• Kimmice

Hur gör ni med tomten?

Jag har en liten fundering.
    Hur gör ni andra med tomten?
    Jag minns ju själv att jag fick tro på tomten när jag var liten, men att han aldrig riktigt kom.
    Någon släktträff en man i gummimask, ett annat år min kompis som klädde ut sig för mina småsyskon och en gång min styvpappas kompis som kom med paket.

Min son fyller 3 nästa vår, och de senaste åren har jag börjat uppskatta julen så mycket. Jag vill göra den så mysig det bara går. Men hur gör man med tomten?
    Har ni någon som klär ut sig, paket som lämnas utanför, någon släkting som brukar ta hand om det eller struntar ni helt enkelt i det?
    Jag är bara nyfiken för själv skulle jag nog känna mig elak tror jag, att låta någon klä ut sig för min son. Men samtidigt vill jag att han skall få tro på tomten och känna lite av mystiken kring jul.

När jag var liten lämnade min mamma en 'Nissepåse' på våra rum natten till julafton. Så när vi vaknade fick vi leta, och hittade en liten presentpåse men några små leksaker, pyssel och en liten chokladtomte eller så.
    Det gjorde jag för min son förra året, han förstod nog inte mycket men tror han fick känslan av något speciellt så fort han vaknade. Glad
    Sedan efter Kalle Anka och julklappsöppning brukade min mamma 'hitta' en säck med julklappar från tomten utanför ytterdörren, eller i trapphuset som innehöll varsit paket från tomten. (Oftast saker som mamma aldrig skulle köpa för de var ju för dyra)
    Men snälla berätta gärna hur ni gör hemma hos er, skulle vara roligt att läsa!

(Ber om ursäkt för att jag nu kommer starta en tråd om Julen mitt i sommaren... men jag gör inte mycket annat just nu än funderar och planerar inför framtiden)   

• Svar på tråden Hur gör ni med tomten?
  • MammaMia88

Hemma hos oss är det min far som klär ut sig till tomte, att min fyraåriga dotter förstod direkt att det var morfar gör inget...hon tyckte det var jättekul ändå Så hon vet att tomten "inte finns", men julen är ändå väldigt speciell för henne och hon pratar om den titt som tätt!  

• Mogika

Vår dotter fyller 4 i år, och vi kände att det va först förra julen som hon förstog mer av vad som hände och så.
    På morgonen så får hon paket i julstrumpan vid sängen och det tror jag vi sa att det var från tomtens nissar eller nåt sånt..
    Min svåger klädde sen ut sig till tomte, kom efter Kalle och lämnade en säck med klappar, pratade lite med henne och gick sen.
    Dottern tänkte inte ett dugg på att det va nån som saknades.

Jag tycker att hon ska få tro på tomten och så länge vi har nån som vill ställa upp och klä ut sig så är det bara toppen!

Stolt mamma till Wilda och med broster i magen!
  • Krumpy

Bra trådstart! :) Jag älskar julen, pratar gärna om den året runt.
    Men av någon oförklarlig anledning köper jag gärna julklappar den 22-23 december... Obestämd

Min dotter fyllde fyra år i somras, så hon var alltså tre i julas.
    Jag gjorde så här. Jag sa till henne att pappa skulle gå iväg och köpa något, men hon hörde
    knappt. Hon var fullt upptagen med farbror osv.

Så jag gick in på toaletten och låste dörren och klädde raskt på mig tomtedräkt med kudde
    som utfyllnad vid magen, mask med skägg givetvis. Sedan såg jag till att dottern inte var
    i närheten och så smög jag ut ur lägenheten.

Sen körda jag hela rutinen, knackade på dörren och ho, ho, ho. Julklappsutdelning och hela
    faderullan och min dotter såg på mig (jultomten) med stora häpna ögon.

Utmaningen blir nu detta året, när hon är fyra :) Jag kanske ska låta någon annan spela jultomte.

Och jag tycker det är SJÄLVKLART att riktigt små barn ska få lov att tro på tomten!!! Om det finns någon
    här som tycker tvärtom, fy på er! Kan inte barnen få lov att ha något sådant fint som besök av
    jultomten och allt därtill??

