• Svar på tråden Fruktansvärt, läs snälla!
  • LängtarEfterDiig

Ååh fy va hemskt Rynkar på näsan

• Chazz Michael Michaels

Herreminjävlajesus. Kokar av ilska när jag läser sådant. De där socialmänniskorna skulle ju ha rejält med stryk (säger jag vad jag verkligen tänker blir jag nog avstängd).

• LängtarEfterDiig

Asså jag kan inte fatta att det kan gå till såhär i verkligheten. Låter som en jävla film

• Anonym (ts)

Allting låter så otroligt att man bara tar sig för pannan, men killen har ju gått ut med foto och alla uppgifter, samt att han mer än gärna ser att media granskar det.
    Tydligen har det skrivits lokalt om detta i Filipstad, men det har i princip stannat där.
    Helt vidrigt... 

• Anonym (ts)

"En del av det som sägs på tråden kan jag bekräfta. Jag ligger bakom JO anmälan som det hänvisas till och är förvånad att JO spenderar 10 sidor på att frita alla från ansvar. Barnen omhändertogs med nationella insatsstyrkan och vid förfrågan hos polisen varför man använder den metoden att gripa en 11 årig flicka och en 14 årig pojke och deras far så svarade polisen att de måste få praktik.
    Jag kan bekräfta att barnen satt olagligt frihetsberövade på Folåsa. Det fanns ingen möjlighet att få kontakt med dem och endast genom domstol lyckades vi få psykolog att besöka dem. Bilderna som Daniel påstår är tagna på Folåsa har tagits där och att barnen verkligen mådde så dåligt som bilderna visar. De restriktioner som Daniel säger att de hade på Folåsa kan jag också verifiera. Jag kan också säga att barnens advokat, som jag inte vill namnge, inte brydde sig alls. 
    Jag har också lämnat in fler anmälningar till JO i ärendet, bland annat så ville jag att JO skulle utreda om det överhuvudtaget var lagligt att spärra in så unga barn som dessutom aldrig begått några brott eller haft alkohol eller drogproblem, detta vägrade JO befatta sig med vilket följaktligen betyder att det är lagligt.
    Jag hemställde också till JO att barnen är berättigade till skadestånd för den tid de satt olagligt frihetsberövade (2 veckor) JO vägrade ta upp det också. Vi kan alltså behandla barn i Sverige som vi aldrig kan behandla vuxna och konsekvensen av det blir att barn inte är människor i Sverige. 
    Folåsa hävdade att barnen aldrig satt inlåsta, men erkände att byggnaden var låst och sovrumsdörrarna larmade. (finns inspelat på band).
    Daniel länkar till kritik som Filipstada kommun fått från socialstyrelsen och jag kan bekräfta att den utredning som gjorts av Filipstads kommun i detta ärende är så undermålig att den borde vara rent kriminell. 
    Jag kan också bekräfta att kommunen såväl tjänstemän som politiker helt saknat empati vad gällde dessa barn. Att spärra in dem tycktes inte beröra någon. Kommunen var bara inställd på att vinna över pappan, att man i sin iver att göra detta var villig att misshandla dessa barn på det sätt man gjorde borde rendera fängelsestraff för inblandade. Det är märkligt att vi inte reagerar på vad myndigheter gjort utan alla är istället involverade i att kasta skuld på antingen mamman eller pappan så till den grad att man helt glömmer bort de ohyggliga övergrepp som myndigheterna gjorde mot dessa två små barn. 
    Ställ er frågan, vad är det för land vi lever i som tillåter att man spärrar in oskyldiga barn i fängelse för tro inte annat än att slutet § 12 hem är något annat än fängelse. Hur kan vi tillåta att dessa barn inte får kommunicera med omvärlden, bara med socialtjänsten och deras ombud. 
    När jag fick domstolsorder på att två psykologer fick åka och träffa barnen vägrade socialnämnden uppge var barnen fanns, men vi visste det för meddelanden från Folåsa hade smugglats ut. Folåsa kunde inte hindra psykologerna att få träffa barnen eftersom de hade beslut på det med sig från länsrätten. Politikerna i kommunen jobbade alltså aktivt på att försöka hindra utomstående att få inblick i vad som hände barnen och hur de mådde. Om skampålen fortfarande fanns kvar så är politikerna i Filipstad de som verkligen borde stå där, speciellt Sune Frisk. 

Jag har varit ombud i detta ärende så jag är väl insatt i det och har troligtvis läst de flesta av de handlingar som Daniel har, men snälla ni, börja inte fråga mig om vad jag har för åsikt om mamman eller pappan, vem av dem som är skyldig till vad eller inte skyldig. Jag kan inte ta ställning här, det vore helt fel av mig, jag kan däremot ha offentliga åsikter om myndigheters agerande och mot dem är jag ofantligt kritisk och ser de övergrepp som Filipstads kommun begått som grovt kriminella och ett rent brott mot mänskligheten där ansvariga borde ställas till svars."

Skrivet av journalisten Göran Grauers, sid 46 i tråden. 

• Ketzzi

Det här måste ut  - Uppdrag granskning

This is what I`m made of. You can hate but never break me.
  • Anonym

Vad hade de emot pappan? Varför ville de inte bara låta barnen bo hos pappan? Det hade väl varit mycket lättare för alla inblandade att bara låta dem bo hos honom eller?

• FrökenLöken

Alla på FB kontaktade Uppdrag Granskning, det kommer säkert ett reportage om han har tillräckligt mycket bevis på (de påstådda) övergreppen.

Hela historien är sjuk, ska följa utvcklingen.

Och hoppas att han och hans syster får leva lyckliga i alla sina dagar.

• LjubaviMoja

Har själv läst de mesta och lagt upp på bloggen, men nu i efterhand när det rullar in mer info så verkar det som att mycket tyder på att pappan inte heller är riktigt ok där uppe.

Svar på tråden Fruktansvärt, läs snälla!