• Okändgäst

Förväntas det att man bjuder på mat vid dop?

Vi ska snart ha dop och det kommer att vara kl 12. Förväntar man sig att man ska få mat och kaffe och kaka?

Hade egentligen bara tänkt bjuda på kaffe och tårta o småkakor, men så var det en vän som sa att ska ni inte ha mat med.

• Svar på tråden Förväntas det att man bjuder på mat vid dop?
  • Anneli68
    Okändgäst skrev 2011-08-15 18:51:20 följande:
    Vi ska snart ha dop och det kommer att vara kl 12. Förväntar man sig att man ska få mat och kaffe och kaka?

Hade egentligen bara tänkt bjuda på kaffe och tårta o småkakor, men så var det en vän som sa att ska ni inte ha mat med.

Jag har haft 4 st barndop genom åren, och jag har bara bjudit på fika. Släktingar som kommit längre ifrån har senare hemma "privat" fått mat.
  • La Lola

Det beror på tiden tycker jag.

Vid 12 skulle jag bjuda på nån lättare lunch eller bröd med olika pålägg kanske.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Karolinan01

Man bjuder på det man kan/vill bjuda på. Ni kan väl låta det framgå i inbjudan att ni bjuder på kaffe/tårta/kakor. På så sätt undviker ni att gästerna kommer utsvultna.

På de dop jag varit bjuden till har det oftat serverats smörgåstårta, matigare smörgåsar/sallader innan tårtan och kaffet. Allt beror på vilka ambitioner ni har. Jag hade varit mer än nöjd mer ert arrangemang!

• Nina 566

Om man har dop runt lunch så tycker jag att man ska/bör bjuda på tex smörgåstårta eller paj osv. Sedan "bullfika".

Det blir nog väldigt hungriga gäster om man "bara" bjuder på kaffe/fika osv.

Om ni inte vill bjuda på mat så ha dopet senare i så fall.

• niagara

dop vid 12=lunch. Jag hade def räknat med ex smörgåstårta el dyl.
    dop kl ex 15=fikatime. Jag hade kallt räknat med "bara" tårta..

• Vildand

Bara om det står i inbjudan.

• Okändgäst
    Vildand skrev 2011-08-15 19:18:32 följande:
    Bara om det står i inbjudan.

Hade tänkt skriva kaffe och tårta efteråt. Men vi har varit på dop där det står så och fått mat ändå.
  • Fridayyy

Om man har dop kl 16 då? Förväntar sig gästerna mat då också`?

• Okändgäst
    Fridayyy skrev 2011-08-16 15:46:44 följande:
    Om man har dop kl 16 då? Förväntar sig gästerna mat då också`?

Bra fråga. Jag hade inte förväntat mig mat då heller utan skulle ha ätit en bra lunch och ett stadigt mellanmål till barnen.
Svar på tråden Förväntas det att man bjuder på mat vid dop?