. Kort sammanfattat går det till såhär; Rökarom framställs ur utvalda träslag och genom s.k. pyrolys bildas en rökgas. Genom att kyla rökgasen får man en vätska som renas från oönskade ämnen. Detta rökkondensat trycks ur dysor ut i en rökkammare, förångas och omger livsmedlet på samma sätt som vid vanlig rökning. Rökning är en konserveringsmetod i sig varför skinkan inte behöver kokas innan.
    Om det däremot bara står rökarom och inte att den är rökt kan den vara behandlad på annat sätt. Det bästa är att kontakta tillverkaren för att få veta exakt hur den är tillverkad.

Blev inte så mycket klokare efter det. Men det verkar i a f som att skinka med rökarom kan vara behandlad på olika sätt. Potentiellt skulle McDonalds skinka alltså vara kallrökt. Toasten är ju dock varm och osten har smält, men man vet ju inte om de kommer upp i 70 grader för det (fast det borde den kanske göra...).

Osten har smält. Då är den upphettad.
  • watership down

över lag är all "finare" skinka av den kallrökta sorten. samma sak med ostarna, de finare godare är de man inte får äta... tror inte donken använder sig av några exklusiva råvaror ;)

• listo

Det skulle förvåna mig EXTREMT mycket om donken använde sig av kallrökt skinka i sin McToast, eftersom kallrökt skinka i regel betraktas mer som en delikatess och inte sällan är betydligt dyrare än kokt/varmrökt skinka.

För övrigt är ju toasten, som flera andra redan sagt, ordentligt uppvärmd. Det finns alltså sannolikt ingen som helst anledning att oroa sig över McToast. Käka på.

Nämen det ÄR så. Jag hörde det av en som hade hört det på FL...
Svar på tråden Mctoast med skinka under graviditeten?