• Supermamman71

Vi har tomte på jul och tyvärr har ju jag då drabbats 2 julnar på raken att vara tomte :)
    Vi tar vad som finns tilhands med vem som är tomte. Förr var det alltid min pappa men numera sitter han i rullstol så vi får turas om att vara och så länge barnen är små så förstår de ej heller. Vi är ju även en stor familj och försvinner en vuxen så märks det knappt i röran som är på jul..
    Nej man ska behålla mystiken kring tomten så länge man kan. fast även de barn som ej tror fortfarande tindrar med ögonen och väntar med spänning på tomten :)

• Nyfiken gul

vår 3-åring genomskådade tomten, han insåg att det var pappa, men tomte tänker vi fortsätta att ha ändå så länge det finns nån som uppskattar det.

min make eller min svåger turas om att vara tomte.

Vi gör det av tradition då svärfar som alltid annars var tomte numera är avliden, så vi gör tomten till minne av honom helt enkelt och då får han hänga med så länge min man och svåger tycker det känns okej,

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • kellikopter

Jag tror det är lättare för barn att tro på tomten om ingen kommer och klär ut sig. När jag och mina syskon var så hade vi ingen som var tomte, och jag tror att det är mycket roligare och blir mer mystiskt för barnen. När man vaknade fick man kolla i julstrumpan och där var presenter från föräldrarna och tomten. Sen skulle man självklart ut och kolla om tomten druckit och ätit av det man ställt ut på altanen. Vi har också alltid fått öppna våra julklappar på morgonen, inte alla men en del :)

• mamma till tre busungar

Vi har kört stenhårt på att tomten finns! Vår 8-åring har börjat tveka lite dock....

Vi kör utklädd vän som kommer med klappar men någon gång har tomten varit där under natten (när vi inte fått tag på bra tomte!). 

• Kimmice

Åh vad glad jag blir att folk svarar, och nej det är nog sant att även om de skulle genomskåda det så är det ju en rolig sak.
    Tror min mamma någon gång sade att ibland är ju tomten så upptagen så någon får klä ut sig och hjälpa honom lite eller så...
    Tror helt enkelt inte jag funderade på det själv så mycket förrän jag fick barn. Nu helt plötsligt blir det en stor grej att planera och få till julen så bra som möjligt. ^^
    Tror inte vi har någon som kan klä ut sig här... i alla fall inte i år. Så funderar på att låta pojken hitta några paket utanför ytterdörren eller så. Men skall helt klart fundera på någon kandidat tills framtiden!

• charlie och novas mamma

Vi har någon släckting som klär ut sej till tomte och barnen har inte märkt något ännu :) Dom tror fullt ut på tomten och tycker det är super kul när han kommer och sonen skickade sina nappar till honom nu i sommar  när han slutade med den =)
    Barnen är snart 4 och 5 år =) 

• cosinus

Hos är inte någon som barnen känner tomte, vi brukar byta med grannarna så att typ deras farfar/morfar/morbror eller nåt liknande är tomte hos oss och så går barnens morfar/farfar över till dem.

Sen är vi noga med att bara ha lösskägg och luva och ingen mask för att maskar ser inte verkliga ut framförallt inte kring ögonen.

Dottern är 7 och hon har fortfarande inte knäckt gåtan, fast jag tror inte hon vill heller :) Killarna som är 3 och 5 har inte ens varit nära att förstå.

• Shasti

Jag har talat om för min dotter från början att tomten är en sago/låtsasfigur som man leker att den ger presenter på julen. Men egentligen ger man presenter till varandra. Hon blir precis lika glad för julklapparna ändå och jag tycker det känns fel att "lura" henne, även om det har ett gott syfte. Jag tycker det finns tillräckligt med mystiska saker i världen utan att man behöver hitta på några, särskilt när man är barn.

• skoladan

Varför ska man lura i ungar att det finns en tomte? Idén med tomte är totalt ologisk.  Man ska ju annars inte ljuga för barn, eller lura dom. Varför är tomten en OK grej att hitta på och lura barn med? Låt nån klä ut sig till tomte, men låt det vara jättetydligt vem det är. Barnen tycker det är roligt även om dom tydligt ser vem det är. När barnet är 6-7 år kan barnet själv får vara tomte.
    Jag låter ett av de större barnen få läsa på paketen och sen får ett av de yngre dela ut paketen till respektive mottagare.

