ni som arbetar/arbetat på förskola!! får man säga dagis och dagisfröken?
Som rubriken lyder. Varför tar alla så illa upp för att man kallar det dagis? Säger ni alltid "renhållningsarbetare" till sopgubbar och kock eller köksa till mattant?
Som rubriken lyder. Varför tar alla så illa upp för att man kallar det dagis? Säger ni alltid "renhållningsarbetare" till sopgubbar och kock eller köksa till mattant?
Jag säger förskola för det mesta men ibland vet små barn inte vad det är och då säger jag dagis
Jag får inte säga dagis för min 3-åring, "förskola heter det mamma". Så jag antar att de inpräntar det på dagis.
Jag rättar inga barn och föräldrar, men kallar inte mitt jobb för dagis, inte ens mär jag pratar med barnen. 4 år på högskola, jag vill att det ska synas i min titel. Dessutom benämns det bara som förskola i läroplan, skollag, etc etc. Jag tycker att man ska använda rätt begrepp. Det jämförs ofta med städare och sopgubbe - men ser ni inte - det är också lågstatusyrken!
När jag läste till förskollärare fick vi höra av alla lärare, ofta ofta ofta, att vi under INGA omständigheter skulle kalla oss själva för dagisfröknar eller säga att vi jobbade på dagis.
Detta för att vi alla skulle arbeta hårt på att ge yrket högre status och därav bättre löneutveckling. Vi var pedagoger och vi jobbade på förskolor.
Jag reagerar inte alls om/när någon säger dagis eller fröken. Jag säger förskola själv eftersom det faller sig naturligt nu när jag utbildar mig. Orden förskola används ju flitigare än ordet dagis under studietiden.
Säger alltså förskola till mina barn, hade aldrig korrigerat barnen om dom hade sagt dagis, häller inte på min praktikförskola eller i framtiden, min arbetsplats.
Alla dessa som blir förbannade när någon säger ordet dagis eller fröken låter som dom är med i en sekt eller nåt...
JAg har faktiskt sagt dagis själv ända tills nu. Nu är arbetsledningen osv väldigt "på" om att vi måste få hela sveriges befolkning att säga förskola, så jag håller på att försöka "vänja av mig". Men jag har svårt att se att det skulle göra någon skillnad faktiskt. Läkarna tjänar ju massor fast jag säger till barnen att vi ska till doktorn... Och inte har väl städerskan fått upp lönen bara för att hon döptes om till hygientekniker? Men förskolepersonalen är faktiskt de enda jag vet som tar så illa vid sig...
Doktor är ju ett ord med hög ststus. Lågstatusyrken har dumma titlar, dagisfröken och sopgubbe...
I dont care. Jag kan gå med på att man ska försöka säga förskola i offentliga sammanhang. Men vad spelar det för roll? Så länge folk vet vad man menar liksom.
NU jobbar jag ju inte innom detta området, men måste så citera en kompis till mig som är förskolelärare/dagisförken när vi pratade om det här.
Då sa hon" det spelar ingen roll vad du säger, dagis eller förskola, för det ligger inte i namnet, Huvudsaken är att föräldrarna och barnen VET vad jag gör, inte att de säger rätt ord". Det viktigaste är att de uppsaktar det jag gör, inte att de istället lägger vikten vid att kalla mig rätt sak"
Tycker det var bra sagt
Dagis och dagisfröken går alldeles utmärkt.
Men vadå sopgubbe är ju ett välbetalt yrke! Bättre än ex. sjuksköterska. Och det är väl ingen som "ser ner" på en sopgubbe, mattant eller dagisfröken mer än på en renhållningsarbetare, köksa eller sopgubbe?
Jag säger förskola när jag talar med vuxna, dagis när jag pratar med barnen. Mkt för att i våra böcker står det inte att "Nu ska halvan gå till förskolan" eller "Emma börjar på förskola" utan det står dagis.
Välbetalt kanske, men knappast någon status.
Får och får, visst får man. Jag föredrar förskola, helt enkelt för att dagis = daghem och det är verksamhetsmässigt ganska vitt skilt från förskolan. Förskola är helt enkelt det korrekta och jag har svårt att förstå att man så hårdnackat vill hålla fast vid nåt som inte stämmer. Men jag ställer knappast till nån scen om nån säger dagis eller trycker ner förskolans läroplan i halsen på dem. Jag säger genomgående förskola själv, även om den jag pratar med säger dagis. Samma med dagisfröken, jag tjaffsar inte emot när nån säger det men jag säger själv förskolepersonal... Eller förskollärare eller barnskötare eller pedagog bara om jag vet vet deras utbildning/titel.