• mittenavapril

ipad = Internet.... kan nån förklara hur det funkar?

Okej, jag går i tankar om att införskaffa en Ipad. ska inte använda den till något avancerat utan för att ha lite spel till dottern och surfa/titta på film för min del (ladda hem lite appar?!?)

Nu till frågan om denna Ipad, hur kopplar jag upp en sån trådlöst hemma? behöver jag fixa routher mm? funkar det på samma sätt som med datorn?

räcker det med version 1 på Ipad eller måste man ha Ipad2? jag som är nybörjare alltså. Jag har inte ens en smartphone.

• Svar på tråden ipad = Internet.... kan nån förklara hur det funkar?
  • Sapato

Antingen köper du en som du använder med wifi eller så köper du ett simkort med internet och sätter i så kan du ta med den ut och ha internet.

Gå till en butik(tex tre) och hör efter vad de säger.

• mittenavapril
    Sapato skrev 2011-08-15 21:55:45 följande:
    Antingen köper du en som du använder med wifi eller så köper du ett simkort med internet och sätter i så kan du ta med den ut och ha internet.

Gå till en butik(tex tre) och hör efter vad de säger.
    Och vad är wifi?
    jag har internet hemma och vill ju kunna köra på samma....
  • Lena

Har du trådlöst internet behöver du inte göra något för att det ska funka med ipaden. ipad2 har bättre skärm än ettan iaf, det kan vara skönt vid filmtittande.

• Lena
    mittenavapril skrev 2011-08-15 22:01:50 följande:
    Och vad är wifi?
    jag har internet hemma och vill ju kunna köra på samma....
    wifi är trådlöst nätverk. ansluter du till internet via kabel eller trådlöst hemma?
  • katalysator

Wifi = trådlöst nätverk. Du kan ha det hemma, men du behöver en wifi-router. Kan du köpa för ett par hundralappar på vilken teknikaffär som helst, så pluggar du in nätverkskabeln i den så har du trådlöst internet hemma.

Jag är säker på att den allra billigaste formen av ipad 1 kommer att räcka jättebra för dig :) (Den räcker gott och väl till allt jag vill göra, och då ser jag mig själv ändå som en ganska avancerad appleanvändare som kombinerar plattan med både iphone och macbook). 

• mittenavapril
    Lena skrev 2011-08-15 22:03:12 följande:
    wifi är trådlöst nätverk. ansluter du till internet via kabel eller trådlöst hemma?
    Kabel, får aldrig trådlöst att funka....
  • Lena
    mittenavapril skrev 2011-08-15 22:07:52 följande:
    Kabel, får aldrig trådlöst att funka....
    Har du något hemma som kan fungera som en trådlös accesspunkt?
  • mittenavapril
    katalysator skrev 2011-08-15 22:04:47 följande:
    Wifi = trådlöst nätverk. Du kan ha det hemma, men du behöver en wifi-router. Kan du köpa för ett par hundralappar på vilken teknikaffär som helst, så pluggar du in nätverkskabeln i den så har du trådlöst internet hemma.

Jag är säker på att den allra billigaste formen av ipad 1 kommer att räcka jättebra för dig :) (Den räcker gott och väl till allt jag vill göra, och då ser jag mig själv ändå som en ganska avancerad appleanvändare som kombinerar plattan med både iphone och macbook). 
    Ookej, tack låter ju billigare för nog är de dyra.  HUr jag än gör får jag aldrig trådlöst att funka för mig, borde inte vara nåt problem, men jag blir galen för jag fattar aldrig nåt om detta förbaskade nät
  • mittenavapril
    Lena skrev 2011-08-15 22:09:44 följande:
    Har du något hemma som kan fungera som en trådlös accesspunkt?
    vad är det för nåt?
  • Lena
    mittenavapril skrev 2011-08-15 22:10:57 följande:
    vad är det för nåt?
    Det är en liten låda som skickar ut trådlösa signaler som man kan koppla sig mot, ett vanligt billigt märke är d-link.
  • katalysator

Har du någon teknikkunnig vän som skulle kunna komma över och hjälpa dig sätta upp ett trådlöst nätverk, i utbyte mot en middag? För den som har koll tar det inte mer än en kvart att fixa allt! 

• mittenavapril

Jag har eN d-link liggandes, men vette tusan hur det funkar, för när jag försökte gick det inte. Har tyvärr ingen it-hajjare... får väl försöka igen...... men alltså, om jag får ett trådlöst nätverk att funka så kan jag surfa med en platta på det? Utan att jag behöver fixa nåt alls+ eller vad måste plattan innehålla när jag köper den?

• katalysator

Alla versioner av ipad kan surfa på trådlöst nätverk, den måste inte innehålla något extra. Allt du behöver är att ha ett trådlöst nätverk hemma (eller på ett café, på jobb, i skola, etc.). Det enda man behöver göra är att gå in i menyn och välja vilket nätverk man ska ansluta till (och skriva in lösenordet om du vill ha ett sådant på ditt nätverk) så funkar allt sen.

Sedan finns det den lite dyrare versionen av ipad som innehåller 3G, det innebär att du kan köpa mobilt bredband (kostar extra varje månad) och alltså surfa med den även på ställen där det inte finns ett trådlöst nätverk.

• mittenavapril

Okej, tack, lite klarare nu.

En annan fråga, jag har kollat i nätbutiker och hittar bara Ipad2 i deras lager, har Ipad1 slutat att säljas i butik? Vill inte köpa privat...

• Korsriddaren
    mittenavapril skrev 2011-08-16 12:06:54 följande:

Okej, tack, lite klarare nu.

En annan fråga, jag har kollat i nätbutiker och hittar bara Ipad2 i deras lager, har Ipad1 slutat att säljas i butik? Vill inte köpa privat...

Eftersom iPad2 är den senaste, så är det troligt att man inte längre har kvar några iPad1 att sälja. Inte konstigare än så. Glad

www.prisjakt.nu/produkt.php
  • mittenavapril
    Korsriddaren skrev 2011-08-19 01:01:56 följande:
    Eftersom iPad2 är den senaste, så är det troligt att man inte längre har kvar några iPad1 att sälja. Inte konstigare än så. Glad

www.prisjakt.nu/produkt.php?p=840632
    jodå, det fanns, har nu köpt en Ska bara fixa trådlöst här hemma så jag kommer igång. Ipaden har 3G just incase
  • Korsriddaren
    mittenavapril skrev 2011-08-19 20:26:39 följande:
    jodå, det fanns, har nu köpt en Ska bara fixa trådlöst här hemma så jag kommer igång. Ipaden har 3G just incase
    Härligt, lycka till! Glad
Svar på tråden ipad = Internet.... kan nån förklara hur det funkar?