• Anne69

Vi har haft tomte sen barnen kom Jättekul.....men jag tror inte att det kommer att vara så länge. 5-åringen frågar redan om figurer typ Bamse, Mumin, Nicke Nyfiken är såna som har klätt ut sig. Och vi har svarat jakande på det - kändes lite märkligt om vi skulle ha svarat att Mumin fanns på riktigt..... Så jag är inte säker på att hon köper detta med tomten så länge till. Men vi kör på tills det är helt genomskådat och lite till. Jag tror att vi hade tomte långt upp i åren.

• Charlie Bravo

Vi har alltid haft tomte. Också långt efter det at jag och min syster blev stora. Tomten är mer som en happening på julafton. Lite spex och ett lite mindre högtidligt sätt att dela ut julklapparna på. Har själv varit tomte de senaste åren, men grabben på 5 år började nog ana ugglor i mossen förra julen. Tror han har genomskådat det, men är nog likgiltig så länge han får sina julklappar.

• Isabelle08

Min tjej är tre år och jag lägger en speciell julstrumpa fylld med frukt, lite godis och julklapp vid sängen som hustomten har lagt där.

Sedan själva julklapparna de lägger jag fram under granen dan innan julafton när tjejen har gått och lagt sig, så när tjejen vaknar på julaftonsmorgon så är granen tänd och alla klappar ligger därunder. ..men tomten hade så bråttom så han hann inte stanna eftersom de är många snälla barn därute som ska ha klappar = ).
    Klapparna öppnas efter maten och till Kalle Anka.

Det var kanske först förra julen när hon var två år som hon undrade över tomten och paketen, men jag tänker hålla på traditionen.

Barn är rätt smarta så en tomtemask med pappas röst eller annan släkting lär avslöjas snabbt..tänker jag...vilken besvikelse.

• Spexig

I julas fråade vi vår treåring omm hon ville att tomten skulle komma in med paketen, eller om hon ville att han skulle lämna dem till mamma o pappa, så vi kunde lägga dem under granen. Hon valde det senare alternativet Ska bli spännande att se hur hon gör i jul.

• Isabelle08
    skoladan skrev 2011-08-18 02:16:27 följande:
    Varför ska man lura i ungar att det finns en tomte? Idén med tomte är totalt ologisk.  Man ska ju annars inte ljuga för barn, eller lura dom. Varför är tomten en OK grej att hitta på och lura barn med? Låt nån klä ut sig till tomte, men låt det vara jättetydligt vem det är. Barnen tycker det är roligt även om dom tydligt ser vem det är. När barnet är 6-7 år kan barnet själv får vara tomte.
    Jag låter ett av de större barnen få läsa på paketen och sen får ett av de yngre dela ut paketen till respektive mottagare.

Jag tycker inte man lurar sina barn att låta de tro att det finns en tomte. Det är nästan samma sak med varför vi firar jul över huvudtaget..finns ju inget bevis på att Jesus och Gud finns heller...då lurar vi barnen också när vi förklarar för barnen om kristendomen och Jesu födelse. Nä, det är klart att barnen ska få tro på tomten. Det behöver inte betyda att pappa eller annan kommer iklädd i en billig tomtemask från ICA = ). Finns andra sätt. Det e´mysig med jul, men visst vi firar den på olika sätt självklart.
  • Halmstadtjejjen

Vi har alltid haft tomte!
    Mammas underbara kusiner har ställt upp och varit fantastiska tomtar verkligen! Både min 5 och 6 åring tror fullt och fast på tomten och eftersom tomten är folk de inte träffar annars så känner han inte igen dem!
    Vår tomte har alltid skägg, men ingen plastmask- de ser bara hemska ut!
    Det brukar sitta lappar på anslagstavla i mataffärer osv om folk som erbjuder sig vara tomte för några hundra. Absolut att det hade vart alternativet om jag inte haft andra som kunde vara det!
    Julen hos oss firas med min mamma, mina tonåriga bröder, syrran och hennes dotter samt vår lilla familj.
    Barnen hade absolut märkt om någon fattades! :)

• Kazeer

Hemma hos oss finns det ingen tomte Barnen är med och lägger julklapparna under granen och sedan delar någon av oss vuxna ut julklapparna efter Kalle.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Shasti
    Isabelle08 skrev 2011-08-19 20:20:52 följande:
    då lurar vi barnen också när vi förklarar för barnen om kristendomen och Jesu födelse.
    Ja det är klart man gör, såvida man inte säger "vissa trot att si och så finns och har hänt, men andra tror inte på det". Då säger man som det är.
Svar på tråden Hur gör ni med tomten?